تورم در این ۴ استان افزایش یافت

در میان ۳۱ استان کشور بیشترین تورم ماهانه برای استان همدان با ۳.۴ درصد بود. به دنبال آن، استان‌های کرمان و تهران با تورم‌های ماهانه به ترتیب ۳.۱ و ۲.۸ درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشته‌اند.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، تورم ماهانه در تیر ۲.۲ درصد بود. این در حالی‌ست که این شاخص در خردادماه برابر با ۲.۸ بود که خبر از کاهش ۰.۶ واحد درصدی تورم ماهانه دارد. این روند کاهشی در اکثر استان‌ها رخ داد. تنها ۴ استان روند افزایشی و ۲ استان تورم ماهانه ثابت داشته‌اند.

بالاترین تورم ماهانه کشور در تیرماه، با ۳.۴ درصد به استان همدان تعلق دارد. در مقابل، استان کرمانشاه کمترین تورم ماهانه را با ۰.۸ درصد ثبت کرده است.

بیشترین افت تورم ماهانه متعلق به سه استان مازندران، مرکزی و هرمزگان با ۱.۹ واحد درصد بود. به بیان ساده‌تر، نرخ تورم ماهانه در این سه استان در تیرماه نسبت به خرداد حدود ۲ واحد درصد کمتر شده است. از طرفی، استان‌های همدان و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین رشد تورم ماهانه را با ۰.۸ واحد درصد داشته‌اند.

آخرین وضعیت تورم ماهانه استان‌های کشور

تورم ماهانه شاخصی است که نشان می‌دهد هزینه خرید یک سبد مشخص از کالا و خدمات توسط خانوارها در هر ماه چند درصد نسبت به ماه قبل تغییر کرده است. اگر این نرخ مثبت باشد، نشان می‌دهد که قیمت‌ها نسبت به ماه قبل افزایش یافته و اگر منفی باشد، قیمت‌ها کاهش یافته‌اند. همچنین، زمانی که گفته می‌شود نرخ تورم کاهشی شده، یعنی قیمت‌ها با سرعت کمتری نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. در حالی که تورم افزایشی حاکی از افزایش قیمت‌ها با سرعت بیشتری نسبت به ماه قبل است.

نرخ تورم ماهانه در تیرماه برای کل کشور ۲.۲ درصد اعلام شد، در حالی که این آمار در خردادماه برابر با ۲.۸ درصد بود. به عبارت دیگر، خانوارهای ایرانی برای یک سبد مشخص از کالا و خدمات در تیرماه ۲.۲ درصد بیشتر نسبت به خردادماه هزینه کرده‌اند و از سرعت افزایش قیمت کاسته شده است.

در میان ۳۱ استان کشور بیشترین تورم ماهانه برای استان همدان با ۳.۴ درصد بود. به دنبال آن، استان‌های کرمان و تهران با تورم‌های ماهانه به ترتیب ۳.۱ و ۲.۸ درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشته‌اند.

کمترین تورم ماهانه کشور ۰.۸ درصد بود که در استان کرمانشاه ثبت شده است. در جایگاه دوم، استان قزوین با تورم ماهانه ۱.۲ درصد و در جایگاه سوم، استان چهارمحال و بختیاری با تورم ماهانه ۱.۳ درصد قرار داشته‌اند.

تغییرات تورم ماهانه تیر نسبت به خرداد

تورم ماهانه کل کشور در تیرماه نسبت به خردادماه ۰.۶ واحد درصد کاهش یافته است. این به معنای کاهش سرعت رشد قیمت‌های ماهانه در کشور است. به طور کلی، در تیر‌ماه تورم ماهانه اکثر استان‌های کشور کمتر از تورم ماهانه خرداد بود. تورم ماهانه در تیر‌ماه تنها در چهار استان همدان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و فارس نسبت به خردادماه افزایش یافت. دو استان اول بیشترین افزایش تورم ماهانه را با ۰.۸ واحد درصد داشته‌اند.

سرعت افزایش قیمت‌های ماهانه در دو استان خوزستان و تهران نیز ثابت بود و نسبت به خردادماه تغییری نکرده است. بیشترین کاهش قیمت نیز در سه استان مازندران، مرکزی و هرمزگان با ۱.۹ واحد درصد ثبت شده است.

منبع: اکوایران

 

 

اقتصاد کلان

شناسه : 445078
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *