رشد ترانزیت کالا از خاک ایران

وزیر اقتصاد گفت: سال گذشته ۱۸.۵ میلیون تن حجم ترانزیت کالا از خاک ایران صورت گرفت که رکورد سالهای گذشته را شکست. در چهار ماهه ابتدای سال جاری نیز این رقم ۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

به گزارش سرویس صنعت و معدن جهان صنعت نیوز، سیداحسان خاندوزی در اجلاس بین‌المللی شبیه‌سازی وزرای اقتصادی و دارایی بریکس اظهار کرد: به تمامی مدعوین در این رویداد شامل مهمانان خارجی و دانشجویان ایرانی خوشامد می گویم.

وی خاطرنشان کرد: وزارت اقتصاد در طول دولت شهید رییسی سه دسته اقدامات را در موضوع برون گرایی و دیپلماسی اقتصادی در دستور کار داشت. محول اول، نقشهایی بود که ذیل سیاستهای همسایگی و تقویت رابطه با شرکای راهبردی لازم بود پیش برود. پیوستن پیمان شانگهای و بریکس در این راستا بود.

خاندوزی افزود: محور دوم تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری بود. سال گذشته حجم ترانزیت کالا از خاک ایران رکورد سالهای گذشته را شکست و حدود ۱۸.۵ میلیون تن ترانزیت کالا داشتیم. در چهار ماهه ابتدای سال جاری این رقم ۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. این نشان می‌دهد که از مزیت همسایگی با کشورهای همجوار استفاده خوبی می‌شود.

سال گذشته بالاترین میزان سرمایه گذاری خارجی

وزیر اقتصاد با بیان اینکه سال گذشته بالاترین میزان سرمایه گذاری خارجی در ۱۶ سال گذشته به ثبت رسید گفت: با وجود شرایط تحریم توانستیم اعتماد سرمایه گذاران کشورهای مختلف را جلب کردیم که از ظرفیت‌های اقتصاد کشور استفاده کردند. ارزش وزنی صادرات غیرنفتی کشور نیز در سال گذشته رشد قابل توجهی داشت.

وی تاکید کرد: محور سوم که بیش از همه امیدآفرین است سرمایه گذاری در سرمایه های انسانی حوزه دیپلماسی اقتصادی است که نشست شبیه سازی بریکس در این راستا انجام شد. این سرمایه بلندمدت و ارتباطات پایدار و تربیت نسل آینده کسانی هستند که در حوزه دیپلماسی و اقتصاد می‌توانند پیوند دهنده این کشورها باشند.

خاندوزی با بیان اینکه اجلاس شبیه‌سازی کشورهای عضو بریکس می‌تواند شروع کننده پرورش ابتکارات و استعدادها باشد گفت: پیوند دادن این استعدادها با سرریز تجارب و پختگی و دستاوردها نیز رقم می‌خورد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: امیدوارم در سالهای آینده از شما نیروهای خبره و آموزش دهندگانی برای سالهای آینده در حوزه بین الملل تربیت شود. مفتخرم که با وجود القائات برخی رسانه‌های خارجی در پایتخت ایران حضور دارید. ما در شرایط امنی زندگی می‌کنیم و در جهت ارتقای پیشرفت، شناسایی و ذخیره سازی استعدادهای نو تلاش می‌کنیم.

منبع: ایسنا

صنعت و معدن

شناسه : 445082
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *