عباس صالحی کیست؟؛ آشنایی با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

عباس صالحی که پیش از این در دولت روحانی سکانداری وزارت ارشاد را بر عهده داشت، حالا از سوی پزشکیان هم به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه معرفی شده است.

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز، سرانجام مسعود پزشکیان از گزینه مورد نظر خود برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی کرد. او عباس صالحی را برای این وزارتخانه به مجلس معرفی کرد. پیش از این زمزمه‌ها هم حکایت از این داشت که قرار است صالحی برای وزارت فرهنگ و ارشاد معرفی شود.

وزارت فرهنگ و ارشاد در سال‌های اخیر بیش از همیشه با حواشی مواجه شد؛ از ممنوع‌التصویری برخی از هنرمندان گرفته تا نحوه صدور مجوز برای فعالیت‌های هنری. انتقادات رسانه‌ها هم از این مجموعه کم نبود. گزینه‌ای که پزشکیان معرفی کرده است، هم کسی است که پیش از این سابقه سرپرستی این وزارتخانه را دارد.

سید عباس صالحی متولد ۱۳۴۳ در مشهد است. او دانش‌آموخته علوم حوزوی است. البته در دانشگاه نیز فلسفه خوانده است. از سال ۱۳۷۰ تا کنون نیز سابقه تدریس دروس مرتبط با فلسفه و فقه را در دانشگاه و حوزه دارد.

سوابق اجرایی عباس صالحی

صالحی سابقه فعالیت در مطبوعات کشور را دارد. او در سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ سردبیر مجله حوزه بود. از سال‌ ۱۳۷۶ مدیرمسئول نشریه پروژه‌های قرآنی شد. بعد از آن هم در برخی نشریه‌های دیگر از جمله نشریه پگاه فعالیت سردبیری داشت.

او پیش‌تر عضو هیات مدیره و عضو هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی بود. اما راه او چگونه به وزارت ارشاد باز شد؟

در دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی و در دوره وزارت علی جنتی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد شد. پس از آنکه علی جنتی در سال ۱۳۹۵ از وزارت ارشاد استعفا داد، حسن روحانی او را برای سرپرستی این وزارتخانه انتخاب کرد. در دولت دوازدهم هم به عنوان وزیر پیشنهادی روحانی به مجلس معرفی شد. او توانست رای اعتماد نمایندگان را بگیرد و وزیر ارشاد شود.

پس از آن صالحی خرداد ۱۴۰۱ از سوی رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات و مدیرمسئول این روزنامه منصوب شد. اما پس از آنکه نام او از سوی کمیته انتخاب وزیر ارشاد در میان لیست افراد پیشنهادی برای این وزارتخانه معرفی شد، او در نامه‌ای انصراف خود را اعلام کرد. صالحی در نامه‌ای خطاب به آنها نوشته بود که ضمن سپاس ویژه از حسن نظر اعضای محترم، معذوریت قطعی اینجانب را بپذیرید.

با این حال، نام او در فهرست پیشنهادی ماند و امروز از سوی پزشکیان به مجلس معرفی شد. حالا باید دید بار دیگر رأی اعتماد مجلس را برای سکانداری این وزارتخانه می‌گیرد یا خیر.

سیاسی

شناسه : 445253
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *