از اتوبوس های جدید پایتخت چه خبر؟

رئیس کمیسیون حمل‌ و نقل شورای شهر تهران درباره آخرین وضعیت ورود اتوبوس‌های جدید به پایتخت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: شهرداری قرارداد یک‌هزار دستگاه اتوبوس تک‌کابین عقاب‌افشان و قرارداد ۵۰۰ اتوبوس دیزلی را با اسنا بسته‌اند.

به گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز، جعفر تشکری هاشمی امروز در نشست خبری خود با اشاره به اهمیت موضوع حمل‌ و نقل در تهران گفت: با وجود اهمیت حوزه حمل‌ و نقل می‌بینیم که با تغییراتی که صورت می‌گیرد مدیران فرصت محدودی را برای ارائه خدمات دارند. به‌گونه‌ای که در یک مدت چهار ساله اگر تغییرات در بدنه شهرداری زیاد باشد قاعدتا نمی‌توان انتظاری برای اجرای کارهای بزرگ در شهر در حوزه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل داشته باشیم.

وی بیان کرد: هیچ محدودیتی برای تأمین، خرید و ورود وسایل نقلیه عمومی اعم از واگن مترو، اتوبوس و تاکسی وجود ندارد. او افزود: هیچ مانعی در این بخش وجود ندارد. چراکه هم اعتبارات تامین شده و هم امکان واردات و حتی تولید در داخل کشور وجود دارد. اما متأسفانه می‌بینیم تا مدیران بر حوزه فعالیت خود مسلط می‌شوند آنها را جابه‌جا می‌کنند و این تغییرات باعث می‌شود که خدمت‌رسانی مطلوبی به شهروندان ارائه نشود. به عنوان مثال می‌بینیم که ما تاکید زیادی بر مدیریت مترو و تاکسی داشتیم. اما در این سه سال شاهد تغییرات مکرر بودیم. مثلا از سازمان تاکسیرانی خواستم که گزارشی ارائه کنند و دیدم که سالانه ۲۵۰۰ نوسازی تاکسی انجام شده است. در حالی که باید سالانه بین ۸ تا ۹ هزار خودرو نوسازی شده باشد. به نظر شما مشکل چیست؟ آیا پول نبوده؟ در حالی که هم صندوق کارآفرینی بوده و هم بودجه در این خصوص در نظر گرفته شده است. آیا خودرو وجود نداشته؟ خیر. سالانه یک و نیم میلیون خودرو تولید می‌شود که هشت هزار خودرو می‌تواند سهم نوسازی ناوگان باشد پس مشکل کجاست؟ مدیران ساعتی تا می‌آیند ببینند اولویت‌ها چیست، باید خداحافظی کنند و این امر مشکل است.

رئیس کمیسیون حمل‌ و نقل شورای شهر تهران با اشاره به درد و دل‌های خودروسازان، گفت: باید پای صحبت‌های آنها هم بنشینیم و گلایه‌های آنها را بشنویم چراکه مثلا می‌گویند به جای پول شهرداری می‌خواهد به ما ملک بدهد و یا می‌گویند شهرداری هنوز پول را کامل پرداخت نکرده و یا می‌روند با خودروسازی قرارداد می‌بندند که اصلا این کاره نیست . ان‌شاءالله در جلسات آتی شورا گزارشی را از این بخش به اطلاع رسانه‌ها می‌رسانم.

مقایسه زاکانی و قالیباف

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان دوره چهار ساله زاکانی را با دوره ۱۲ ساله قالیباف مقایسه کرد؟، گفت: قاعدتا این مقایسه عقلانی نیست. ما نمی‌توانیم چهار سال این دوره را با ۱۲ سال مقایسه کنیم. اجازه دهید این مقایسه را انجام ندهیم. اما به نظر من در این دوره حتما می‌توانستند قوی‌تر عمل کنند. البته با اینکه سه سال گذشته اما اگر شهرداری در یک سال آینده با قدرت عمل کند تا حد زیادی نگرانی‌های موجود از کارنامه فعلی را مرتفع می‌کند و معتقدم مدیران باید نگاهشان به مردم خدمتگزاری باشد و نوکری مردم با عمل و نه در زبان باشد.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری محل جولان سیاسی نیست، گفت: شهردار و شورای آینده فارغ از اینکه چه فرد و گروهی باشد باید به مردم به دور از مسائل سیاسی خدمات ارائه کند.

تشکری هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص قراردادهای خرید اتوبوس با بیان اینکه براساس اطلاعاتی که به ما داده شده است، شهرداری قرارداد یک‌هزار دستگاه اتوبوس تک‌کابین عقاب‌افشان و قرارداد ۵۰۰ اتوبوس دیزلی را با اسنا بسته‌اند، ادامه داد: بخشی از این قرارداد در جریان است. اما باید مستنداتی را از خودروسازان اخذ کنیم که در جلسه شورای شهر آن را مطرح خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه شهرداری قرارداد خرید اتوبوس برقی را با یک شرکت منعقد کرده که البته ملغی شد و حتی دعوی حقوقی ایجاد شده است، گفت: البته قیمت این اتوبوس‌ها نامتعارف بود و شرکت مذکور نیز توانایی تولید نداشته است و همچنین شهرداری تهران قرارداد یک‌هزار دستگاه اتوبوس را با یک شرکت وابسته به مپنا منعقد کرده که تاکنون هیچ اتوبوسی تحویل داده نشده است و اگر این شرکت واردات انجام دهد می‌تواند به تعهدات خود عمل کند که البته شنیده شده است که برای تامین بدنه اتوبوس با یک شرکت دیگر قرارداد بسته و تجهیزات برقی آن را نیز نصب خواهد کرد.

اتوبوس برقی

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه قرارداد ۲۵۰۰ اتوبوس برقی ۱۲ متری چینی منعقد شده که گفته‌اند ۱۵۰ اتوبوس وارد کشور خواهد شد، افزود: ما هم در همین حد اطلاع داریم و این وضعیت قراردادهاست و اینکه چه زمانی این تعهدات عملی می‌شود به دو آیتم توانایی خودروساز و نحوه پرداخت شهرداری تهران دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه ساخت و ساز ایستگاه‌های مترو کارهای خوبی در حال انجام است و وضعیت ساخت خوب است، گفت: خط ۱۰ مترو در دوره قبل کلنگ‌زنی شده و دستگاه حفار مکانیزه تنها ۳۵۰ متر حفاری کرده و احداث خط ۸، ۹ و ۱۱ مترو نیز در حد کلنگ‌زنی است.

رئیس کمیسیون حمل‌ و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عنوان شده است اعضای شورای منتقد در جلسات هم‌اندیشی شرکت نمی‌کنند؟ گفت: ما چند جلسه در جلسات هم‌اندیشی شرکت کردیم اما برای سوالاتی که مطرح کردیم پاسخ و عملکرد خوب ندیدیم و متاسفانه احساس می‌کنم میلی به شنیدن نیست، البته ما ناامید نیستیم و در جلسه هم‌اندیشی به همکارانم گفتم که تنها چند ماه از عمر این دوره باقی مانده و باید توهم دشمن فرضی را کنار بگذاریم.

ایسنا

مسکن

شناسه : 445277
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *