معاملات ملکی خود را رایگان ثبت کنید

مدیر سامانه خودنویس مطرح کرد: مردم می‌توانند معاملات ملکی خود را به صورت رایگان در سامانه خودنویس ثبت کنند.

به گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز، مدیر سامانه خودنویس گفت: مهم‌ترین مزیت سامانه این است که مردم به صورت ۲۴ ساعته می‌توانند به‌طور رایگان و بدون مراجعه به بنگاه، ملک خود را معامله کنند و از سراسر کشور قادرند تا اسناد خود را در سامانه ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کنند.

مهدی ساسانی، مدیر سامانه خودنویس، درباره چیستی سامانه خودنویس گفت: «سامانه خودنویس نسخه جدید سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات است. رونمایی از سامانه جدید تحت عنوان خودنویس، به خرداد ماه سال ۱۴۰۲بازمی‌گردد. ذکر این نکته لازم است که تا پایان سال ۱۴۰۲ تمام قراردادهای اجاره روی این سامانه بارگزاری شده است. از ابتدای سال ۱۴۰۳ و همزمان با قطع شدن دسترسی به نسخه قدیمی سامانه دسترسی مردم و مشاورین املاک به سامانه خودنویس فراهم شد»

ساسانی در ادامه افزود: «بنا بود خرداد ماه امسال، از قراردادهای خرید و فروش هم رونمایی کنیم که با شهادت آیت‌الله رئیسی مصادف شد اما اکنون این سامانه در دسترس عموم قرار گرفته است و کلاس‌های آموزشی آن هم برای مشاورین املاک درحال برگزاری است»

هم خودنویس، هم کاتب از دستگاه‌های یکسان استعلام می‌گیرند

وی در رابطه با نگرانی های مردم از شرایط ثبت معاملات در این سامانه توضیح داد: «در برخی رسانه‌ها گفته شده که برای ثبت معاملات در این سامانه، ابتدا باید همه املاک خود را معرفی نمایند. شایان ذکر است که قانون الزام به ثبت و قانون ساماندهی بازار اجاره، تقریبا بطور هم‌زمان به دولت ابلاغ شدند. بر اساس قانون ساماندهی بازار اجاره، اگر افراد ملکی را اجاره بدهند و کد رهگیری دریافت نکنند، درصورتیکه به هر روشی شناسایی بشود، حتی اگر مستاجر در آن باشد، به‌عنوان خانه خالی شناخته می‌شود. این به معنای آن است که مالیاتی که به خانه های خالی تعلق می‌گیرد، به این خانه‌ها نیز تعلق خواهد گرفت»

مدیر سامانه خودنویس در ادامه اظهارات خود گفت: «سازمان ثبت اسناد کشور برای ثبت رسمی معاملات دو ابزار دارد؛ یکی سامانه کاتب و دیگری سامانه خودنویس. هر دو سامانه دسترسی یکسانی برای گرفتن استعلام‌های لازم از دستگاه های مربوطه دارند. وجود خواهد داشت، هیچ تفاوتی بین سامانه کاتب و سامانه خودنویس وجود ندارد. هر دو سامانه استعلامات خود را می‌گیرند. استعلام اصالت سند از سازمان ثبت و احراز اهلیت از قوه قضائیه انجام خواهد شد.»

امکان ثبت آسان معاملات در سامانه خودنویس فراهم است

مهدی ساسانی در خصوص آمار معاملات ثبت شده در این سامانه گفت: «از خرداد ماه تا کنون هزار قرارداد خرید و فروش در سامانه خود نویس ثبت شده است. بخشی از این آمار توسط مشاورین املاک به ثبت رسیده است و بخش دیگرِ آن توسط مردم»

ساسانی در پاسخ به سوالی پیرامون مزایای این سامانه بیان کرد: «مهم‌ترین مزیتی که این سامانه دارد این است که هرگاه مردم بخواهند به شیوه‌ای غیر از مراجعه به بنگاه، ملکی را معامله کنند، خودشان می‌توانند بطور رایگان و از سراسر کشور اسناد خود را در این سامانه‌ها ثبت کنند. بهترین مثال برای این وضعیت، املاکی است که بین خانواده‌ها معامله می‌شود. البته باید توجه داشت که این سامانه‌ها فقط پیش‌نویس ثبت می‌کنند و مردم برای تبدیل اسناد خود به اسناد رسمی باید یک مراجعه به دفتر اسناد رسمی داشته باشند. امکان ثبت معاملات در سراسر کشور بطور شبانه روزی برای شهروندان فراهم شده است. افزون بر این، تیم پشتیبانی این سامانه، به‌صورت تمام‌وقت آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان هستند.»

منبع: ایسنا

مسکن

شناسه : 445451
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *