بحث “وفاق ملى” فقط براى دولت پزشکیان است یا همه دولتها را در بر مى گیرد؟!

کلماتى مانند وفاق ملى و یا وحدت ملى عناوین زیبا و بسیار خوبى هستند ولیکن این سئوال مطرح است که اگر این قاعده در دولتها باید رعایت شود چرا دولت سیزدهم حتى یک وزیر از دولت قبل را بکار نگرفت! در پى معرفى اعضاى کابینه جناب دکتر پزشکیان و حرف و حدیثهایى که پدید آمده است مرتضى نجفى قدسى در یادداشتى چنین مطرح کرده است :

بسم الله الرحمن الرحیم

کلماتى مانند وفاق ملى و یا وحدت ملى عناوین زیبا و بسیار خوبى هستند و مطلوب اکثریت مردم هم هست ولیکن این سئوال مطرح است که اگر این قاعده در انتخاب وزرا باید رعایت شود چرا دولت سیزدهم حتى یک وزیر از دولت قبل خود باقى نگذاشت ! و حتى شایسته ترین افراد دولت دوازدهم را بکار نگرفت!

به عنوان نمونه جناب مهندس اسلامى که در دولت حجت الا سلام روحانى وزیر راه و مسکن و شهرسازى بود و کارنامه بسیار موفقى هم داشت به دولت سیزدهم راه پیدا نکرد و جالب آن است که حجت الاسلام رئیسى در هنگام انتخاب وزرا به ایشان مى گوید شما وزیر موفق و خوبى بودید و خدمات شما را همه دیده اند و من هم دوست دارم شما همچنان در این وزارتخانه بمانید اما من خیلى تحت فشارم و به من مى گویند هیچ وزیرى از دولت قبل را بکار نگیر! و در حقیقت با این جملات به نوعى از عدم انتخاب او به عنوان وزیر عذرخواهى مى کند! البته جناب مهندس اسلامى هم جواب مى دهد من آماده رفتن و واگذارى مسئولیت هستم، شما هر طور صلاح مى دانید عمل کنید.

نمى دانم، شاید این نحو جملات را مرحوم شهید رئیسى با دیگران هم در میان گذاشته باشد ولى این مورد را خود جناب مهندس اسلامى همان روزها براى بنده نقل کردند و واسطه اى هم در میان نیست.

حالا که در یک رقابت جدى اکثریت شرکت کنندگان در انتخابات به جناب دکتر پزشکیان رأى داده اند و این در حالى بود که بسیارى از مساجد از حالت بى طرفى خارج شده و به کانونهاى تبلیغاتى جناح رقیب تبدیل شده بودند و هر بار که به مسجد جهت نماز جماعت مى رفتیم باید ناگزیر سخنان توهین آمیزى را نسبت به دکتر پزشکیان گوش مى دادیم ، مع ذالک مردم از بین دو تفکر ارائه شده یکى را بر دیگرى ترجیح دادند، طبعا باید اجازه دهند تا ایشان اهدافى را که معین کرده است به سرانجام برساند تا بلکه آن پنجاه درصدى هم که در انتخابات شرکت نکردند ، ترغیب شوند و به مردمسالارى جمهورى اسلامى باور عمیق پیدا کنند.

اگر هم موضوعاتى مانند وفاق ملى صلاحدید و سیاست جدید کشور است ، خوب است آن را به صورت شفاف در مجلس قانونمند کنند که از این پس هر دولتى سرکار بیاید باید نصف وزرایش را از جناح مقابل انتخاب نماید ! نه اینکه این نسخه فقط براى دولت دکتر پزشکیان باشد و اگر فردا روزى جناب دکترقالیباف و یا جناب دکترجلیلى و یا هر کس دیگرى به ریاست جمهورى انتخاب شد دیگر بحث وفاق ملى به فراموشى سپرده شود و بدانند که این موضوع یک رویه براى همه دولتهاست و اختصاص به دولت دکتر پزشکیان ندارد!

یادداشت

شناسه : 445482
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *