برنامه های وزیر پیشنهادی راه به مجلس چه بود؟

اولویت‌های برنامه فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در بخش مسکن اعلام شده که از جمله آن تسریع در اجرای ماده یک قانون جهش تولید مسکن و تعهد به تکلیف دولت در قبال متقاضیان مؤثر طرح‌های تولید مسکن و هم‌چنین نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای عنوان شده است.

به گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز، فرزانه صادق مالواجرد به عنوان تنها زن از بین ۱۹ وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی شده است. مالواجرد ۴۸ ساله، فرزند شهید، متاهل و دارای یک فرزند است. او سابقه ۲۸ سال فعالیت در این وزارتخانه را دارد.

فرزانه صادق مالواجرد در دو دولت روحانی و رییسی معاون وزیر بوده است. او ۲۷ دی ماه ۱۳۹۷ در زمان وزارت محمد اسلامی به سمت معاون شهرسازی معماری منصوب شده بود که تا دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ یعنی دو سال پس از آغاز فعالیت دولت رییسی و در دوران وزارت مهرداد بذرپاش ادامه داشت. نهم مرداد ۱۴۰۲ خسرو دانشجو به جای مالواجرد عهده‌دار معاونت معماری وزارت راه شد. مالواجرد حدود دو ماه قبل از آن نسبت به کارشناسی اراضی مسکن مهر، انتقادی وارد کرده بود.

مالواجرد روز گذشته در کمیسیون عمران مجلس حاضر شد که به گفته‌ی علیرضا نوین از اعضای این کمیسیون، برنامه‌های مالواجرد در جلسه اول چندان مورد اقبال اعضای کمیسیون قرار نگرفت.

حامیان فرزانه صادق

امروز اما حمیدرضا حاجی‌بابایی ـ نایب رییس مجلس تاکید کرد: دولت در این زمینه انتخاب بسیار خوبی داشته است. وی یادآور شد: بنده با میزان توانمندی و سوابق فرزانه صادق آشنا بوده ضمن اینکه وی فرزند شهید است و سال‌ها در پست‌های مدیریتی کلان همچون معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیرکل شورای عالی مسکن و شهرسازی فعالیت داشته است.

وی افزود: خانم صادق پای کار است و برآورد بنده این است که مجلس شورای اسلامی در پیشگاه ۵۰ درصد از جمعیت کشور به یک خانم رای خواهد داد که اعتماد عمومی نسبت به بانوان افزایش پیدا کند و همه بدانند بانوان از توانمندی لازم برای فعالیت در وزارتخانه‌های مهم و زیرساختی برخوردار هستند.

از سوی دیگر اولویت‌های برنامه فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در بخش مسکن اعلام شده که از جمله آن تسریع در اجرای ماده یک قانون جهش تولید مسکن با تهیه و تصویب مطالعات طرح جامع مسکن کشور و تدقیق آن در قالب طرح‌های جامع مسکن استان‌ها، تعهد به تکلیف دولت در قبال متقاضیان مؤثر طرح‌های تولید مسکن، اجرای طرح مسکن حمایتی، کنترل مستمر بازار اجاره و فروش مسکن از طریق تدوین سازوکارهای قانونی، نهادی و هدایت منابع عنوان شده است.

بر اساس ماده یک طرح جهش تولید و تامین مسکن، دولت موظف است در چهار سال نخست اجرای این قانون، سالانه به طور متوسط حداقل یک میلیون واحد مسکونی در کشور برای متقاضیان واجد شرایط تولید و عرضه کند.

نوسازی بافت‌های فرسوده

برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در بخش شهرسازی نیز توسعه درون‌زای شهری در کلان‌شهرها با استفاده از ظرفیت های ماده ۱۲ قانون جهش تولید مسکن برای تأمین مسکن گروه های کم درآمد اعلام شد.

ساخت شهرک در اراضی دولتی و بخش خصوصی به ویژه در پیرامون ۱۸ کلانشهر کشور در راستای ماده ۵۰ قانون برنامه هفتم توسعه، توسعه دریامحور از طریق احداث سکونتگاه‌های جدید در نوار ساحلی جنوب، سرعت بخشی به سیاست “تهیه/بازنگری طرح‌های توسعه و عمران” با بهره گیری از ظرفیت مشارکت نهادهای محلی و انطباق سیاست‌های بارگذاری جمعیت و فعالیت در چارچوب طرح آمایش سرزمین از دیگر برنامه‌های شهرسازی مالواجرد محسوب می‌شود.

یکی دیگر از محورهایی که در دولت سیزدهم دنبال شد و مالواجرد قول پیگیری آن را داده نوسازی بافت‌های فرسوده است. در برنامه‌های او توسعه پایدار و ارتقای کیفیت زیست شهرها و روستاها با رویکرد حفظ هویت اسلامی-ایرانی و بازآفرینی شهری، بازگرداندن حیات به بافت‌های فرسوده شهری با نوسازی ساختمان‌ها و ارتقای سرانه های خدماتی، هدایت توسعه روستایی با رویکرد زیست پایدار، عدالت محور و شکوفایی اقتصادی روستا، بهبود کیفیت ساخت و ساز از طریق ارتقای جایگاه نظام مهندسی ساختمان و استفاده از خدمات روزآمد حوزه دانشگاهی و نهادهای حرفه‌ای غیردولتی در زمینه مهندسی عنوان شده است.

پروژه‌های ریلی و ترانزیتی

برنامه فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل جاده‌ای نیز اعلام شد که از مهم‌ترین آن می‌توان به نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی و جاده‌ای، تکمیل پروژه های پیشران ریلی و رفع گلوگاه های ظرفیتی با هدف افزایش ترانزیت شمال – جنوب و غرب – شرق و اتصال مراکز استان ها به شبکه ریلی کشور اشاره کرد.

استفاده بهینه از ظرفیت زیرساخت های موجود با مشارکت دادن بخش خصوصی، کاهش تصادفات و تلفات جاده ای و سوانح، بکارگیری شیوه های نوین تأمین مالی برای تکمیل پروژه های ساخت، نگهداری و بهره برداری راه ها با تأکید بر مشارکت عمومی خصوصی از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت چهاردهم است.

آن‌طور که مالواجرد اعلام کرده قصد دارد زیرساخت‌های حمل و نقل را با تصویب طرح جامع حمل و نقل و با نگاه به پتانسیل‌های موجود و توجه ویژه به توسعه روستاها توسعه دهد. توسعه ترانزیت و لجستیک با مشارکت بخش خصوصی و ارتقای شاخص عملکرد لجستیک(LPI) و تکمیل شبکه آزادراهی کشور از طریق ظرفیت های قانونی مشارکت بخش خصوصی و تأمین منابع مالی از دیگر برنامه‌های این زن کابینه دولت چهاردهم محسوب می‌شود.

تکمیل شبکه‌های روستایی، مدیریت مصرف انرژی و توسعه سامانه‌های حمل و نقل هوشمند و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان هم در برنامه‌های مالواجرد گنجانده شده است.

نوسازی هواپیماها

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل هوایی نیز اعلام کرده که ارتقای بهره‌وری حوزه هوانوردی با تأکید بر اقتصادی نمودن فرودگاه‌ها را در دستور کار قرار خواهد داد. نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل هوایی، ارتقای بهره‌وری و استفاده بهینه از ظرفیت زیرساخت های موجود (نظیر فرودگاه های با بهره وری پایین) با مشارکت دادن بخش خصوصی، توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بکارگیری آزادی های هوایی و تبدیل آن به یکی از هاب‌های منطقه از دیگر برنامه‌های صادق مالواجرد است.

فرزانه صادق قصد دارد از ظرفیت زیرساخت های موجود با مشارکت دادن بخش خصوصی استفاده بهینه داشته باشد. او در بخش هوایی نیز همچون بخش جاده‌ای اعلام کرده توسعه ترانزیت و لجستیک با مشارکت بخش خصوصی و ارتقای شاخص عملکرد لجستیک(LPI) را مدنظر قرار خواهد داد. در این بخش نیز او به مدیریت مصرف انرژی و توسعه سامانه های حمل و نقل هوشمند و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان تاکید دارد.

در بخش حمل و نقل دریایی نیز اولویت های برنامه فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اعلام شده که از اهم آن می‌توان به توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و بندری مبتنی بر سند توسعه دریامحور، نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل دریایی، ارتقای بهره وری و استفاده بهینه از ظرفیت زیرساخت های موجود (نظیر بنادر و پایانه ها) با مشارکت دادن بخش خصوصی، استفاده بهینه از ظرفیت زیرساخت های موجود با مشارکت دادن بخش خصوصی، توسعه ترانزیت و لجستیک با مشارکت بخش خصوصی و ارتقای شاخص عملکرد لجستیک(LPI)، مدیریت مصرف انرژی و توسعه سامانه های حمل و نقل هوشمند و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان اشاره کرد.

قول ایجاد شفافیت

اما از رویکردهای کلان برنامه فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم در اداره وزارت راه و شهرسازی، پایبندی به قوانین و مقررات و التزام به برنامه محوری، تعامل مثبت، همکاری و تقدم منافع ملی بر منافع دستگاهی و بخشی و عدالت محوری عنوان شده است.

او اعلام کرده که شفافیت و دسترسی عموم به اطلاعات را ارتقا خواهد داد. اتخاذ رویکرد علمی و کارشناسی و انتخاب مدیران بر مبنای شایسته سالاری، تقویت هماهنگی و هم افزایی بین بخشی، ارتقای کارآیی و اثربخشی برای پیشبرد اهداف و حل مسائل، تمرکز بر تنظیم گری و تسهیل گری به جای تصدی گری و توسعه مشارکت عمومی و خصوصی، توسعه همکاری های بین المللی و سرمایه گذاری خارجی و دیپلماسی اقتصادی حمل و نقل، توجه جدی به اصول توسعه پایدار و هدفگذاری برای دستیابی به استانداردهای جهانی از دیگر برنامه‌های فرزانه صادق مالواجرد است.

ایسنا

مسکن

شناسه : 445839
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *