ضرب العجل پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری به بانکها

قائم مقام بانک مرکزی گفت: تمامی بانک‌ها مکلف هستند حداکثر تا پایان مرداد ماه، سهمیه تکلیفی پنج ماهه امسال را در زمینه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به متقاضیان عملیاتی کنند و از سوی دیگر نیز، سهمیه تکلیفی شش ماهه خود در زمینه تسهیلات ازدواج را تا پایان مرداد ماه جاری به متقاضیان در نوبت دریافت این دسته از تسهیلات، پرداخت کنند.

به گزارش سرویس بانک و بیمه جهان صنعت نیوز، اصغر ابوالحسنی در جلسه با مدیران عامل شبکه بانکی تصریح کرد: بانک مرکزی با همفکری شبکه بانکی در صدد افزایش توان بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری است تا ضمن کاهش تعداد متقاضیان در نوبت دریافت این تسهیلات قرض الحسنه، افزایش ظرفیت پذیرش تقاضاهای جدید در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید اجرای سیاست تشویقی در شبکه بانکی درقبال تسهیل و تسریع اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری و همزمان، کنترل ابزارهای پولی در نتیجه افزایش پرداخت تسهیلات تکلیفی افزود: از ابتدای سال جاری تا بیستم مرداد ماه امسال بالغ بر ۱۴۰۳ همت تسهیلات فرزندآوری از سوی شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است. این رقم، نسبت به تکلیف تعیین شده برای شبکه بانکی در مدت مربوطه حدود چهار همت عقب ماندگی دارد. بانک‌های عامل در این شرایط مکلف هستند با پرداخت سریع‌تر تسهیلات فرزندآوری طبق تکلیف تعیین شده برای آنان توسط بانک مرکزی، از تعداد متقاضیان در نوبت دریافت این تسهیلات بکاهند و تسهیلات آنان را که مدارک خود را نزد شبکه بانکی تکمیل کرده‌اند (حدودا ۴۷ هزار نفر) تا پایان مرداد ماه پرداخت نمایند.

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به اضافه شدن دو بانک قرض الحسنه رسالت و مهر ایران برای پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری تاکید کرد: خوشبختانه با همکاری خوب شبکه بانکی در زمینه پرداخت تسهیلات ازدواج بانک‌ها چهار درصد از تکلیف تعیین شده برای پنج ماهه سال جاری جلوتر هستند. با همکاری شبکه بانکی، حتما اجرای تکالیف تعیین شده در زمینه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج نیز یک ماه، به جلو انداخته می‌شود و عملکرد این بخش تا پایان مرداد ماه به ۵۰ درصد خواهد رسید که به این ترتیب ۴۶ هزار نفر از متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج که مدارک خود را نزد شبکه بانکی تکمیل کرده‌اند از افراد در صف کاسته شده و زمینه برای پذیرش متقاضیان جدید در شبکه بانکی فراهم می‌شود.

پیشنهاد مدیران بانکی

ابوالحسنی در ادامه با اشاره به پیشنهادهای مطرح شده از سوی مدیران شبکه بانکی برای تسهیل در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری خاطرنشان کرد: ‌اتخاذ تمهیداتی همچون پیش بینی خط اعتباری، کاستن از ذخیره قانونی بانک‌های مشارکت کننده در پرداخت این تسهیلات به میزان تسهیلات پرداختی و پیش بینی تدابیر تشویقی همچون معافیت از کنترل ترازنامه معادل تسهیلات پرداختی برای بانک‌های مشارکت کننده در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری از جمله راهکارهای پیشنهادی است که به منظور تسریع در پرداخت این تسهیلات قرض الحسنه تکلیفی در دست بررسی است. قطعا این روش‌ها با همفکری مدیران شبکه بانکی، پس از نهایی شدن در مراکز قانونی، اجرایی خواهد شد. با عملیاتی شدن این روش‌ها نیز حدود ۱۰۰ هزار نفر از متقاضیان در نوبت دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج کاسته می‌شود.

گفتنی است؛ از ابتدای سال جاری تا ۲۳ مرداد ماه امسال بالغ بر ۶۰ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و حدود ۱۶ همت نیز تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری توسط شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است.

ایسنا

بانک و بیمه

شناسه : 445949
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *