مقایسه عملکرد ساندویچ پانل در شرایط مختلف اقلیمی

از دیرباز معماران و سازندگان به دنبال مصالحی برای به کارگیری در شرایط آب و هوایی مختلف بودند که بیشترین سازگاری را با شرایط جوی حاکم بر منطقه داشته باشد؛ چراکه انتخاب متریال درست، افزایش عمر سازه و بازدهی بالای مصالح را به دنبال دارد.

ساندویچ پانل‌ها دسته‌ای از مصالح مدرن امروزی هستند که به دلیل تنوع متریال مورد استفاده در ساختارشان، کاربرد زیادی در سازه‌های گوناگون یافته‌اند. در حقیقت با انتخاب پانل ساندویچی مناسب برای یک اقلیم به خصوص، می‌توان عمر مفید سازه را به میزان قابل توجهی بالا برد که در مقاله پیش رو قصد داریم به بررسی عملکرد پنل‌ها در مناطق مختلف بپردازیم.

ساختار ساندویچ پانل

به طور کلی تمامی انواع ساندویچ پانل دارای یک ساختار سه لایه متشکل از یک عنصر مرکزی و دو لایه جانبی در طرفین آن هستند. مواد اولیه‌ای که برای استفاده در این لایه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنا به کاربری سازه و عوامل محیطی منطقه‌ای که قرار است پروژه در آن اجرا شود، متغیر خواهد بود؛ درواقع وجه تمایز پانل‌ها با یکدیگر به انتخاب نوع متریال اولیه در ساختارشان وابسته است.

در هسته مرکزی ساندویچ پنل فوم‌هایی همچون پلی یورتان، پشم سنگ، پلی استایرن و… به کار می‌روند که نقش ویژه‌ای در عایق بندی صفحات پانل‌ها ایفا نموده و برای دو لایه جانبی که در اطراف عنصر مرکزی قرار می‌گیرند نیز، متریالی چون کاغذ کرافت، نایلون، ورق‌های فلزی مانند آلوزینک، گالوانیزه و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب هر کدام از متریال عنوان شده به فاکتورهای گوناگونی چون اقلیم، کاربری ساختمان، کیفیت درخواستی و… وابسته است.

انتخاب ساندویچ پنل مناسب برای انواع اقلیم

با توجه به آن‌چه ذکر شد، یکی از عوامل موثر در انتخاب نوع ساندویچ پانل، آب و هوای منطقه‌ای است که سازه مورد نظر در آن بنا خواهد شد. اثر عوامل محیطی بر سقف و دیوارهای یک ساختمان که اولین سد دفاعی سازه هستند، بیشتر از سایر قسمت‌ها بوده؛ به همین دلیل انتخاب ساندویچ پانل درست از مهم‌ترین تصمیماتی است که در آغاز پروژه باید اتخاذ گردد.

از آن‌جا که ایران کشوری با چهار منطقه آب و هوایی است، در هر پروژه ابتدا کارشناسان با بررسی اقلیم منطقه، جهت انتخاب مواد اولیه مناسب در ساختار این مصالح پیش ساخته اقدام می‌کنند. در ادامه به پانل‌های ساندویچی مناسب برای استفاده در اقلیم مختلف اشاره شده است:

ساندویچ پانل آلوزینک مناسب برای نواحی مرطوب

یکی از اصلی‌ترین عوامل آسیب‌زا به مصالح، رطوبت و نفوذ آب به درون آن‌ها می‌باشد؛ لذا انتخاب متریالی که در شرایط مرطوب و مناطق پرباران همچون استان‌های شمالی کشور، جداره‌های ساختمان را عایق بندی نماید، از اهمیت بالایی برخوردار است.

ساندویچ پنل آلوزینک با فوم پلی یورتان یک انتخاب مناسب برای پوشش سقف و دیوار سازه‌هایی است که محل احداث آن‌ها در اقلیم مرطوب و بارانی به انجام می‌رسد. با این پانل ساندویچی احتمال پوسیدگی یا زنگ زدگی سازه به صفر رسیده و دوام ساختمان افزایش خواهد یافت.

مقایسه عملکرد ساندویچ پانل در شرایط مختلف اقلیمی - تصویر 2

ساندویچ پنل گالوانیزه در مناطق گرم

مساحت قابل توجهی از ایران را مناطق گرم و خشک پوشش می‌دهد که همین امر موجب انتخاب ساندویچ پانل گالوانیزه با فوم PIR (پلی ایزوسیانورات) در اکثر پروژه‌ها شده است. شایان ذکر است به سبب رطوبت بسیار پایین در نواحی عنوان شده، نیازی به انتخاب ورق آلوزینک یا آلومینیوم که قیمت بالاتری نسبت به گالوانیزه دارند نمی‌باشد.

همچنین گرمای بالا امکان بروز حادثه آتش سوزی در این مناطق را افزایش می‌دهد که برگزیدن فوم پلی ایزوسیانورات نیز به همین دلیل است. این فوم با نام عایق کندسوز معرفی شده و مانع انتقال شعله‌های آتش به اطراف می‌گردد. همچنین تحمل حرارت بسیار بالایی داشته و در آتش سوزی‌های بزرگ خاموش خواهد شد.

پانل مناسب برای نواحی سرد

در مناطق کوهستانی که دمای هوای حاکم غالبا سرد است، انتخاب متریالی که قادر به عایق بندی ساختمان و ذخیره انرژی در محیط درونی آن باشد اهمیت بسیاری دارد. اغلب بارش‌ها در این نواحی به صورت برف بوده که انتخاب صحیح مصالح موجب عدم نفوذ آب به داخل صفحات پانل‌ها خواهد شد.

اغلب ورق آلوزینک که یکی از انواع ورق‌های ساندویچ پانل شناخته می‌شود را به همراه فوم PUR در ساختار پنل‌های ساندویچی این مناطق به کار می‌برند تا بیش‌ترین بازدهی از مصالح را دریافت نمایند. فوم پلی یورتان می‌تواند از هدررفت انرژی داخلی جلوگیری نموده و هزینه‌های مربوط به تاسیسات گرمایشی را به حداقل برساند. ورق آلوزینک به کاررفته در لایه‌های جانبی این متریال پیش ساخته نیز دوام سازه را در هوای سرد برای سالیان طولانی حفظ می‌کند.

پانل ساندویچی برای نواحی گرم و مرطوب

این اقلیم متعلق به مناطق جنوبی ایران می‌باشد. آب و هوای نواحی نزدیک به سواحل خلیج فارس و دریای عمان به دلیل گرمای بسیار زیاد و رطوبت بالا، نیازمند ساندویچ پانلی با عایق بندی مناسب و پایداری زیاد در مقابل رطوبت است. بدین منظور می‌توان از پنل ساندویچی آلوزینک که از فوم PIR بهره می‌برد استفاده نمود تا عملکرد مصالح به نحو احسن انجام شده و بازدهی سازه نیز افزایش یابد.

پانل عنوان شده انطباق پذیری بالایی در برابر شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب داشته که علاوه‌بر جلوگیری از تبادل دمایی با محیط بیرون و ذخیره انرژی درون ساختمان، هزینه‌های مرتبط با تجهیزات سرمایشی را نیز کاهش می‌دهد.

تاثیر رنگ ساندویچ پانل در تعدیل آب و هوا

برگزیدن یک رنگ مناسب، رکن اساسی پس از انتخاب نوع ساندویچ پنل دیواری و سقفی خواهد بود. پانل‌های ساندویچی در شرکت‌های معتبری چون ماموت در رال رنگی متنوعی تولید می‌شوند و متخصصان این حوزه مطابق با عواملی چون کاربری ساختمان، اقلیم منطقه، سلیقه شخصی افراد و… برای انتخاب رنگ پنل‌ها اقدام می‌نمایند.

معمولا برای مناطقی با آب و هوای گرم که شدت نور خورشید زیاد است، ساندویچ پانل‌هایی با رنگ روشن کاربرد خواهند داشت تا میزان جذب نور به حداقل برسد. همچنین برای نواحی سرد نیز از پنل‌های ساندویچی تیره استفاده می‌شود تا وضعیت دمایی ساختمان بهره‌وری بهتری ارائه دهد. لازم به ذکر است که رنگ این مصالح پیش ساخته با توجه به کاربری سازه نیز متغیر خواهد بود.

مقاوم‌ترین پانل ساندویچی در انواع شرایط آب و هوایی

در میان تمامی متریال عنوان شده، ساندویچ پانل آلوزینک با فوم پلی اورتان PIR به عنوان بهینه‌ترین و مقاوم‌ترین پنل شناخته می‌شود؛ به طوری که می‌توان در اکثر پروژه‌های مرتبط با شرایط آب و هوایی مختلف از آن بهره برد. ورق آلوزینک در کنار فوم پلی ایزوسیانورات به کاررفته در ساندویچ پنل ماموت مزایای گوناگونی را برای سازه به دنبال دارد که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عایق بندی در برابر آتش
  • مقاومت بالا در مقابل نفوذ آب
  • مونتاژ و دمونتاژ آسان
  • عایق بندی حرارتی
  • ظاهر زیبا و خلق نمایی مدرن
  • عایق بندی صوتی
  • پایداری در برابر نفوذ جانوران موذی
  • ابعاد استاندارد

سفارش ساندویچ پانل

جهت سفارش انواع ساندویچ پانل ماموت می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های ۸۸۱۰۹۰۴۸-۰۲۱ و ۸۸۱۰۹۰۵۳-۰۲۱ با کارشناسان ماموت در ارتباط بوده و از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

 

این مطلب توسط جهان صنعت نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی

شناسه : 445989
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *