سفر از لندن تا نیویورک در کمتر از یک ساعت

جهان صنعت نیوز:  کمپانی بریتانیایی Reaction Engines اخیرا از دست یابی به نوعی تکنولوژی در زمینه ساخت هواپیماهای فوق سریع خبر داده است که در صورت تحقق ایده آن مدت پرواز در مسیر لندن تا نیویورک به یک ساعت کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر با پرواز های معمولی بالاترین رکورد سرعت در این مسیر ۵ هزار و ۷۶۹ کیلومتری در اختیار هواپیمایی نروژی با ۵ ساعت و ۱۳ دقیقه است.

پس از آنکه دانشمندان با موفقیت فناوری خاصی را آزمایش کردند که سرعت موتورهای جت را به سرعتی تا ۲ و نیم برابر سرعت صوت می رساند، به نظر می رسد سفر های سریع آینده با جت مسافربری «هایپرسونیک» یک قدم به واقعیت نزدیک تر شده است.

محققان Reaction Engines توانستند با تست سرعت در محیطی شبیه سازی شده، سرعتی بیش از ۲۳۰۰ کیلومتر در ساعت را به تجربه کنند.

مشکلی به نام خنک کننده

این تجربه در سایه ابداع سیستم خنک کننده ای به نام « pre-cooling» میسر شده است که نیاز اصلی موتورهای جت برای خنک شدن در سرعت های فوق است.

با این موفقیت به نظر می رسد که قرار دادن موتورهای فوق سریع هایپرسونیک در مقیاس واقعی روی موتور های جت میسرخواهد بود.

مشکل این تکنولوژی در آن جاست که موتورهای جت به دلیل حرکت با سرعت صوت به دماهای فوق العاده بالا می رسند و سیستم خنک کننده  این موتورهای چالش اصلی دانشمندان است.

تکنولوژی پیشرفته Reaction Engine از مجموعه ای چند مایلی از لوله های فلزی در هم تنیده تشکیل یافته است که جداره ای نازک تر از موی سر انسان داشته و حرارت را از جریان هوایی که در سرعت های بالا وارد موتورهای جت می شوند، می زداید.

به گفته بریتانیایی ها این تکنولوژی می تواند در حال حاضر هوایی با دمای ۴۲۰ درجه سلسیوس را در عرض یک بیستم ثانیه به هوایی با دمای اتاق تبدیل کند.

البته مهندسین Reaction Engine تعدیل دمای هوایی با حرارت بیش از ۱۰۰۰ درجه سلسیوس را هدف گذاری کرده اند.

فن آوری مبدل حرارتی دارای طیف گسترده ای از برنامه های تجاری بالقوه و توانایی تحول در رویکرد مدیریت حرارتی در طیف وسیعی از صنایع است. از هوافضا گرفته تا موتورسواری، فرایندهای صنعتی و صنعت نفت و گاز.

رویای سفر یک ساعته از لندن به نیویورک

در مرحله بعدی آزمایشات، فناوری آزمایش شده فوق در سرعتی برابر با ۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتر در ساعت تست خواهد شد که اگر با موفقیت همراه باشد پیمودن لندن تا نیویورک کمتر از یک ساعت میسر می شود.

این شرکت همچنین می خواهد با استفاده از این تکنولوژی، حمل و نقل بار و مسافر در مقیاس های سنگین را به فضا میسر نماید.

به گفته سخنگوی Reaction Engines، اگرچه این فناوری ده ها سال تا استفاده در جت های مسافری فاصله دارد، اما می توان از این فناوری در کاربردهای خاصی سریع تر از یمن تعیین شده استفاده کرد.

مارک توماس مدیر اجرایی شرکت بریتانیایی در این باره گفته: این یک دستاورد بسیار مهم است، چرا که تکنولوژی ابداعی Reaction Engine توانسته عملکردی خارق العاده در انتقال گرما از خود نشان دهد.

شرکت Reaction Engines در سال ۱۹۸۹ تاسیس شده است. بنیانگذاران این شرکت سه علاقه مند به نام های «الان بوند»، «ریچارد وارویل» و «جان اسکات» بودند که به خاطر علاقه زیادشان به سفرهای فضایی از شغل های اصلی شان استعفا دادند و در این پروژه متمرکز شدند.

این سه نفر بیش از ۳۰ سال است که مشغول کار روی ایده   space plane  هستند که در اصل یک هواپیمای فوق سریع است. در صورت تحقق این ایده امکان انجام سفرهای فضایی با قیمت مناسب فراهم خواهد شد.

ناگفته نماند در سه سال گذشته Reaction Engines موفق به جذب بیش از ۱۰۰ میلیون پوند سرمایه از سوی سرمایه گذاران عمومی و خصوصی شده است. از جمله این سرمایه گذاران می توان به بوئینگ، رولزرویس و BAE Systems اشاره کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهدانش و فناوری
شناسه : 44603
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا