چقدر مالیات از خانه های خالی اخذ شد؟

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون ۱۲۰ هزار خانه خالی شناسایی شده و ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات از این بخش اخذ شده است.

به گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز، محمد سادات فریزنی با بیان اینکه می توان از سامانه املاک و اسکان به عنوان ابزاری برای سیاست گذاری بازار مسکن استفاده کرد. گفت: مهم ترین پیامی که راه اندازی سامانه املاک و اسکان دارد. اثر گذاری اطلاعات این سامانه بر شناسایی خانه های خالی است. و برای آن نیاز بوده که دستگاه های مختلف و مردم به کمک ما بیایند تا بتوانیم اطلاعات را بارگذاری کنیم.

وی با بیان اینکه تا کنون اطلاعات ۷۵ میلیون ایرانی در این سامانه ثبت شده است. و ۴۰۰میلیون رکورد ثبت اطلاعات داشته ایم. گفت: از این هفتاد و پنج میلیون، یازده میلیون خانوار مراجعه کردند. به این سامانه و اطلاعات مکانی خود را تایید کردند. اطلاعات خانوار ۳۰میلیون نفر در سامانه املاک و اسکان مورد تایید قرار گرفته است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: با استفاده از این سامانه ۱۸۲ هزار مسکن که خالی اعلام شده بود. توسط افراد پر شده است یعنی اگر ما بتوانیم از مسیرهای مختلف این کار را پیگیری کنیم. قطعا این سامانه میتواند نقش جدی در عرضه واحد های خالی به بازار داشته باشد. در قانون جدید سامانه املاک و اسکان در اجاره بها ما تلاش کردیم. در قانون های مختلف ضمانت های اجرایی را بیاوریم. و دستگاه های دیگر را پای کار بیاوریم تا این سامانه تکمیل شود.

با مدیران برخورد خواهیم کرد

سادات اظهار کرد: در یکی از مفاد این قانون ما با مدیرانی که سامانه های خود را به املاک و اسکان متصل نکنند و کم کاری در این بخش داشته باشند برخورد خواهیم کرد و تا به امروز بانک مرکزی به این سامانه متصل شده و تست های آن در حال انجام است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۱۲۰ هزار خانه خالی تاکنون شناسایی شده است، از تشکیل ۱۱۰۰ پرونده در این باره خبر داد و گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان تاکنون در بخش خانه‌های خالی اخذ شده است. امیدواریم دولت چهاردهم نیز در این زمینه اهتمام کافی داشته باشد.

وی اظهار کرد : به زودی وزارت نیرو به سامانه ملی املاک و اسکان متصل می شود.

در ادامه این برنامه دستمالچیان دبیر کارگروه تنظیم بازار و کنترل قیمت مسکن در خصوص اثرات مثبت این سامانه در حوزه مسکن و اجاره بها گفت: یکی از درگیری های سیاست گذار این است که منابع ارزی خود را درست تخصیص دهد.

اطلاعات سامانه ها باید تکمیل تر شود

وی با بیان اینکه اطلاعات سامانه ها باید تکمیل تر شود تا تصمیمات درست تری در این بخش گرفته شود گفت: وقتی تولید مسکن صورت می‌گیرد باید در توزیع آن هم حضور داشته باشید.

او گفت: اکنون وقتی خانه ساخته می‌شود و عرضه نمیشود در دست سوداگران می‌رود و ما می توانیم این فرآیند را بررسی کنیم و موضوع مسکن موضوع سوداگری نیست زمین قابل صادرات و واردات نیست.

وی با تاکید بر اینکه مسکن کالای سرمایه‌ای نیست از عرضه ۱۸۲ هزار خانه خالی به بازار با اجرایی شدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی خبر داد و گفت: هدف از تدوین و ابلاغ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، اخذ مالیات از خانه‌های خالی نیست، بلکه تشویق مردم به عرضه خانه‌های خالی در بازار مسکن برای ساماندهی این بازار است.

به گفته وی، طبق تبصره ۱۱ ماده ۵۳ ساماندهی بازار زمین مسکن و اجاره خانه‌های ۱۵۰ متر در تهران و ۲۰۰ متر زیربنا در سایر شهرها از مالیات معاف هستند. همچنین ثبت این اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان برای تمامی مردم ضروری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسکن

شناسه : 446096
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *