سازمان هواشناسی دیدبان ندارد

جهان صنعت نیوز: در حالی که این روزها به زمان بارش های سالیانه و آغاز تغییرات جوی کشور نزدیک می شویم و هنوز کشور از مشکلات بروز سیل فروردین ماه سال جاری رنج می برد، سازمان هواشناسی کشور خبر داده است که با کمبود بیش از ۱۰۰۰ کارشناس روبرو است.

در سال های اخیر ناتوانی سازمان هواشناسی کشور از ارائه گزارش های دقیق درباره وقوع خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی در کشور مشکلات و خسارات فراوانی را به کشور وارد کرده است. وقوع توفان در شهر تهران و بروز سیلاب در استان های مختلف کشور نظیر فارس، گلستان، خوزستان و ایلام نه تنها ده ها کشته برجای گذاشت که خسارات مادی فراوانی به بخش های مختلف مسکونی و زیرساخت های کشور وارد کرد.

به گزارش خبرنگار ما، اکنون که با نزدیک شدن به پایان فصل گرما و آغاز بارش های موسمی کشور نزدیک می شویم خبر رسیده است که سازمان هواشناسی کشور با کمبود ۱۲۰۰ پست کارشناسی روبرو است و تنها در بخش دیدبانی که یکی از مهمترین بخش های این سازمان در جلوگیری و هشدار به حوادث غیرمترقبه به شمار می آید با کمبود بیش از ۸۰۰ کارشناس مواجه است.

به گفته سحر تاجبخش‌مسلمان رییس سازمان هواشناسی کشور تعداد پست های این سازمان در مجموع بیش از سه هزار پست سازمانی است که تنها در هزار و ۸۰۰ پست، متصدی وجود دارد و سایر پست‌ها خالی و بلاتصدی است.

نکته جالب توجه اینکه به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ، علی‌رغم رایزنی‌های فراوان، تنها مجوز جذب ۱۲۷ نفر به این سازمان اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظم نیروهای هواشناسی در دو حوزه دیدبانی و پایش فعالیت می‌کنند، گفت: این تعداد نیرو گرچه توانسته بخش اندکی از نیاز ما را  جبران کند ولی نیاز ما را تا سال ۱۴۰۰ تامین نمی‌کند چون تا آن هنگام بخشی از نیروهای این سازمان به مرز بازنشستگی می‌رسند و ما با جذب این ۱۲۷ نفر تنها قادر به حفظ وضع موجود هستیم و اتفاق خاصی برای سازمان نخواهد افتاد.

براساس اخبار دریافتی این مجوز جذب نیرو نیز بیشتر به گزینش افرادی در پست های غیر حساس اختصاص دارد که به گفته تاجبخش مسلمان چون وضعیت پست دیدبانی از نظر نیروی انسانی چندان مطلوب نیست عمده این مجوز را به تامین نیرو در این پست اختصاص داده‌ایم.

با این وجود بنظر می رسد سازمان هواشناسی نتواند حتی این تعداد اندک نیرو را در زمان لازم جذب کند زیرا در استان‌ها، ادارات کل راه و شهرسازی باید به دنبال انجام کارهای اداری مربوط به جذب این نیروها باشند و خود با سازمان مدیریت رایزنی‌های لازم را انجام دهند. برگزاری آزمون استخدامی از طریق سازمان سنجش و مصاحبه با پذیرفته‌شدگان چند برابر ظرفیت و دریافت مجوزهای گزینشی و دیگر مراحل اداری استخدام و آموزش افراد نیز مراحلی بسیار زمانبر خواهد بود و بنابراین بعید است که سازمان هواشناسی بتواند در ۶ ماهه پایانی امسال از این نیروها برای جبران مشکلات کمبود کارشناسی خود بهره لازم را ببرد.

بعنوان مثال رییس سازمان هواشناسی با اشاره به وضعیت نامطلوب نیروی انسانی این سازمان به استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: برای مثال در این استان پهناور تنها یک نفر نیروی فنی داریم که باید به امور فنی ایستگاه‌های سطح استان نظارت داشته باشد و با توجه به اینکه این یک نفر نیز خانم است، فعالیت در این استان پهناور و مرزی به تنهایی برای وی دشواری‌هایی دارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 44617
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا