گندمکاران در برزخ؛ قیمت خرید تضمینی گندم، قیمت کود و قطعی برق

با افزایش ۱۹ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته، ۴۵ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده، اما تاخیر در پرداخت باقی‌مانده، نگرانی‌هایی برای آغاز فصل کشت ایجاد کرده است.

جهان صنعت نیوز – بر اساس آخرین آمار، خرید تضمینی گندم از کشاورزان با رشد ۱۹ درصدی به ۱۱.۳ میلیون تن رسیده است. اما تنها ۴۵ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است. با نزدیک شدن به فصل کشت در استان‌های شمال غرب، کشاورزان به دلیل بدهی‌های بانکی و نیاز به نقدینگی برای خرید نهاده‌های کشاورزی، همچنان منتظر دریافت مابقی مطالبات خود هستند. علاوه بر این، افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت کود شیمیایی و مشکلات مربوط به قطعی برق چاه‌های کشاورزی و قیمت خرید تضمینی گندم بر نگرانی‌های کشاورزان افزوده است.

نیمی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است

سرویس کشاورزی : عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران، اعلام کرد. که از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۱۹۸ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است. که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشته است.

او از پرداخت ۴۵ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و افزود تاکنون ۹۵ هزار میلیارد تومان از این مطالبات پرداخت شده. و ۱۰۳ هزار میلیارد تومان باقی مانده که انتظار می‌رود. قبل از آغاز فصل کشت در استان‌های شمال غرب پرداخت شود.

هاشمی تأکید کرد که کشت گندم در استان‌های شمال غرب از ۱۰ روز آینده آغاز خواهد شد. و با توجه به بدهی‌های بانکی و نیاز کشاورزان به نقدینگی برای خرید نهاده‌های کشاورزی، تاخیر در پرداخت مطالبات تا پایان شهریور فایده‌ای نخواهد داشت. او خاطرنشان کرد که استان‌های خوزستان، گلستان، فارس، کرمانشاه و همدان در صدر خرید تضمینی گندم قرار دارند.

مطالبات خرید تضمینی گندم باید ۲۴ ساعته پرداخت می‌شد

رئیس بنیاد ملی گندمکاران یادآور شد که دولت بر اساس قانون مکلف است. مطالبات کشاورزان را حداکثر ۲۴ ساعت پس از تحویل محصول پرداخت کند. اما اکنون برخی کشاورزان با گذشت بیش از ۲ ماه از تحویل گندم، هنوز ریالی دریافت نکرده‌اند. این مسئله به گفته هاشمی، اجحاف در حق کشاورزان است.

قیمت خرید تضمینی گندم همچنان بلاتکلیف

هاشمی همچنین از تأخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم انتقاد کرد و گفت: با توجه به آغاز فصل کشت در ۱۰ روز آینده، کشاورزان هنوز نمی‌دانند قیمت خرید تضمینی برای سال زراعی جدید چقدر خواهد بود. این تأخیر در اعلام قیمت و پرداخت مطالبات، کشاورزان را در وضعیت سردرگمی قرار داده است.

هاشمی نرخ منطقی خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود که با در نظر گرفتن نرخ پایه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و شاخص تورم، قیمت خرید تضمینی نباید کمتر از این میزان باشد.

تولید گندم چقدر بود؟

وی افزود: با وجود شرایط مطلوب تولید گندم، برآوردها نشان می‌دهد که تولید گندم به ۱۴.۵ تا ۱۵ میلیون تن و خرید تضمینی به ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیون تن برسد. هاشمی همچنین اشاره کرد که در صورت پرداخت به‌موقع مطالبات، خرید تضمینی می‌توانست از مرز ۱۲ میلیون تن نیز فراتر رود. اما تاخیر در پرداخت‌ها باعث شده که برخی کشاورزان به دلیل بدهی‌های بانکی و نیاز به تأمین معاش، گندم تولیدی خود را با نرخ ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان به دلالان بفروشند که این امر منجر به هدررفت گندم تولیدی و جایگزینی آن به‌عنوان خوراک دام یا قاچاق به خارج از کشور شده است.

نگرانی از افزایش ۲ برابری قیمت کود

عطاالله هاشمی همچنین از افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت کود شیمیایی انتقاد کرد و افزود که این افزایش قیمت، ضربه‌ای جدی به تولید سال آینده خواهد زد.

او تأکید کرد که یا باید قیمت کود به نرخ قبلی بازگردد یا قیمت محصولات کشاورزی دو برابر شود. در غیر این صورت، افزایش قیمت هر کیسه کود از ۱۹۵ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان و تغذیه نامناسب محصولات، منجر به کاهش عملکرد تولید خواهد شد.

قطع برق کشاورزان به ۲ روز کشید

هاشمی همچنین به گلایه‌های کشاورزان از قطعی برق چاه‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت که قطع ۲۴ تا ۴۸ ساعته برق چاه‌ها، ظلمی به تولید است که زیان فراوانی برای کشاورزان به همراه دارد.

 

اخبار برگزیدهکشاورزی

شناسه : 446285
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *