نخست وزیر ژاپن استعفا داد

نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد که برای جلب دوباره اعتماد عمومی به حزبش و همچنین پیشبرد اصلاحات سیاسی، در ماه آینده از ریاست حزب لیبرال دموکرات ژاپن کناره‌گیری خواهد کرد.

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن در روز چهارشنبه اعلام کرد. که ماه آینده از سمت خود استعفا خواهد داد.

به نوشته رویترز، تصمیم کیشیدا برای کناره‌گیری در پی نارضایتی عمومی از رسوایی‌های سیاسی و افزایش هزینه‌های زندگی اتخاذ شد. که دوره سه ساله او را تحت الشعاع قرار داد و منجر به آغاز رقابت برای جایگزینی او شد.

او در کنفرانس مطبوعاتی برای اعلام تصمیم خود مبنی بر شرکت در انتخابات آتی به عنوان رهبر حزب حاکم لیبرال دموکرات (LDP) گفت. «سیاست بدون اعتماد عمومی کارگر نیست». او افزود: «من این تصمیم سخت را با فکرکردن به مردم و با اراده قوی برای پیشبرد اصلاحات سیاسی گرفتم».

حزب لیبرال دموکرات برای جایگزینی او به عنوان رئیس حزب و در نتیجه به عنوان نخست‌وزیر، در ماه سپتامبر یک رقابت برگزار خواهد کرد.

محبوبیت کیشیدا کاهش یافت

پس از افشای روابط حزب لیبرال دموکرات با «کلیسای وحدت»، محبوبیت کیشیدا کاهش یافت. با آشکارشدن یک صندوق سیاه از کمک‌های مالی سیاسی ثبت‌نشده. در رویدادهای جمع‌آوری کمک‌های مالی حزب لیبرال دموکرات، محبوبیت او ضربه دیگری خورد.

کیشیدا همچنین با نارضایتی عمومی مواجه شد، چرا که دستمزدها نتوانسته‌اند با افزایش هزینه‌های زندگی همگام شده و ژاپن نیز در حال خارج‌شدن از فشار چندساله تورم منفی است.

کوئیچی ناکانو، استاد علوم سیاسی دانشگاه سوفیا گفت: «یک نخست‌وزیر فعلی از حزب لیبرال دموکرات نمی‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند، مگر اینکه از پیروزی مطمئن باشد. درست مانند کُشتی ژاپنی سومو، بردن‌شدن صرف کافی نیست، بلکه باید با افتخار پیروز شد».

جانشین کیشیدا به عنوان رهبر حزب لیبرال دموکرات با وظیفه بازگرداندن اعتماد عمومی به حزب و مقابله با افزایش هزینه‌های زندگی، تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی با چین و احتمال بازگشت دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در سال آینده مواجه خواهد شد.

رهبری شجاعانه کیشیدا

جو بایدن دوره تصدی کیشیدا را «تاریخی» خواند و از استراتژی امنیت ملی جدید، حمایت از اوکراین و اقدامات برای آغاز عصر جدید همکاری آمریکا، کره جنوبی و ژاپن قدردانی کرد. بایدن در بیانیه‌ای گفت: «رهبری شجاعانه کیشیدا برای دهه‌های آینده در هر دو سوی اقیانوس آرام به یاد خواهد ماند و من همیشه از اینکه او را دوست خود می‌نامم، شاکرم».

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت که شکی ندارد هر کسی که جانشین کیشیدا شود، «ما به تعمیق اتحاد و همکاری خود با ژاپن ادامه خواهیم داد».

اکنون حزب لیبرال دموکرات در جستجوی جانشین کیشیداست. نیویورک‌تایمز در گزارشی پنج سیاستمداری که احتمالاً در تصمیم‌گیری حزب برای انتخاب نخست‌وزیر آینده نقش خواهند داشت را معرفی کرده است.

تارو کونو

کونو ۶۱ساله، چهره محبوب و تا حدودی غیرمتعارفی است که می‌تواند حزب حاکم ژاپن را تکان شدیدی بدهد. او فارغ‌التحصیل دانشگاه جورج تاون و وزیر دیجیتال ژاپن است. کونو در سال ۲۰۲۱ با اختلاف کمی از نخست‌وزیری باز ماند و علی‌رغم افزایش حمایت عمومی از موضع مترقی‌تر او در مورد مسائلی مانند همجنس‌بازان، در یک رویارویی با کیشیدا، شکست خورد.

با این حال، طبع صریح، دیدگاه‌های چپ‌گرایانه و محبوبیت کونو در رسانه‌های اجتماعی، او را مورد علاقه بزرگان محافظه‌کار حزب قرار نداده است. به عنوان وزیر دیجیتال، او با وابستگی ژاپن به فناوری‌های قدیمی مانند فکس و فلاپی‌دیسک‌ها جنگیده است.

در حالی که کونو رسماً اعلام نکرده در انتخابات آتی شرکت خواهد کرد، اما ماه‌هاست که به مقامات دولتی گفته که در حال بررسی مفصل آن است.

شیگِرو ایشیبا

ایشیبای ۶۷‌ساله تنها کاندیدایی است که رسماً قصد خود برای شرکت در انتخابات آینده حزب لیبرال دموکرات را اعلام کرده است. قبل از تصمیم کیشیدا برای کناره‌گیری، چندین نظرسنجی نشان می‌داد که ایشیبا به عنوان نخست‌وزیر مورد علاقه مردم است.

ایشیبا در طول بیشتر دوران حرفه‌ای خود به دلیل سبک پوپولیستی و خشنش مورد انتقاد قانونگذاران دیگر قرار گرفته است. با این حال، او محبوب بوده و به دلیل علاقه‌اش به مانگا، قطار و آهنگ‌های پاپ دهه ۱۹۷۰ شناخته می‌شود.

طی ماه‌های اخیر، ایشیبا از سیاست‌هایی که به مهار تورم کمرشکن و مقابله با شکاف درآمدی فزاینده در ژاپن که به گفته وی پایه و اساس کاهش نرخ زاد و ولد بوده، حمایت کرده است. او در کتابی که این ماه منتشر شد، گفت که ژاپن باید بند صلح‌طلبانه قانون اساسی خود را برای احیای نیروهای نظامیش بازنگری کند.

ایشیبا چندین منسب ارشد از جمله وزارت دفاع، وزارت کشاورزی و دبیرکلی حزب لیبرال دموکرات را بر عهده داشته است. او در گذشته چهار بار برای کسب رهبری حزب شرکت کرد و در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۲۰ با اختلاف کمی به شینزو آبه و یوشی‌هیده سوگا باخت.

توشیمیتسو مُتِگی

مُتِگی ۶۸ ساله دبیر حزب لیبرال دموکرات است و از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ وزیر اقتصاد و از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ وزیر امور خارجه بود. او پس از کار در شرکت مشاوره‌ای مک‌کینزی، برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۳ به مجلس نمایندگان ژاپن راه یافت. او فارغ‌التحصیل دانشگاه توکیو و دانشکده سیاست عمومی هاروارد است.

مُتِگی به تندخویی و شخصیت فرمانده‌گونه‌اش معروف بوده و پس از مذاکرات سخت با ایالات متحده در مورد یک پیمان تجاری جدید در سال ۲۰۱۹، رسانه‌های محلی او را «زبان ترامپ در ژاپن» توصیف کردند.

مُتِگی مانند سایر نامزدهای برجسته خواستار افزایش نرخ بهره توسط بانک ملی کشور برای تثبیت یِن شده است. او همچنین از مقررات‌زدایی، از جمله لغو کامل ممنوعیت طولانی‌مدت ژاپن بر خدمات اشتراک‌سواری و استفاده از یارانه‌های دولتی برای حمایت از رشد اقتصادی و افزایش درآمد حمایت می‌کند.

سانائه تاکایچی

خانم تاکایچی ۶۳ ساله، وزیر امنیت اقتصادی ژاپن است و قبلا نیز وزیر امور داخلی و ارتباطات کشور بود. او در دور دوم انتخابات حزب در سال ۲۰۲۱ سوم شد و در صورت پیروزی در این دوره، اولین رهبر زن این حزب خواهد بود.

او خود را به عنوان یک قهرمان راست‌گرا معرفی کرده و از سیاست‌هایی مانند الزام زوج‌های متأهل به اشتراک‌گذاری نام خانوادگی حمایت می‌کند.

تاکایچی استدلال می‌کند که در جنایات ژاپن در جنگ جهانی دوم اغراق شده و او مرتباً از یادبودی در توکیو برای بزرگداشت کشته‌شدگان جنگ ژاپن که مورد حساسیت چین و کره جنوبی بوده، بازدید می‌کند. او از نخست‌وزیران سابق حزب لیبرال دموکرات به دلیل رهبری مردد انتقاد کرده بود.

شینجیرو کُیزومی

کُیزومی ۴۳ ساله در صورتی که رهبر حزب شود، از چهره‌های دیگر تغییر خواهد بود او پسر جونیچیرو کیزومی، نخست‌وزیر اسبق ژاپن است و مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه کلمبیا دارد. کیزومی یکی از جوان‌ترین قانونگذارانی بود که در سال ۲۰۱۹ به عنوان وزیر محیط‌زیست، به کابینه شینزو آبه، نخست‌وزیر فقید کشور شد.

در دوران تصدی خود به عنوان وزیر محیط‌زیست، کیزومی با ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر و انتقاد از ادامه استفاده ژاپن از سوخت‌های فسیلی، شناخت جهانی پیدا کرد. او در اجلاس سران سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۹ گفت که مقابله با مسائل بزرگ مانند تغییرات اقلیمی باید «سرگرم‌کننده»، «باحال» و «جذاب» باشد.

در حالی که کیزومی اعلام نکرده قصد ورود به رقابت‌های رهبری را دارد، اما به عنوان نامزد مورد علاقه یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر اسبق شناخته می‌شود. این هفته، کیزومی به خبرنگاران گفت که انتخابات آتی حزب فرصتی برای تغییر حزب لیبرال دموکرات و بازگرداندن اعتماد عمومی خواهد بود.

منبع: اکوایران

سیاسی

شناسه : 446303
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *