مذاکرات آتش بس غزه به کجا رسید؟

با پایان دور اول مذاکرات آتش‌بس در دوحه، علی‌رغم ارزیابی مثبت آمریکا، مصر و قطر، حماس این مذاکرات را بدون پیشرفت و بی‌نتیجه دانسته است.

جهان صنعت نیوز – مذاکرات دوحه درباره آتش‌بس در غزه با حضور نمایندگان سه کشور آمریکا، مصر و قطر برگزار شد، اما حماس که از شرکت در این نشست خودداری کرده بود، نتایج مذاکرات را ناامیدکننده و بدون پیشرفت توصیف کرد. به گفته مقامات حماس، اسرائیل همچنان به مواضع خود پایبند است و تمایلی به رسیدن به توافق ندارد. این در حالی است که نمایندگان سه کشور فضای مذاکرات را مثبت ارزیابی کردند و اعلام کردند که دور بعدی مذاکرات در قاهره برگزار خواهد شد.

پایان دور اول مذاکرات دوحه؛ اختلاف نظر بین حماس و مذاکره‌کنندگان بین‌المللی

سرویس سیاسی: دور اول مذاکرات مربوط به آتش‌بس در غزه که در دوحه، پایتخت قطر، برگزار شد، به پایان رسید. این مذاکرات با حضور نمایندگان سه کشور آمریکا، مصر و قطر برگزار شد و هدف آن رسیدن به توافقی برای پایان دادن به تنش‌های موجود در منطقه بود. در حالی که نمایندگان این سه کشور فضای مذاکرات را مثبت ارزیابی کردند، مقامات حماس نظر کاملاً متفاوتی دارند.

نارضایتی حماس از نتایج مذاکرات

یکی از مقامات حماس در گفتگو با شبکه الجزیره اعلام کرد که نتایج نشست دوحه شامل تعهدات نشست دوم جولای نیست و به هیچ وجه نمی‌تواند راه حلی برای کاهش تنش‌ها باشد. او تأکید کرد که مذاکرات دوحه بدون حضور نمایندگان حماس برگزار شد و این گروه تمایلی به شرکت در این نشست نداشت، زیرا معتقد بود که نیازی به مذاکرات جدید نیست و باید بر اجرای توافقات پیشین تمرکز شود.

بی‌نتیجه بودن مذاکرات از نگاه حماس

به گفته یکی از رهبران حماس که با شبکه المیادین صحبت کرد، مذاکرات دوحه هیچ پیشرفتی نداشته است و اسرائیل همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کند. این مقام افزود که آنچه در دوحه اتفاق افتاد، تنها اتلاف وقت و تلاشی برای رهایی از تنش موجود در منطقه بود. او تأکید کرد که آمریکا و اسرائیل به دنبال راه حل واقعی برای دستیابی به توافق آتش‌بس نیستند.

ارزیابی مثبت از سوی طرف‌های بین‌المللی

با این حال، سه کشور آمریکا، مصر و قطر در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که مذاکرات بعدی در قاهره و پیش از پایان هفته آینده برگزار خواهد شد. آنها همچنین اعلام کردند که تیم‌های فنی در این مذاکرات جزئیات اجرایی توافق را بررسی خواهند کرد. شب گذشته، منابع قطری، مصری و اسرائیلی فضای رایزنی‌ها را مثبت ارزیابی کردند، هرچند که محافل رسمی اسرائیلی بنیامین نتانیاهو را به عنوان اصلی‌ترین مانع در مسیر تحقق هرگونه توافقی معرفی کردند.

درخواست یهودیان آمریکایی از نتانیاهو

در همین راستا، شامگاه چهارشنبه بیش از ۱۰۰ خاخام یهودی آمریکایی در نامه‌ای به بنیامین نتانیاهو از او خواستند تا توافق آتش‌بس را بپذیرد. به گفته مقامات اسرائیلی، نتانیاهو با هدف نجات حیات سیاسی خود، تمایلی به پایان جنگ ندارد و این امر یکی از موانع اصلی بر سر راه دستیابی به توافق آتش‌بس است.

سیاسی

شناسه : 446492
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *