اولین روز جلسه رای اعتماد مجلس به کابینه دولت چهاردهم

دومین جلسه صحن مجلس شورای اسلامی برای بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه و صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز شد.

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز، دومین جلسه صحن مجلس شورای اسلامی برای بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه و صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم دقایقی پیش با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهوری و اعضای کابینه پیشنهادی وی آغاز شد.

نمایندگان مجلس از ابتدای صبح امروز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ به بررسی خط مشی، اصول کلی و برنامه دولت چهاردهم پرداختند. ابتدا رئیس‌جمهور توضیحاتی از برنامه‌اش را ارائه کرد و سپس نمایندگان مخالف و موافق اظهارنظر کردند.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس ۵ نماینده موافق و ۵ نماینده مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه درباره برنامه‌های دولت اظهارنظر می‌کنند که از این تعداد یک نماینده موافق و یک نماینده مخالف باقی مانده که در جلسه نوبت عصر صحبت خواهند کرد سپس مجدداً رئیس‌جمهوری از مدت باقی‌مانده وقتش استفاده کرده و از کابینه خود دفاع خواهد کرد.

بعد از پایان بررسی برنامه کابینه چهاردهم، مجلس وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه‌ها می‌شود که اولین بررسی صلاحیت مربوط به علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تردید ندارم سنگ بنایی که رئیس جمهوری بنیان نهادند به سرانجام نیکو ختم می‌شود و این را ایمان دارم اما به شرط آنکه تک تک اعضای کابینه دولت علاوه بر اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، به برنامه‌ها، شعارها و رویکردهای رئیس جمهوری باور داشته باشند.

اصول کلی برنامه دولت

احمد فاطمی نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ در جریان بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت طی اظهاراتی به عنوان مخالف خطاب به مسعود پزشکیان که در جلسه حضور داشت گفت: آقای رئیس جمهوری جنابعالی در ایام انتخابات وعده دادید که کابینه‌ای مبتنی بر وفاق ملی تشکیل دهید و امروز وقتی به لیست پیشنهادی جنابعالی نگاه می‌کنیم، صادقانه به این وعده‌تان عمل کرده‌اید در حالی که نیک می‌دانیم که این رفتار و رویکرد شما انتقادات زیادی را در جامعه به وجود آورد.

وی افزود: نمی‌گویم همه، اما بخشی از رای دهندگان به شما که فکر می‌کردند با رای‌شان می‌توانند برخی از سیاست‌ها و رویکردها را تغییر دهند، معترض بودند اما ایمان دارم که تصمیم جنابعالی برای تشکیل کابینه وفاق و همدلی و انسجام ملی نشان از عزم جدی شماست برای اینکه با ائتلاف همه نیروها و افراد توانمند بتوانید مشکلات و چالش‌های کشور و نظام مسائل کشور را حل کنید. تردید ندارم سنگ بنایی که شما بنیان نهادید به سرانجام نیکو ختم می‌شود و این را ایمان دارم اما به شرطها و شروطها و من برای بیان این شرط و شروط به عنوان مخالف صحبت می‌کنم؛ به شرط آنکه تک تک اعضای کابینه شما علاوه بر اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، به برنامه‌ها، شعارها و رویکردهای شما باور داشته باشند، با اینکه ۵۰ درصد اعضای کابینه شما کسانی هستند که شما و آرای شما آنها را نمایندگی نمی‌کنند.

سرانجام نیکو

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: سنگ بنایی که رئیس جمهوری بنیان نهاده به سرانجام نیکو ختم می‌شود به شرط آنکه جریان سیاسی مقابل رئیس جمهوری و کسانی که در ستادهای رقیب کار می‌کردند، این پیام رئیس جمهوری را اشتباه برداشت نکنند و با همراهی همدلانه پاسخی مناسب و درخور بدهند و به شرط آنکه همکاران عزیز ما در رای و قضاوت‌شان نسبت به تک تک وزرای پیشنهادی اغراض و جهتگیری‌های سیاسی را ملاک عمل قرار ندهند و در خصوص افراد معرفی شده صرفاً بر اساس منطق کارشناسی و بر مبنای برنامه‌های ارائه شده و توانمندی افراد رای بدهند و به شرط آنکه دوستان و همراهان به آینده بنگرند و در گذشته متوقف نشوند و با شخم زدن در زندگی افراد و با انواع اتهامات و اختراعات آنها را وادار به اعتراف‌گیری نکنند. در برخی از کمیسیون‌ها از سوالات برخی از همکاران خود گله داریم چراکه وادار کردن به ابراز ندامت و اعتراف گیری خلاف اخلاق و مشی عقلانیت است.

زمزمه‌ها و پچ پچ‌های سیاسی در راهروهای مجلس شنیده می‌شود که ۳ الی ۴ وزیر پیشنهادی رای نمی‌آورند در حالی که قطعاً چنین اتفاقی نمی‌افتد و ما تلاش می‌کنیم که کابینه وفاق ملی که یک پکیج و یک مجموعه است و همه جریانات و بهترین افراد در آن هستند رای بیاورد وگرنه به وفاق ملی به یک امر تهی از محتوا تبدیل خواهد شد. هیچکس منکر آن نیست که نمایندگان در رای و تصمیم‌شان آزادند و می‌توانند به هر کسی که خواستند رای بدهند اما یادمان باشد که در بزنگاه‌های تاریخی و پیچ‌های تاریخی فرصت‌ها همیشه تکرارپذیر نیستند و این یک فرصت مغتنمی است که رئیس جمهور محترم با رهنمودهای داهیانه رهبری و هوشمندی ایشان این فضا را خلق کرد که ما به آینده نگاه کنیم و به جنگ مشکلات و چالش‌ها برویم. ما ابر چالش‌ها را در پیش داریم و باید امید را تزریق کنیم و ایمان دارم که با رای به این کابینه باید امید را تزریق کرد.

اظهارات رئیس جمهور

مسعود پزشکیان در روز نخست بررسی برنامه‌های رئیس جمهور و وزرای پیشنهادی در صحن مجلس، پس از شنیدن نظرات مخالفان و موافقان کابینه پیشنهادی اظهار کرد: من به مردم و به شما قول می‌دهم. در زندگی هم چنین بودم که امکان ندارد حرفی بزنم و خلاف آن عمل کنم. من همیشه از بی‌عدالتی‌ها در هر حالتی انتقاد و از حق مردم و مذاهب و قومیت‌ها دفاع کردم. آن زمان که کسی جرئت نداشت این حرف‌ها را بزند من باور داشتم و حرف زدم.

وی افزود: من گفتم که اصولی دارم و آن حق و عدالت است و برای آن اصلاحات می‌کنم و به شدت به اصلاحات معتقدم. وقتی جامعه‌ای داشته باشیم که حق در آن پیاده نشود بر هر مسلمانی است که قیام کند و اصلاح انجام دهد. همچنان که امام حسین (ع) این را می‌فرمایند.

پزشکیان تصریح کرد: مملکت مشکل دارد و همه شما این را می‌دانید. ما به بسیجی نیاز داریم که همه در آن باشند نه این‌که یک گروه و یک عده در آن باشند. ما موظفیم در مسیر سیاست‌های کلی حرکت کنیم و با هر سلیقه‌ای که داریم، باید پایبند به چشم‌انداز قانون و سیاست‌های ابلاغی رهبری باشیم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: ۲۰ سال است قرار است در چشم‌انداز اول شویم اما چه شد؟ مدام دعوا کردیم. ما باید به آن پیمانی پایبند باشیم که رهبری انقلاب ترسیم کرده است. من را در این مسیر بیازمایید.

لزوم تغییر رفتار و گفتار

وی تاکید کرد: ما دروغ نخواهیم گفت و با کسی غیرمنصفانه برخورد نخواهیم کرد. اگر به اصلاحات تاکید داریم به این دلیل است که حق و عدالت را پیگیری و اجرا کنیم. کسانی که مدیریت می‌دانند، متوجهند حل مشکل نیاز به بسیج همه نیروها دارد نه این‌که دنبال منافع جناح و دسته خود باشیم. این مجلس است که باید این چارچوب و مسیر را مشخص کند.

رئیس دولت چهاردهم تاکید کرد: اگر در جامعه مشکل وجود دارد از لوایح و قوانینی است که مجلس مصوب کرده است‌. مقصر خود ما هستیم دنبال کسی نگردیم. ما باید در منطقه اول شویم و برای آن باید خودمان را اصلاح کنیم و تغییر رفتار و گفتار بدهیم.

پزشکیان گفت: من اصلاً در فکر این‌که رئیس‌جمهور شوم نبودم. من از همه محرومان کشور از سیستان و بلوچستان تا دیگر استان‌های محروم حمایت کردم. توانم و علمم را در اختیار این مردم گذاشتم. نمی‌گویم آدم خوبی هستم اما باید همان مسیری که شهدای ما پیمودند را ادامه دهیم. ما نیاز به وحدت داریم. از شما می‌خواهم به همه وزرای پیشنهادی رأی دهید. عقده‌ها و مسائل گذشته را کنار بگذاریم و با جذب همه در این مسیری که رهبری انقلاب مشخص کرده است، حرکت کنیم.

وی یادآور شد: در همه مراحل انتخاب وزرا مشورت‌ها را انجام دادیم. حداقل در تمامی موارد مشورت‌ها را در سطح بالا انجام دادیم و بدون مشورت به اینجا نیامده‌ایم. ما برای ایران و برای این مملکت، آنچه را که به آن معتقد هستیم که رضایت مردم است را پیگیری می‌کنیم و نژاد و قبلیه و جناح برای ما مهم نیست.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: دلم می‌خواهد آنطور که بوده‌ام باشم. نمی‌خواهم تغییر کنم و خودم را بالاتر و برتر از کسی بدانم. من به‌عنوان دوست و برادر شما هستم و از شما می‌خواهم به عنوان دوست و برادر برخورد کنید.

اوضاع خوب تیم اقتصادی

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی گفت: انتخاب وزرای پیشنهادی بدون نگاه حزبی بوده است و تیم اقتصادی رئیس‌جمهور اوضاع و احوال خوبی دارد. امروز بحث پزشکیان نیست مساله، خواسته‌های یک ملت است.

 رحیم زارع در جلسه امروز مجلس به عنوان موافق برنامه های دولت چهاردهم گفت: محدودیت منابع مولدسازی دارایی‌های دولت، پرداخت یارانه پنهان -که آخرین گزارشی که خواندیم بیش از ۵۵ میلیارد یورو در حوزه بنزین در حوزه گازوئیل و گاز صنعت بود-، ناترازی انرژی، محدودیت منابع ارزی و ارز چند نرخی، افزایش بی‌رویه مهاجران غیرقانونی به کشور، بحران برق، بحران آب، آلودگی هوا، مشکلات بخش‌های مختلف بهداشت و درمان، رانت، فساد، قاچاق، بهره‌وری پایین و وضعیت اسف‌بار خودرو و مسکن، نیروی کار، معیشت مردم و فقر مطلق از جمله مشکلات امروز کشور است.

نماینده مردم آباده تاکید کرد: انتخاب وزرای پیشنهادی بدون نگاه حزبی بوده است و تیم اقتصادی رئیس‌جمهور اوضاع و احوال خوبی دارد. امروز بحث پزشکیان نیست مساله خواسته‌های یک ملت است. کابینه مطمئنا نقاط مثبت و منفی دارد ولی از نظر بنده تراز هزینه و فایده وزرا به سمت فایده سنگینی می‌کند. دلیل متقنی که بتوان بر اساس آن کابینه پیشنهادی را رد کرد، ندیدیم. یک دولت فراگیر و استفاده از نخبگان در حوزه های مختلف را شاهد هستیم. نباید در کشور دو قطبی ایجاد کنیم. محور قرار گرفتن برنامه هفتم توسعه از نقاط قوط دولت و وزرای پیشنهادی است.

وی ادامه داد: از همکاران عزیزم تمنا دارم که به کلیات برنامه‌های رئیس محترم جمهور رای موافق بدهند. از سوی دیگر مجلس دستگاه نظارتی است و هر وزیری که در آینده ناتوان بود و خلاف برنامه‌ها حرکت کرد، ما هم می‌توانیم سؤال کنیم، استیضاح کنیم، تحقیق و تفحص داشته باشیم و این بعد نظارتی در اختیار ما قرار دارد. همچنین به فرموده مقام عظمای ولایت حتماً باید مجلس دولت را همراهی کند. همچنین از جناب آقای رئیس جمهور به خاطر چنین ترکیبی و کابینه منسجم و با ساختار علمی و اجرایی قوی تشکر می‌کنم.

نماینده موافق کابینه

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای دکتر پزشکیان ثابت کردند با انتخاب کابینه فراجناحی عملاً در پی پیاده سازی قول‌ها و گفتمان انتخاباتی هستند.

مهرداد گودرزوند چگینی در جلسه امروز مجلس به عنوان موافق برنامه ها و خط مشی کابینه چهاردهم عنوان کرد: یکی از مهمترین بخش‌هایی که می‌تواند به سیاست‌های اعلامی دکتر پزشکیان در پاسخ به اعتماد مردم عمل نمایند وجود کابینه‌ای است که سیمایی از روحیات و تفکرات بنیادی رئیس جمهور باشد. در روند انتخاب اعضای کابینه و وفاق ملی اقدامات کارشناسی خوبی انجام شد و بسیاری از وزرای پیشنهادی مورد تایید مجلس قطعاً قرار خواهند گرفت. رئیس جمهور برای اولین بار شکل‌گیری دولت جدید را بعد از نظام فکری و شیوه عمل جدیدی به اجرا درآوردند و همه ما به سختی روش آگاهیم، همه می‌دانیم که اینگونه عمل کردن چقدر هزینه‌آفرین است و هم دوستان را می‌رنجاند و هم رقیبان را.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم که راه پر پیچ و خم و سختی انتخاب شده است اما خوب می‌دانیم که این راه دشوار چگونه امید در دل مردم عزیز ما زنده کرده است. امروز در برابر کابینه‌ای قرار داریم که بایستی اجتماع نخبگان و کار آزمودگان باشد. کمتر از سه ماه از حادثه سهمگین درگذشت رئیس جمهور شهیدمان گذشت و امروز پرچم خدمت مردم صبور و وفادار ایران اسلامی در دستان شخصیتی وارسته، پاکدست انقلابی و دانشمند جناب آقای دکتر پزشکیان قرار گرفته است کابینه‌ای که ارائه شده بایستی در پی اجرایی کردن وفاق ملی و دور از درگیری‌ها و دعواهای سیاسی به دنبال جذب نیروهای کارآمد باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: آقای دکتر پزشکیان ثابت کردند با انتخاب کابینه فراجناحی عملاً در پی پیاده سازی قول‌ها و گفتمان انتخاباتی هستند و آقای پزشکیان از اینکه به دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعتماد کرده‌اید، مانند آقای مهندس نوری قزلچه که سوابق درخشان کشاورزی دارند و به عنوان وزیر پیشنهادی کشاورزی است تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: همینطور وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان که شخصیت بین‌المللی است و هم رئیس فدراسیون ایرانی کشور و هم به عنوان نایب رئیس کمیسیون آسیا در قایقرانی هستند. از خانواده معظم شهدا است و هم جهادگر هشت سال دفاع مقدس هست. همینطور برای انتخاب وزیر پیشنهادی کشور آقای دکتر مومنی که قادر است و بنا دارد چهره و معماری جدید را در این وزارتخانه بنا کند و به باور اینجانب انتخاب وزیر مجاهد و کاردان اطلاعات نیز موجب تقویت بنیان‌های امنیتی خواهد شد، تشکر می کنم.

پرهیز از دوقطبی سازی

نماینده قائنات در مجلس شورای اسلامی گفت: هرگونه دوقطبی سازی به انسجام، همدلی، همبستگی و امنیت کشور ضربه وارد می‌کند و مغایر با قانون است لذا باید از آن پرهیز شود.

سلمان اسحاقی در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس در اخطاری خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای پزشکیان تکلیف شما در مقابل شیعه و سنی و ملت ایران اجرای قانون اساسی است که در فصل سوم قانون اساسی به آن اشاره شده است.

وی اضافه کرد: باید در اظهارنظرها ملاحظه شود که هرگونه دوقطبی کردن به انسجام، همدلی، همبستگی و امنیت کشور صدمه و ضربه وارد می‌کند و مغایر با اصل ۶۷ قانون اساسی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر کسی که پیرو منویات مقام معظم رهبری است باید از دولت حمایت کند که قرار است سرمایه اجتماعی نظام را ارتقاء داده و مقابل زیاده‌خواهی غرب بایستد.

رئیس مجلس تذکر داد

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی نوبت عصر امروز در پاسخ به تذکر پاک‌مهر نماینده بجنورد درباره ارائه نشدن برنامه‌ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه صبح هم یکسری از نمایندگان چنین تذکری را مطرح کردند؛ کلیت برنامه دولت بارگذاری شده و دوستان دیده‌اند و برنامه وزرای پیشنهادی هم موجود است. در نوبت صبح رئیس جمهور درباره کلیات صحبت کرد اکنون هم فرصت ۹۵ دقیقه‌ای برای صحبت در خصوص برنامه و وزرای معرفی شده دارند.

محمد پاک‌مهر نماینده بجنورد در تذکرش گفت: از صحبت‌های ارشادی رئیس جمهور مبتنی بر نهج‌البلاغه تشکر می‌کنیم از این‌که با درک درستی از شرایط کشور و ضرورت وفاق و همدلی از خرد جمعی استفاده کرده و کابینه فراجناحی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کردند، اما با این وجود ما نگرانی درباره برنامه ایشان داریم.

وی توضیح داد: امروز ما یک برنامه منسجم و عملیاتی با اولویت حل مشکلات اقتصادی نمی‌بینیم انتظار نمایندگان ارائه برنامه جامع و عملیاتی بود مردم نگران وضعیت مسکن، نقدینگی، تورم و معیشت هستند کشاورزان از قطعی برق و واردات سوخت ابراز نگرانی می‌کنند مهم‌ترین مطالبه مردم از رئیس جمهور ارائه برنامه عملیاتی است که به چشم نمی‌خورد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تنها راه برون رفت از مشکلات داشتن برنامه‌ واقعی وعملیاتی و پرهیز از شعار و رفتن به سمت حل مشکلات است برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه و چشم‌انداز باید برنامه عملیاتی داشت و در این راه وفاق و همدلی مجلس شورای اسلامی و دولت ضروری است.

تقسیم وقت رئیس جمهور بین نمایندگان

بنابر درخواست دولت فرصت باقی‌مانده رئیس جمهور برای دفاع از کابینه خود، بین تعدادی از نمایندگان تقسیم شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز بررسی کلیات برنامه پیشنهادی کابینه چهاردهم را در دستور کار قرار دادند؛ طبق آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور در دفاع از برنامه و وزرای پیشنهادی دو ساعت و نیم فرصت دارد و پنج نماینده موافق و پنج نماینده مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه به اظهارنظر می‌پردازند.

در جلسه نوبت صبح و بعد از ظهر نمایندگان از فرصت ۱۵۰ دقیقه‌ای خود به عنوان مخالف و موافق استفاده کردند منتهی رئیس جمهور از فرصت دو ساعت و نیم خود استفاده نکرد و حدود یک ساعت از زمان او باقی ماند.

براین اساس طبق درخواست دولت فرصت رئیس جمهور در اختیار نمایندگان مدافع قرار گرفت؛ احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت طبق نامه دولت تعدادی از نمایندگان از فرصت رئیس جمهور استفاده می‌کنند.

در نهایت تعدادی از نمایندگان هر کدام به مدت پنج دقیقه به دفاع از برنامه‌های دولت چهاردهم پرداختند.

رئیس جمهور آماده پذیرش سخن حق است

علیرضا سلیمی در جلسه علنی نوبت عصر امروز از فرصت باقی‌مانده رئیس جمهور در دفاع از کابینه‌اش استفاده کرد و به عنوان موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم به اظهارنظر پرداخت.

سلیمی اظهار کرد: در شرایط فعلی نیازمند وفاق، همدلی و هماهنگی هستیم این‌که رئیس جمهور تحت فشار برخی سهم‌خواهان قرار نگرفت و با دیدگاه خود امور را پیش برد، مهم است.

وی ادامه داد: من دیدم که یک ستاد موازی تشکیل شده تا اجازه ندهد کلیات کابینه موفق شود ستاد موازی کسانی هستند که در پشت صحنه به دنبال مقام بوده که بعضا با برخی از نمایندگان تماس گرفتند که به فلان وزیر رای ندهید چون آنها در رده دوم و سوم گزینه‌های پیشنهادی هستند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این‌که رئیس جمهور زیر بار زورگویان و تمامیت‌خواهان و کسانی که دنبال خالص‌سازی بودند، نرفته، قابل دفاع است. قطعا تحمیل با مشاوره فرق دارد برخی به دنبال تحمیل نظرات خود هستند.

سلیمی اظهار کرد: آقای رئیس جمهور به عنوان فرمانده کابینه عمل می‌کند. اکنون ما هم در مجلس شورای اسلامی درباره کلیات کابینه و نه تک تک وزرای پیشنهادی صحبت می‌کنیم. ما براساس شاخص‌های مدنظر رهبری نظرمان را درباره وزرای معرفی شده اعلام خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: ۱۶ سال با رئیس جمهور همکار بودم ایشان به راحتی حرف حق را می‌پذیرد و رویه متواضعی دارد.

بازگذاری برنامه دولت در سامانه مجلس

عبدالحسین روح‌الامینی در جلسه علنی نوبت عصر امروز از فرصت باقی‌مانده رئیس جمهور در دفاع از کابینه‌اش استفاده کرد و به عنوان موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم به اظهارنظر پرداخت.

روح‌الامینی بیان کرد: اقای پزشکیان وعده صادق خود را در مناظره‌ها و گفت‌وگوها محقق کرد، ایشان دولت وفاق ملی را تشکیل داد که نویددهنده حکمرانی و مشوق سیاست جدید در کشور است که روندی خلاف همه دولت‌ها را در پیش گرفته ایشان به صراحت گفته بود که دولت سوم کسی نیست و دولت اول خودش را پیاده می‌کند باید این روند را قدر بدانیم تا استمرار و تداوم پیدا کند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ۱۷ صفحه برنامه دولت بارگذاری شده که در آن خط مشی و اولویت‌ها آمده است منتهی از صبح در مجلس شورای اسلامی این برنامه را نقد نکرده است عزم آقای پزشکیان برای تغییر و تحول جدی است.

استفاده ار همه سلایق

اکبر رنجبرزاده، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با مشی کلی کابینه چهاردهم گفت: نقطه قوت دولت آقای پزشکیان استفاده از همه نخبگان کشور و سلایق چپ و راست شایسته کشور بوده است. به این نگاه ایشان احترام می‌گذاریم. ایران اسلامی نیاز دارد تا از همه پتانسیل ها استفاده شود.

وی ادامه داد: ۱۶ میلیون نفر به آقای پزشکیان رای اعتماد دادند. امروز همه برای اعتلای ایران اسلامی بسیج همگانی را تشکیل خواهند داد. آقای پزشکیان برنامه کلی خود را تحویل مجلس داده است.

رنجبرزاده در پایان گفت: دیپلماسی اقتصادی فعال، تقویت نقش ایران در زنجیره های ارزش اقتصادی منطقه‌ای و مهار تورم در دستور کار دولت قرار خواهد داشت. با رفع ناترازی انرژی و بودجه می‌توان تورم را مهار کرد.

بهبود وضعیت کشور با همسویی قوای سه گانه

هادی قوامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای در موافقت با مشی کلی کابینه چهاردهم گفت: تامین نیازهای اساسی آحاد مردم مانند خوراک، پوشاک و آموزش و پرورش در برنامه های رییس‌جمهور محترم وجود دارد. در برنامه آقای پزشکیان دولت کارگردان است و تصدی‌گر نیست. مردم و بنگاه‌ها نقش اساسی را ایفا خواهند کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: اگر مجلس، دولت و قوه قضاییه مطابق برنامه هفتم توسعه تلاش کنند حتما بیکاری و تورم کاهش پیدا خواهد کرد. هر دستورالعملی که باعث شد هزینه های کشور افرایش پیدا کند باید متوقف شود. همچنین هر برنامه ای که باعث افزایش بهره وری شد باید ادامه پیدا کند. برای رشد اقتصادی، دولت و مجلس باید هم جهت باشند.

پزشکیان مجلس را ترک کرد

مسعود پزشکیان رئیس جمهوری که از صبح امروز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ که جهت بررسی خط مشی و اصول کردی برنامه دولت و همچنین بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه در جلسه صحن مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود دقایق پیش صحن مجلس را ترک کرد.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز حین ترک صحن مجلس از سوی پزشکیان از او تقدیر و تشکر کرد.

تاکید بر برنامه هفتم توسعه

سیدشمس‌الدین حسینی در جلسه عصر امروز شنبه مجلس و در موافقت با خط مشی و اصول کلی برنامه دولت چهاردهم عنوان کرد: از یاد نبرده‌ایم که آنچه که ان‌شاءالله امروز به عنوان دولت شاهد آن هستیم پس از یک حادثه تلخ و بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی شکل گرفته است و قرار نبوده که ما در سال ۱۴۰۳ انتخابات ریاست جمهوری داشته باشیم پس طبعاً اینکه انتقاد سختی در خصوص مدون نبودن برنامه‌ها می‌شود با توجه به این نکته، اگر کاستی وجود داشته باشد، برطرف می‌شود.

وی با اشاره به حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس گفت: همانطور که آقای دکتر پزشکیان روی برنامه هفتم توسعه تاکید کردند وزرا نیز بر همین مبنا برنامه‌های خود را تنظیم کردند و اینکه بگویند وزرا برنامه‌ای ندارند، محل تردید است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما بیش از یک سال وقت صرف تنظیم برنامه هفتم توسعه کردیم و این برنامه صدها حکم دارد؛ اگر رئیس جمهور و دولت محترم موفق شوند همین احکام برنامه هفتم را محقق کنند کافیست و ما نباید انتظار داشته باشیم که مسئله و موضوع جدیدی مطرح شود.

حسینی ادامه داد: من امروز برنامه‌های آقای رئیس جمهور را ملاحظه کردم و چند نکته از آن توجه من را جلب کرد که یکی از آنها دولت وفاق ملی است؛ در شرایطی که بیماری‌های اقتصادی کشور مزمن شده و متاسفانه حل مسائل امنیتی کشور عمق پیدا کرده است آیا جز وفاق ملی می‌توانیم مسائل را حل کنیم؟ خود آقای دکتر پزشکیان از اینکه بگوید من اصلاح طلبم اجتناب دارد ولی دولتی که ایشان معرفی کرده است چند اصولگرا در آن حضور دارند؟ در کابینه او از ۳ نفر از دولت قبل و دو نماینده از مجلس حضور دارد. اینکه اصولگرایان اعتراض کنند که چرا اصلاح طلب در این کابینه است و اصولگرایان بگویند که چرا اصولگرایان در این کابینه هستند چه اتفاقی می‌افتد؟ ما باید گذشت کنیم و نگذاریم که دیگر کسی از کشتی انقلاب پیاده شود چرا که همه مسافر این کشتی هستیم.

حل مشکلات اقتصادی

حسینی گفت: مشکلات اقتصادی ما دیگر با تکنیک و تاکتیک و سیاست قابل حل نیست بلکه نیاز داریم دست به اصلاحات ساختاری و اصلاحات نهادینه بزنیم و اصلاحات نهادینه نیازمند پذیرش اجتماعی و شرط پذیرش اجتماعی نیز وفاق ملی است. ما نمی‌توانیم مسئله انرژی را حل کنیم الا اینکه با هم، هم‌سخن شویم درباره اینکه باید سختی‌هایی را بکشیم تا گشایش‌هایی فراهم شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: توسعه به معنای کشمکش نیست بلکه به معنای گشایش است امروز ما گرفتار کشمکش هستیم و باید از این موضوع دست برداریم. اگر کسی آمد و همچنان پافشاری و خیره‌سری کرد و بر اشتباهات گذشته خود تاکید کرد رای ندهید اما اگر کسی آمد و گفت می‌خواهم سوار بر کشتی انقلاب باشم و می‌خواهم در کشتی انقلاب کار کنم و کمک کنم که این کشتی از طوفان‌ها به پیش برود چرا باید جلوی او را بگیریم؟ ما در کمیسیون‌های تخصصی با هم گفت‌وگوهای تخصصی کردیم و از امروز ۵ روز فرصت داریم تا ابهامات را مجدداً کنار بگذاریم.

حسینی در پایان عنوان کرد: من از همه نمایندگان توقع و انتظار دارم و خاک پای همه آن‌ها هستم که از هر قوم و مذهبی که هستند کمک کنند تا کابینه وفاق ملی شکل بگیرد.

کاهش ناترازی بانک ها

مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در جلسه علنی نوبت عصر مجلس با استفاده از وقت رئیس‌جمهور، در دفاع از برنامه دولت چهاردهم گفت: برنامه آقای رئیس‌جمهور همان برنامه هفتم است که به تصویب رسیده و در آن مواردی همچون رشد اقتصادی هشت درصد آمده است.

وی با اشاره به نقدینگی در جامعه گفت: باید نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری هدایت شود. آقای پزشکیان پذیرفته که این اتفاق رقم خورد و در عین حال تورم تک‌رقمی شده و شاهد کاهش ناترازی بانک‌ها باشیم.

این نماینده مجلس توجه به بخش خصوصی را به عنوان یکی از برنامه‌های رئیس‌جمهور برشمرد و گفت: آقای رئیس‌جمهور پوشش بیمه کامل را پذیرفته و اینکه وضعیت صندوق‌های بازنشستگی بهبود یابد تا ناترازی در صندوق‌های بازنشستگی اصلاح شود.

معصومی: رئیس‌جمهور مغلوب بازی‌های سیاسی نشد

کریم معصومی در جلسه علنی نوبت عصر امروز با استفاده از وقت تقسیم‌شده رئیس‌جمهور، در دفاع از کلیات برنامه پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: آقای پزشکیان ندای حق‌طلبانه و عدالت‌خواهانه شما به تعصی از امام علی (ع) دل‌های جوانان را شاد کرد و آنها به آینده امیدوار شدند.

وی با بیان اینکه وفاق ملی مهم است، گفت: براساس وزرای پیشنهادی می‌توان گفت که رئیس‌جمهور مغلوب بازی‌های سیاسی نشد و تن به سهم‌دهی نداد. ایشان تجربه‌گرایی توأم با جوان‌گرایی را مدنظر قرار داد.

این نماینده مجلس معرفی یک زن در بین وزرای پیشنهادی را به عنوان یکی از خصوصیات کابینه چهاردهم بیان کرد و گفت که رئیس‌جمهور مرزهای جنسیتی را جابه‌جا کرد و بانوان را به مشارکت سیاسی امیدوار کرد.

وی در پایان اظهار کرد: می‌گفتند که قرار است دولت سوم روحانی تشکیل شود که در پاسخ آقای پزشکیان می‌گفت که جناحی عمل نمی‌کنند. امروز همگان وزرای پیشنهادی را دیدند که تحقق وعده‌های راستین رئیس‌جمهور بود. ایشان حتی قائل به خالص‌سازی برای تیم رقیب نشد و به سمت وفاق ملی حرکت کرد.

تاجگردون: نقطه قوت پزشکیان را نقطه ضعف او نکنیم

غلامرضا تاجگردون در جلسه نوبت عصر امروز شنبه مجلس در موافقت با خط مشی و اصول کلی برنامه دولت چهاردهم عنوان کرد: این روزها روزهای حساسی برای همه است و امیدوارم که دیگر هیچگاه این صحنه تکرار نشود که بخواهیم در عرض ۵۰ الی ۶۰ روز رئیس جمهور را از دست بدهیم و بخواهیم در زمانی کوتاه چنین تصمیم سختی بگیریم؛ امروز سرنوشت کشور در دست تک تک نمایندگان مجلس است که بخواهیم برای چهار سال آینده تصمیمی بگیریم.

وی گفت: امروز روز زیبایی بود چرا که یکی از عزیزترین و نزدیک‌ترین افراد به رئیس جمهورمان و کسی که از روز اول انتخابات که کسی جرأت همراهی کردن با رئیس جمهور را نداشت، او را همراهی کرد، در نقد رئیس جمهور صحبت کرد و در انتها گفت که من به شخص رئیس جمهور اعتماد دارم؛ زیباتر از آن این بود که کسی بود که تمام قد ایستاد تا پزشکان رای نیاورد و تمام تلاشش این بود که پزشکیان رئیس جمهور نشود و امروز در دفاع از پزشکیان صحبت کرد؛ امروز را باید قدر بدانیم چرا که روز انسانیت، حریت و روز بزرگی مجلس است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: امروز نقطه قوت پزشکیان را نقطه ضعفش می‌دانیم؛ این که پزشکیان می‌گوید که برنامه ندارم را به فال نیک بگیریم چراکه یک مرتبه نگفت که دوهزار صفحه برنامه دارم؛ برنامه پزشکیان را نمایندگان مجلس تصویب کردند و اگر پزشکیان می‌آمد و می‌گفت من برنامه دارم باید به او شک می‌کردیم. پزشکیان می‌گوید من رشد هشت درصد را می‌خواهم، ما گفته‌ایم و رهبری نیز آن را گفته است. نقطه قوت پزشکیان را نقطه ضعف او نکنیم؛ ما باید از این به بعد پاسخگوی درخواست پزشکیان برای اجرای برنامه‌های او باشیم.

تاجگردون گفت: همه ما انسان هستیم و دچار اشتباه می‌شویم اما عقل می‌گوید که یک انسان را در طول ارزیابی کنید و هیچگاه یک انسان را در نقطه ارزیابی نمی‌کنند؛ اگر قرار است ما را در نقطه‌ای از زندگی‌مان دچار ضعف و خطا و اشتباه شدیم قضاوت کنند، همه ما مردود هستیم و اینجا نبودیم. ما باید به آن‌هایی که ما را در طول ارزیابی کردند، اعتماد کنیم.

وی با بیان اینکه «جمهوری اسلامی اینگونه نیست که بخواهیم کسی را از کشتی پیاده کنیم»، عنوان کرد: آقای پزشکیان با کابینه خود خوب یا بد امروز آمده است ما باید او را نه برای خودمان بلکه برای ایران و ملت‌مان همراهی کنیم.

هاشمی نیا: از پیشگیری و قضاوت عجولانه بپرهیزیم

هادی هاشمی نیا، نماینده مردم خرم آباد در جریان جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با مشی کلی کابینه چهاردهم گفت: به دنبال هم صدایی و هم گرایی برای پیشبرد اهداف جامعه هستیم. آقای رییس‌جمهور گشایشی نو در سیاست و اخلاق بنا نهاد. باید این روز را مبارک بدانیم. امروز به فرموده رهبر انقلاب بین مجلس و دولت وفاق ملی شکل گرفت.

وی ادامه داد: از پیشگیری و قضاوت عجولانه بپرهیزیم. نباید کاسه داغ‌تر از آش باشیم. کسانی که معرفی شدند حتما توانایی حل و فصل مشکلات را دارند. معرفی بانوی توانمند و فرزند شهید از پاک دستی او نشان دارد. آقای کاظمی از جنس آموزش و پرورش است و به طور کامل این وزارتخانه را می‌شناسد.

هاشمی نیا در پایان یادآور شد: آقای مومنی فردی متدین و متعادل است و رابطه ای حسنه با نمایندگان دولت دارد. آقای همتی در اقتصاد خبره است. اجازه بدهید ایشان شورای هماهنگی اقتصادی را تشکیل دهد.

بامری: باید از کابینه دولت چهاردهم حمایت کرد

رحمدل بامری در جریان جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با مشی کلی کابینه چهاردهم گفت: از آقای پزشکیان بابت تشکیل دولت وفاق ملی تشکر می‌کنیم. از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از دولت آقای پزشکیان پیروی می‌کنیم و با هر کس که مقابل این فرمایش بایستد، مقابله می‌کنیم.

نماینده ایرانشهر در مجلس ادامه داد: حتما کابینه پیشنهادی چهاردهم بی عیب نیست اما باید از آن حمایت نمود. از رییس‌جمهور محترم درخواست می‌کنیم اولین سفر خود را به استان سیستان و بلوچستان انجام دهد. این استان نیازمند توجه جدی دولت خواهد بود.

عباسپور: در کابینه پیشنهادی پزشکیان از همه جریانات سیاسی استفاده شده‌ است

روح‌الله عباس‌پور نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ در جریان بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت چهاردهم با استفاده از فرصت متعلق به رئیس جمهوری در اظهاراتی در موافقت با کلیات برنامه دولت چهاردهم با بیان اینکه «قاطبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل صداقت و انقلابی بودن آقای پزشکیان حاضر به دفاع از او هستند»، اظهار کرد: اگر بزرگترین حوادثی که در کشور رخ داده به موفقیت و پیروزی رسیده است در گروی وحدت، انسجام و همدلی بوده است.

وی با تاکید بر اهمیت وفاق و همدلی گفت: امروز بعد از بیش از ۳۰ سال دولت دکتر پزشکیان اولین دولتی است که با جهت‌گیری سیاسی کابینه خود را معرفی نکرده است بلکه با عنوان وفاق ملی از همه جریانات فکری استفاده کرده‌اند. زمانی وفاق ملی مورد نظر آقای پزشکیان که تاکید رهبر نیز بر آن است، شکل می‌گیرد که ما مجلسی‌ها نیز تن به وفاق ملی بدهیم و ما نیز در انتخاب‌مان جریانی و سیاسی فکر نکنیم.

این نماینده مجلس عنوان کرد: متاسفانه همه از پنجره اقتصادی به برنامه‌های دولت نگاه کردند؛ اگرچه برنامه‌های اقتصادی و معیشت از منظر رهبر معظم انقلاب در اولویت است اما مسائل فرهنگی نیز از مسائل مهم کشور است؛ امروز مسئله بهداشت و درمان به مسئله مهمی تبدیل شده است. امروز همچنین با محدودیت‌های نظامی که برای کشور ایجاد کردند باید بدانیم که مسئله دفاع نیز از مسائل اولیه کشور است.

عباسپور اظهار کرد: اگر امروز آقای پزشکیان می‌گوید برنامه هفتم توسعه برنامه من است نه ضعف بلکه یک فرصت برای مجلس شورای اسلامی است؛ بر مبنای قانون اساسی وظیفه مجلس ریل گذاری قانون و وظیفه دولت حرکت بر این ریل است.

پزشکیان: از ظریف به عنوان مشاور استفاده می‌کنیم

مسعود پزشکیان شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ در حاشیه حضور در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با تاکید بر این‌که «بنای ما در انتخاب وزرای پیشنهادی، وحدت و انسجام ملی و دست‌برداشتن از اختلافات و چنددستگی‌ها بود»، اظهار کرد: برخورد ما براساس شایستگی است. اعلام کردیم کسانی که می‌توانند به ما کمک کنند هم از احزاب و هم از قومیت‌ها به ما لیست ارائه دهند و حدود بیش از ۱۰ هزار ساعت در ۲۰ تا ۲۵ کمیته بررسی انجام شد و در یک شورا جمع‌بندی شد و در نهایت افراد حاضر به مجلس معرفی شدند.

وی افزود: هیچکس نمی‌تواند بگوید این افراد از یک جناح، یک دسته یا یک قوم و گروه هستند. ما وظیفه داریم دست به دست هم دهیم و این روند در کل ساختار اداری کشور تعمیم پیدا کند.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره سطح همکاری جواد ظریف با دولت چهاردهم هم یادآور شد: از وجود آقای ظریف به عنوان مشاور استفاده خواهیم کرد. ما از هرکسی که در این مملکت تلاش کرده و زحمت کشیده با هر نگاه و باوری استفاده خواهیم کرد و منت کسانی را خواهیم کشید که دلشان برای این مملکت می‌سوزد و کارشناس و عالم هستند و می‌دانند و می‌توانند ما دست آنان را می‌بوسیم که بیایند و کمک کنند مملکت را از این وضعیت خارج کنیم.

پوردهقان: دکترین پزشکیان وفاق ملی است

مصطفی پوردهقان در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس با استفاده از وقت تقسیم شده رئیس جمهور، در دفاع از کابینه چهاردهم اظهار کرد: فضای سیاسی کشور فضای جدیدی را تجربه می‌کند که تاکنون نداشتیم.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان در ایام انتخابات از وفاق ملی حرف می‌زد که آن را عملیاتی کرد چون دکترین او وفاق ملی است. این فضای جدیدی برای همه ما است که نسبت به آن نقد داریم بنده از اولین منتقدان بودم که چرا ترکیب کابینه اینگونه است؟ منتها وقتی صحبت‌های رئیس جمهور را شنیدم که ما بعد از گذشت پنج دهه از انقلاب به همدلی و وفاق نیاز داریم، به او گفتم که از امروز منتقد همراه و همدل با دولت هستم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به کابینه پیشنهادی اظهار کرد: در راس این کابینه آقای عارف شخصیت علمی و دانشمند و در راس کابینه اقتصادی دکتر طیب‌نیا دانشمند اقتصادی است.

پوردهقان با برشمردن ویژگی‌های وزرای پیشنهادی گفت: ان‌شاءالله با همدلی و همراهی دولت و مجلس شورای اسلامی کابینه‌ای تشکیل شود که به سمت یکدلی و همراهی رویم.

وی از نمایندگان خواست که فضا را دو قطبی نکرده و اجازه دهند تیم رئیس جمهور تشکیل شده و کار دولت آغاز شود.

زمانی: نمایندگان مجلس با رای اعتماد به کابینه، گام دوم را برای وفاق ملی بردارند

عالیه زمانی در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس و با استفاده از فرصت رئیس جمهور در دفاع از کلیات برنامه کابینه دولت چهاردهم اظهار کرد: امروز ما نمایندگان ملت بزرگ ایران در معرض آزمون تاریخی قرار داریم تا با همدلی و خدمت به مردم برای حل مشکلات مردم گام‌های اساسی برداریم.

وی بیان کرد: رئیس جمهور کابینه وفاق ملی را تشکیل داد و به شعارش عمل کرد افرادی را معرفی کرد که مدیر و مدبر و صاحب فن و تخصص هستند.

این عضو فراکسیون زنان بیان کرد: رئیس جمهور بانویی مدیر، متعهد، متخصص و باتجربه را برای وزارت راه و شهرسازی معرفی کرد که این برای جامعه بزرگ زنان ایران زمین فرصت مغتنمی است.

زمانی در پایان گفت: رئیس جمهور قدم اول را با معرفی وزرای پیشنهادی برای وفاق ملی برداشت اکنون دست یاری را به سوی ما دراز کرده است ما می‌توانیم با رای اعتماد به کابینه گام دوم را برای وفاق ملی برداریم.

قلاوند: پزشکیان برنامه‌ای در چارچوب دارد

جهانبخش قلاوند نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ در جریان بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت چهاردهم با استفاده از فرصت متعلق به رئیس جمهوری در اظهاراتی به عنوان موافق کلیات برنامه دولت چهاردهم با بیان اینکه «دولت در شرایطی اضطراری تشکیل شده است»، عنوان کرد: بنابر دعوت مقام معظم رهبری و همراهی و استقبال ملت شریف ایران، دولت بعد از شهادت رئیس جمهور عزیز و گرامی در وضعیتی خاص شکل گرفت نیاز است این شرایط را درک کنیم.

وی گفت: رویکرد آقای پزشکیان دارای برنامه‌ای در چارچوب و معتقد به اصول اخلاقی است و دولت و وزیران او برآیندی از شرایط تاریخی ما است؛ در اوضاع داخلی و وضعیت پیرامونی فعلی این ترکیب را زخمی نکنیم. شرایط امروز کشور به گونه‌ای است که همه جناح‌ها و جریان‌ها واقف هستند براساس همدلی، همراهی و وفاق گرد هم آمده‌اند و دعوت رئیس جمهور از همه جریان‌ها نماد این وفاق است. همان‌گونه که عزیزان اصولگرا پای کار هستند، عزیزان اصلاح‌طلب همراهی کردند و همه جریان‌ها از جمله مستقلین این شرایط را رقم زدند، امروز به همدلی و همراهی بیشتری بر مدار ولایت و مقام معظم رهبری نیاز داریم تا بر اساس برنامه‌هایی که در پیش داریم، حرکت کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: خورده گرفتن به وزرای پیشنهادی بر اساس نقطه ضعف‌های گذشته آنها جالب نیست و نیاز است برنامه وزرا و دولت را با هم ببینیم. آقای پزشکیان برنامه دارد؛ برنامه چشم‌انداز بیست ساله به عنوان برنامه بلند مدت، برنامه هفتم توسعه به عنوان برنامه میان مدت و بودجه سنواتی همگی برنامه دولت هستند؛ ضمن اینکه تمامی وزرا برنامه‌های عملیاتی دارند.

قلاوند عنوان کرد: برخی از همکاران به چند نفر از وزرای پیشنهادی خدشه وارد کرده و ذهنیت ایجاد کردند؛ به عنوان یک خدمتگذار کوچک انتظار دارم نمایندگان سمت مظلوم را بگیرند و اگر به کسی خدشه وارد شد از او حمایت کنند. برخی از وزرای پیشنهادی ایثارگر و خانواده شهید هستند و عمری از خود را پای خدمت به این نظام گذاشته‌اند؛ با اغماض و گذشت رفتار کنیم و دل هیچ ایثارگری را نشکنیم. آقای پزشکیان انسانی عالم، عامل، با صداقت و شجاعت است، همه جریان‌ها را در دولت جا داده است به پاس پاکی و صداقت ایشان به همه وزرا رای موافق بدهید.

جباری: هرچه سریعتر دولت چهاردهم تشکیل شود

رضا جباری در جریان جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با مشی کلی کابینه چهاردهم گفت: ساده زیستی و عمل به حرف‌ها را از نزدیک در آقای پزشکیان دیده‌ام. ایشان به منویات مقام معظم رهبری و خون شهدا لبیک گفتند. مشارکت ۵۰ درصدی مردم، مسئولیت رییس‌جمهور را سنگین می‌کند.

جباری تأکید کرد: هرچه سریعتر باید دولت تشکیل شود تا مقداری از مشکلات مردم حل شود. بیکاری، کمبود بهداشت و درمان و مشکلات معیشتی، امروز در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: به دلیل عدم اجرای قوانین هنوز مشکلات در کشور وجود دارد. چشم ۸۵ درصد فعالان درمان در بخش دولتی به اصلاح قوانین بهداشت و درمان از سوی رییس‌جمهور است.

حبیب‌زاده: امروز روز پیشگیری از مسائل و مشکلات و چالش‌های آینده است

عزت‌الله حبیب زاده نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ در جریان بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت چهاردهم با استفاده از فرصت متعلق به رئیس جمهوری در اظهاراتی گفت: امروز روز اولین‌ها و سرآغاز فعالیت جدی و رسمی مجلس دوازدهم در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور و سرآغاز اولین همکاری و تعامل جدی میان دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم است؛ امروز را باید اولین برگ از شناسنامه مجلس دوازدهم دانست همچنان که اولین برگ از شناسنامه دولت چهاردهم هم خواهد بود.

وی ادامه داد: رای امروز هر کدام از نمایندگان مجلس نه تنها در تاریخ این مجلس بلکه در تاریخ سیاسی ایران به عنوان اولین و مهم‌ترین رای مجلس ثبت خواهد شد و امروز اولین شناخت مردم از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی رقم خواهد خورد. چنانچه اولین رای ما در این مجلس بعد از رای اعتماد به دولت یعنی رای به تعامل و همکاری با دولت رئیس‌جمهور محترم باشد، می‌تواند سرآغاز برای یک همکاری موثر و سازنده در جهت حل مسائل و مشکلات اساسی مردم ایران در طول چهار سال آینده باشد.

این نماینده مجلس گفت: انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم فرصت گران‌قدری برای بازنگری در روش‌ها، رفتارها و سیاست‌ها و فرصتی برای مطرح شدن مشکلات و مسائل اساسی مردم مخصوصاً در حوزه مسائل اقتصادی و معیشتی بود و مردم با وجود همه دلخوری‌ها و مشکلات عظیم معیشتی بار دیگر به میدان آمدند تا فرصت جدیدی برای مسئولین جهت حل مسائل و عمل به وعده‌ها بدهند. امروز ملت ایران با آنچنان مسائل و مشکلات بزرگی در عرصه اقتصادی روبه‌رو هستند که حتی یک روز را نیز نباید برای حل آن مسائل از دست داد.

حبیب‌زاده ادامه داد: اگر امروز در حوزه برق دچار مشکلات بسیار شده‌ایم، سرمایه‌های مردم در بورس نابود شده و با گرانی رکود و فقر کمرشکن روبرو هستیم، همگی به خاطر فرصت سوزی‌هایی است که در گذشته انجام شده است؛ اگر سال‌های آینده نیز با تداوم این مشکلات و مسائل روبه‌رو باشیم، به خاطر فرصت‌سوزی‌ها و تصمیمات امروز ما است و همه ما در برابر آن وضعیت مسئول خواهیم بود؛ امروز به عنوان سرآغاز مجلس و دولت روز پیشگیری از مسائل و مشکلات و چالش‌های آینده است.

پایان بررسی کلیات برنامه دولت چهاردهم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح و عصر امروز کلیات برنامه پیشنهادی کابینه چهاردهم را بررسی کردند.

طبق آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور در دفاع از برنامه و وزرای پیشنهادی دو ساعت و نیم فرصت داشت و پنج نماینده موافق و پنج نماینده مخالف هر کدام به مدت۱۵۰ دقیقه به اظهارنظر پرداختند.

رئیس جمهور از فرصت دو ساعت و نیم خود استفاده نکرد و حدود ۹۰ دقیقه از زمان او باقی ماند؛ لذا بر اساس درخواست دولت فرصت رئیس جمهور در اختیار نمایندگان موافق قرار گرفت که ۱۸ نماینده هر کدام به مدت پنج دقیقه به دفاع از برنامه‌های دولت چهاردهم پرداختند.

با اتمام بررسی برنامه کلی دولت، مجلس وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای هر وزارتخانه شد.

سیاسی

شناسه : 446688
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *