بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان شروع شد

نمایندگان مجلس بعد از پایان بررسی کلیات برنامه دولت چهاردهم وارد بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی شدند.

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز (شنبه) و بعد پایان اظهارت موافقان و مخالفان کلیات برنامه دولت و اظهارات رییس جمهور گفت: با توجه به اتمام زمان بررسی کلیات برنامه دولت، اکنون مجلس وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به تربیت حروف الفبای وزراتخانه‌های می شود.

مجلس از صبح امروز کلیات برنامه دولت چهاردهم را بررسی کرد؛ نمایندگان موافق و مخالف و رییس جمهور به ارائه توضیحاتی پرداختند؛ در نهایت وقت ۹۰ دقیقه ای از صحبت های رییس جمهور باقی بماند که بین نمایندگان متقاضی تقسیم شد تا به دفاع از برنامه دولت بپردازند.

اکنون مجلس وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی شد که طبق آیین‌نامه بررسی‌ها بر اساس حروف الفبای وزارت خانه‌هاست.

بر این اساس علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اولین وزیری است که نمایندگان صلاحیت و برنامه‌های او را در صحن علنی مورد بررسی قرار می‌دهند.

روند بررسی صلاحیت هر وزیر پیشنهادی بدین گونه است که ابتدا گزارش کمیسیون یا کمیسیون های مربوطه قرائت می شود؛ سپس دونماینده مخالف و موافق هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه درباره برنامه های وزیر صحبت کرده و سپس وزیر پیشنهادی به مدت نیم ساعت از برنامه های خود دفاع می کند.

موافقت کمیسیون صنایع با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

زهرا سعیدی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون صنایع و معادن درباره ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را قرائت کرد.

مخالفت کمیسیون فرهنگی با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

احمد راستینه در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون فرهنگی درباره ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را قرائت کرد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از صبح امروز – شنبه – ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ خط مشی و اصول کلی دولت چهاردهم را بررسی کرده بودند، در جلسه نوبت عصر به بررسی صلاحیت ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداختند.

درابتدای این جلسه احمد راستینه با اشاره به مخالفت کمیسیون فرهنگی با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که پس از بررسی‌های متعدد پیرامون برنامه‌ها و صلاحیت ستار هاشمی، صلاحیت او مورد تائید اعضای کمیسیون قرار نگرفت.

از طرف دیگر زهرا سعیدی نظر کمیسیون صنایع و معادن درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را قرائت کرد و از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های ستار هاشمی خبر داد.

صالحی: وزیر پیشنهادی ارتباطات درباره امکان پذیری رفع فیلترینگ توضیح دهد

مسلم صالحی نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات طی سخنانی به عنوان مخالف گفت: امروز به درستی عصر ارتباطات و شبکه نامیده شده است و تشکیل شورای عالی فضای مجازی به دستور مقام معظم رهبری نشان از اهمیت و دغدغه‌مندی معظم له در مدیریت فضای مجازی است؛ ایشان بارها بر ضرورت داشتن برنامه و تبدیل تهدیدها به فرصت و رها ننمودن این حوزه تاکید داشته‌اند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی، فناوری‌های مرتبط و نرم‌افزارهای روزآمد می‌توانند هم امیدآفرین و نشاط آور و هم موجب رشد و رونق اقتصادی صنعتی و فرهنگی کشور باشد، اظهار کرد: یکی از وعده‌های رئیس جمهوری در کارزار انتخاباتی برای جلب اعتماد عمومی معطوف به رفع فیلترینگ بوده است؛ در این خصوص سوالات و انتقاداتی از وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد؛ آیا این وعده رئیس جمهور و ایجاد این مطالبه برای جامعه رای دهنده قابلیت تحقق و دست یافتن دارد؟ با توجه به پیچیدگی موضوعات فنی آمیختگی آن با مباحث تقنینی و زیرساخت‌های عمومی این مقدمات و منظومات چگونه و به چه صورتی و طی چه دوره زمانی و توسط چه مرجعی فراهم می‌شود؟ چگونه می‌توان ضمن دستیابی به محتوای روز تولید شده در فضای سایبری امنیت، این فضا را تامین کرد؟ برای حمایت از کارآفرینی و حمایت از کسب و کارهای الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی چه برنامه‌ای دارید؟ چه برنامه‌ای برای کاسبان فروش انواع فیلترشکن‌ها دارید؟ از جمله این پرسش‌ها هستند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: آقای هاشمی در حال حاضر جوان‌ترین عضو کابینه پیشنهادی با سن ۴۵ سال است اگرچه این سن نه سن جوانی بلکه سن میانسالی است با این وجود توضیح دهند که آیا تجربه، سواد و اشراف کافی فنی اولین وزارتخانه کلیدی را دارند؟ آقای هاشمی که در آخرین سمت خود در معاونت سازمان اسناد و املاک قوه قضاییه به عنوان مدیر برتر شناخته شده است بگوید که شاخص‌ترین اقدام اثربخش‌شان در حوزه ثبت اسناد و املاک چیست؟

صالحی با تاکید بر اینکه وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور ما یک وزارتخانه زیربنایی و شریان تبادل اطلاعات داخل و خارج از کشور و موتور پیشرفت و نشانگر توسعه یافتگی کشور و مقیاسی برای سنجش رقابت با دنیاست، گفت: سوال من از وزیر پیشنهادی در طی این چهار سال به چه هدف سنجه و مقیاس جهانی در رتبه‌بندی جهانی خواهیم رسید و تا چه اندازه بر چالش‌های جهانی تهدید کننده امنیت ملی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تسلط و اشراف دارند و برنامه‌شان برای پوشش اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری در روستاها و مناطق شهری و تکمیل شبکه ملی اطلاعات چیست؟

وی ادامه داد: قرار است طبق برنامه اعلامیه وزیر پیشنهادی به کمیسیون‌های اقتصادی مجلس سهم اقتصاد دیجیتال به ۱۰ درصد جی دی پی برسد؛ این موضوع با چه راهکاری قرار است تحقق پیدا کند؛ آیا با فیلترینگ و میتوان به این هدف رسید؟ موضوع فضای مجازی امروز می‌تواند فرصت یا تهدید باشد و این موضوع به این بستگی دارد که وزیر پیشنهادی در این خصوص چه برنامه‌ای داشته باشید. امروز خانواده‌های ما با وجود فیلترشکن‌هایی که به راحتی در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرند بزرگترین خطر را فضای مجازی می‌دانند در صورتی که در دنیا همین فضای مجازی فرصت بی‌نظیر را خلق کرده است که کارآفرینان در بستر این فضا بتوانند نقش عمده‌ای را در اقتصاد کشور داشته باشند.

این نماینده مجلس گفت: امیدوارم برنامه‌های وزیر پیشنهادی بتواند کمک کند که این وزارتخانه مهم به بهترین شکل به وظایف خود عمل کند. انتظار داریم که آقای هاشمی تردیدهای نمایندگان منتقد و مخالف را برطرف کند و ابهامات را به صورت اغنایی توضیح دهد.

 

سیاسی

شناسه : 446737
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *