تاکنون ۶۰۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زوار به اربعین تامین شده است

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: تکلیف شهرداری های کلانشهرها در تأمین اتوبوس برای انتقال زوار ۹۰۰ دستگاه بود که تاکنون ۶۰۰دستگاه آن تأمین شده است.

به گزارش سرویس اجتماعی و فرهنگی جهان صنعت نیوز، محمدامین توکلی‌زاده در نشست مشترک با رؤسای ستاد اربعین و معاونین فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌های کلانشهر‌های کشور در برج میلاد، با بیان اینکه تقسیم کار ملی در موضوع ستاد اربعین کلانشهر‌های کشور میان شهرداران به انجام رسیده است و انتظار می‌رود این مأموریت‌ها با همراهی شورای اسلامی هر شهر و همت شهرداران به خوبی عملیاتی شود، گفت: هر یک از شهرداری‌ها در شهر‌های خود عملکرد مستقلی دارند و در کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجمع کلانشهر‌های کشور در تلاش هستیم با ایجاد هم افزایی و هماهنگی بیشتر نقاط قوت تقویت و نواقص در اجرای برنامه‌های مختلف برطرف شود.

وی اضافه کرد: سابقه خوبی در انجام همکاری مشترک میان شهرداری‌های کلانشهر‌های کشور داریم که از آن جمله می‌توان به برگزاری جشن بزرگ امام رضایی‌ها، جشن‌های غدیر که ابعادی ملی یافته است اشاره کرد.

توکلی‌زاده با بیان اینکه تجربه ارزنده‌ای از تعامل و همکاری شهرداری‌های کشور در برگزاری آئین حاج قاسم در کرمان به دست آمده است، خاطرنشان کرد: برگزاری رویدا‌های ورزشی، گردشگری حوزه مقاومت و نیز اربعین حسینی در ۳سال گذشته نشان داد ظرفیت بزرگی برای استفاده از امکانات و توانمندی شهرداری‌های کلانشهر‌ها در کشور وجود دارد که باید از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کرد.

شهرداری‌های کلانشهر‌ها پای کار اربعین

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران، با بیان اینکه در نشست‌های مرتبط با اربعین تعهداتی از سوی شهرداری‌های کلانشهر‌ها در حوزه‌های مختلف داده شده است، یادآور شد: براساس تقسیم کار صورت گرفته در ستاد اربعین، هر یک از شهرداری‌های کلانشهر‌های کشور در نقطه مشخصی از مرز مستقر خواهند بود.

توکلی‌زاده اضافه کرد: شهرداری کلانشهر‌های کشور در حوزه‌های زیر ساختی، ترابری، سلامت، پذیرایی، خدمات شهری به زوار خدمات ارایه خواهند کرد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه در همه مرز‌ها شهرداری‌ها حضور پررنگی خواهند داشت، افزود: در برخی مرز‌ها در داخل کشور شهرداری‌های دو شهر مسؤولیت ارایه خدمت را با شرایط مشخص شده بر عهده دارند؛ در عراق نیز برخی شهرداری‌ها در قالب ۱۰ قرارگاه حضور خواهند داشت که می‌بایست با هماهنگی سفارت کشورمان در عراق و رعایت مقررات نسبت به خدمت‌گزاری به زوار اقدام کنند.

وی به ایجاد زیر ساخت‌های لازم در مسیر اربعین خصوصاً در مرز مهران اشاره کرد و گفت: ۱۹۰ کیلومتر خط کشی، نصب تابلو‌ها و رفع زوائد و رنگ‌آمیزی جداول در این مسیر انجام شده است. تکلیف شهرداری‌های کلانشهر‌ها در تأمین اتوبوس برای انتقال زوار ۹۰۰ دستگاه بود که تاکنون ۶۰۰دستگاه آن تأمین شده است.

معاون شهردار تهران تأکید کرد: باید تلاش شود تا تعداد اتوبوس‌های مورد نیاز برای جا به جایی زوار به تعداد کافی مهیا شود. انتظار می‌رود شهرداری‌های کلانشهر‌ها به تعهد خود در این زمینه عمل کنند. نیازمند فرهنگ‌سازی زمان سفر اربعین هستیم.

هم اینک ۶۰۰ هزار زائر ایرانی در عراق حضور دارند

توکلی‌زاده در ادامه با علاقه مردم ایران برای حضور در بین‌الحرمین در روز اربعین و طولانی شدن زمان سفر ایرانیان به عتبات گفت: زوار ایرانی از ۳روز قبل از اربعین به عتبه ‌می‌روند که این موضوع مشکلاتی را در مرز‌ها و مسیر کربلا و نجف ایجاد می‌کند. سنت زیارت طرف عراقی این است که از ۱۰ صفر سفر اربعین خود را آغاز می‌کنند اما زوار ایرانی زمان طولانی را در عراق سپری می‌کنند که پذیرایی از آنان را با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران خاطرنشان کرد: هم اینک ۶۰۰ هزار زائر ایرانی در عراق حضور دارند و‌موکب‌های عراق توان سرویس دهی به این حجم از جمعیت را ندارند و نمی‌توانند در طول ۲۵ روز مستمر خدمات ارائه کنند. از این رو، نیازمند فرهنگ‌سازی برای مدیریت زمان سفر هستیم و شهرداری‌ها در این زمینه نقش مؤثری دارند.

توکلی‌زاده بیان داشت: می‌طلبد با فرهنگ‌سازی شهرداری‌ها، زمان مناسب سفر برای اربعین از ۱۰ صفربه بعد باشد تا خدمات مناسبی به زوار از سوی موکب‌های ایرانی و عراقی ارایه شود. در این راستا آئین بدرقه در ۱۰ صفر برگزار می‌شود تا نخستین گام‌ها برای تشویق به مدیریت سفر اربعین برداشته شود.

وی با بیان اینکه مسولان عراقی خواهان انجام زیارت از سوی زوار هستند اما تقاضایی نیز دارند، توضیح داد: مسولان عراق تقاضا دارند که زوار تنها از یکی از شهر‌های مقدسه بازددید و زیارت داشته باشند اما زوار ایرانی برای حضور در همه عتبه مقدسه اقدام به سفر اربعین می‌کنند.

منبع: تسنیم

اجتماعی و فرهنگی

شناسه : 446740
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *