کنکوری‌ها، قربانیان همیشگی بی عدالتی آموزشی

دیبا حاجیهاجهان صنعت نیوز ؛ با ورود نوجوانان به متوسطه دوم، کنکور سراسری به یکی دغدغه‌های اصلی دانش‌آموز و خانواده‌ها تبدیل می‌شود. انتخاب آزمون آزمایشی استاندارد، انتخاب منابع کمک آموزشی مناسب و نحوه برگزاری کنکور سراسری که در چند سال اخیر تغییرات شایان توجهی داشته است، باعث نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌ها شده‌است. با وجود اینکه  برگزارکنندگان آزمون سراسری هر سال اعلام می‌کنند که منبع اصلی آزمون کتاب‌های رسمی آموزش‌و‌پرورش است، گویی دانش‌آموزان به تجربه دریافته‌اند که برای موفقیت در کنکور به منابع کمک آموزشی نیاز دارند.

آزمون‌های آزمایشی؛ انتخاب یا تحمیل؟

سال‌ها از برگزاری نخستین آزمون شبیه‌ساز کنکور می‌گذرد. آزمون‌هایی که گویا به یک کالای ضروری در سبد خرید کنکوری‌ها تبدیل شده‌اند و البته قیمت‌های سرسام آوری دارند. مؤسسه سرشناسی که جامعه آماری بالایی از شرکت‌کنندگان دارد، ۲۶ مرحله آزمون آزمایشی را به داوطلبان سال دوازدهم به مبلغ ۱۳ میلیون و ۱۳۲ هزارتومان می‌فروشد.

از طرفی، یکی از پکیج‌های ارزان ارائه‌شده توسط مؤسسه‌ای که جامعه آماری ضعیف‌تر و سابقه کمتری نیز دارد، برای ۲۱ مرحله چهار میلیون و ۸۷۲ هزارتومان قیمت دارد.

یکی از داوطلبان کنکور تجربی به خبرنگار جهان صنعت نیوز گفت: برخی مدارس در ابتدای سال هزینه آزمون‌ها را همراه  با شهریه از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند. بعضی از مشاوران کنکور معتقدند بدون شرکت در آزمون‌ها احتمال موفقیت در کنکور به‌شدت کاهش می‌یابد.

در حال حاضر یکی از انتخاب‌های ارزان، آزمون ۱۲مرحله‌ای مؤسسه‌ای با سابقه کم در برگزاری آزمون به قیمت ۲ میلیون و ۴۹۶ هزارتومان است.

کتاب‌های کمک درسی؛ گران‌قیمت و اجباری

بررسی‌ها نشان می‌دهد در بسیاری از مدارس غیردولتی، مدرسان از ابتدای سال به سراغ منابعی غیر از کتاب‌های آموزش‌و‌پرورش می‌روند.

یکی دیگر از دانش‌آموزان پایه دوازدهم به خبرنگار «جهان صنعت نیوز» گفت: در مدرسه ما هر دبیر کتابی مشخص را انتخاب کرده و به مدرسه و دانش‌آموزان اعلام می‌کند. مدرسه هزینه کتاب را دریافت کرده و آن را برای دانش‌آموزان می‌خرد. بسیار پیش آمده که کتاب‌ها مناسب سطح من نبوده و هزینه خرید کتابی دیگر نیز به من تحمیل شده است.

بررسی قیمت کتاب‌های کمک‌آموزشی نشان می‌دهد که برای خرید یک مجموعه تقریبا اقتصادی کتاب‌های کمک درسی باید مبلغی معادل ۹ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان هزینه شود. این درحالی است که برخی از انتشارات‌ها جلد سوال و جواب را از یکدیگر جدا کرده و هریک را به قیمت‌های گزافی می‌فروشند.

دانش‌آموز دیگری گفت: از پایه دهم تا پایه دوازدهم هر سال در تمامی دروس کنکور، کتاب تست تهیه کرده‌ایم. اکنون که داوطلب کنکور هستیم دبیران از ما می‌خواهند کتاب‌هایی را که به کتاب‌های جمع‌بندی پایه معروف‌اند و شامل تست‌‌های دهم و یازدهم هستند تهیه کنیم. وقت ما محدود است و بسیاری از کتاب‌ها که مبالغ گزافی برای آن‌ها پرداخته‌ایم سفید می‌مانند.

خودکامگی در معرفی منابع

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی مؤسسه‌ها هنگام ثبت‌نام آزمون‌ها بعضی کتاب‌های تالیفی خود را به‌اجبار به داوطلبان می‌فروشند. از طرفی، برخی دبیران فقط کتاب‌های تالیفی خود را مرجع قرار داده‌اند.

داوطلب کنکور سراسری این موضوع را این‌گونه توضیح می‌دهد: اگرچه اغلب دبیران ما کتاب تالیف نمی‌کنند، اما هستند کسانی که کتاب خود را معرفی کرده‌، از آن تکلیف داده و نمره می‌گذارند. این کتاب‌ها، از کتاب‌های موجود در بازار کیفیت علمی پایین‌تری دارند.

هدف از برگزاری کنکور، چیزی جز فراهم آوردن فرصتی عادلانه برای رقابت بر سر صندلی دانشگاه‌های برتر نیست. درحالی ‌که به نظر می‌رسد موفقیت دانش‌آموزان تا حد زیادی در گرو توان مالی خانواده آن‌ها است. این موضوع باعث می‌شود دانش‌آموزان مستعد و با‌انگیزه به‌راحتی از دور رقابت‌ها حذف شوند. اگر قرار است مرجع طرح سؤالات کتاب درسی باشد، چرا اکثر سؤالات از موضوعات خارج از کتاب طراحی می‌شوند؟ اگر قرار است منبع سؤالات، کتاب‌های انتشارات‌ و مؤسسات مختلف باشد؛ چرا بر قیمت‌گذاری آن‌ها هیچ نظارتی انجام نمی‌شود؟

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده

شناسه : 446875
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *