واردات هواپیما برای ایرلاین ها آزاد شد
وزیر راه وشهرسازی گفت: مسیر ورود هواپیما توسط شرکتها باز شده است. آنها یاد گرفتهاند هواپیما وارد کشور کنند. ارز آنها به خوبی تامین شده و منابع ارزی را با نرخ ارز مبادلهای در اختیار ایرلاینها قرار دادیم. همچنین تسهیلاتی برای ترخیص قطعات قائل شدهایم.
به گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز، مهرداد بذرپاش در جمع خبرنگاران و در حاشیه امضا و تبادل تفاهمنامه بین شرکت فرودگاهها با سرمایهگذاران بخش خصوصی در صنعت فرودگاهی، رونمایی از اطلس سرمایهگذاری فرودگاهها و رونمایی از سند جامع هوشمند فرودگاهها اظهار کرد:یکی از موضوعات اساسی که از ابتدای حضور در وزارت راه وشهرسازی مد نظر داشتیم ورود بخش خصوصی به سرمایهگذاری در بخش فرودگاهی کشور بود.
وی افزود:صنعت فرودگاهی ما صنعت جذابی است. بخش خصوصی کاملا رغبت به حضور در آن دارند. به ویژه شرکتهای هواپیمایی مشتاقان اصلی برای سرمایهگذاری در این صنعت بودند. البته این موضوع نیازمند مقدماتی بود که شرکت فرودگاههای کشور مقدمات را فراهم کرد و همچنین مقدمات مالی نیز فراهم شد.
وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: حتی در برنامه هفتم توسعه نیز حکم خوبی دیده شد و یک مجوز خوبی به شرکت فرودگاههای داده شد که به راحتی بتوانند با بخش خصوصی عقد قرارداد کنند.
بذرپاش با بیان اینکه باید به سمت این برویم که بهره برداری از فرودگاههای کشور را به بخش خصوصی واگذار کنیم، گفت:باید منابع شرکت فرودگاهها و منابع دولت را به سمت فرودگاههایی که جذابیت کمتری دارند یا در شهرهای کوچک و مناطق محروم هستند، سوق دهیم.
اطلس سرمایه گذاری
وی با اشاره به اینکه اطلس سرمایه گذاری خوبی به ارزش ۱۸۰ همت آماده شده است، افزود:این اطلس به راحتی در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت تا پروژهها را انتخاب کنند. این اطلس ماهانه به روز می شود و تغییرات نیز در آن صورت خواهد گرفت.
وزیر راه وشهرسازی در ادامه گفت:امروز از همان اطلس حدود ۱۸ همت در قالب ۲۶ تفاهمنامه میان فرودگاهها و شرکتهای بخش خصوصی منعقد شد. امیدواریم در یکی دو سال آینده با رشد قابل توجهی در این بخش همراه باشیم.
وی در ادامه گفت:موضوع دیگر سند هوشمندسازی است. فرودگاههای ما باید به سمت نسل ۳و۴ حرکت کنند. در همه جای دنیا فرودگاه های بزرگ به این سمت حرکت کردهاند. این مهم نیازمند یک طراحی مناسب بود. زیرا مردم از ما توقع دارند و فرودگاههایمان را با فرودگاههای بزرگ دنیا مقایسه میکنند. البته رشد خوبی در این بخش داشتیم و کسانی که مشتری فرودگاههای باشند متوجه این رشد خواهند شد، اگرچه هنور کافی نیست.
بذرپاش با اشاره به اینکه سند هوشمندسازی فرودگاههای کشور به بهره برداری رسید، گفت: در ذیل این سند پلتفرم ها و سکوهای مختلفی طراحی می شود. در حال حاضرقراردادهای برخی از آنها با بانکهای و شرکتهای آی تی منعقد شده است. ظرف چندسال آینده فرودگاههای کشور سطح متفاوتی را خواهند داشت.
وی همچنین عنوان کرد: این آمادگی را داریم که بهرهبرداری از فرودگاههای بزرگ را به شرکت های هواپیمایی واگذار کنیم.
وزیر راه وشهرسازی همچنین در پاسخ به واردات هواپیما به کشور گفت:در بحث واردات هواپیما از ابتدای ورود به وزارتخانه فعال سازی خود شرکتهای هواپیمایی به جای ورود دولت در این بخش مد نظر بود.
تحریم صنعت هوایی
وی اضافه کرد: صنعت هوایی ما درگیر تحریم های سخت و ناجوانمردانه است اما شرکتهای هواپیمایی درجه آزادیشان بالاتر بوده، منابع بهتری دارند و می توانند تحریمها را مدیریت کنند.
وی با اشاره به اینکه در این چند ماهه تعدادی هواپیما وارد کشور شده است، گفت: بخش زیادی را خود شرکتها آوردند. مسیر ورود هواپیما توسط شرکتها باز شده است. آنها یاد گرفتهاند هواپیما وارد کشور کنند. ارز آنها به خوبی تامین شدهاست.منابع ارزی را با نرخ ارز مبادلهای در اختیار ایرلاینها قرار دادیم. همچنین تسهیلاتی برای ترخیص قطعات قائل شدهایم. تسهیلاتی خوبی در گمرکات است.
به گفته وی در همین یکی دو ماه اخیر بالغ بر ۱۰ فروند هواپیما وارد کشور شده است.
بذرپاش اظهار کرد: قرار بر این بود که ۲ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به بخش حمل و نقل اختصاص پیدا کند که تا یک ماه آینده سهم بخش هوایی تخصیص داده میشود.
وی در پایان گفت:فکر می کنم ظرف یکسال آینده تعداد قابل توجهی هواپیما به ناوگان اضافه شود.
ایسنا
مسکنلینک کوتاه :
هواپیما اولویته؟
البته من کارشناس نیستم
اما سفر زمینی اشکال نداره
مثل خودروهای وارداتی محدودیت سال تولید بزارید
نه که دنبال ۳۰ سال کارکرد و اسقاطی باشند
تعداد هواپیماهای داغون و زمین گیر
ده ها فروند هست
افتضاح افتضاح
چه فایده
اکثر ایرلاین ها دنبال هواپیماهای از رده خارج هستند
اکثر هواپیماها زمین گیر هستن
لطف کنید اگر بفکر ملت هستید مثل خودروهای وارداتی سال تولید مشخص کنید