وزیر پیشنهادی وزارت صمت از نگاه کارشناسان؛

«اتابک» از جنس بخش خصوصی است

به گزارش سرویس صنعت و معدن جهان صنعت نیوز، انتخاب وزیر صنعت، معدن و تجارت برای معرفی به مجلس یکی از کارهای سختی بود که شورای راهبردی انجام داد. از میان مدیرانی که برای تصدی وزارت بزرگ و چندلایه شماری بودند که واجد شرایط بودند. انتخاب میان واجدان شرایط وزارت صمت اما مرحله‌به‌مرحله جلو رفت تا به جایی رسید که سیدمحمد اتابک به فینالی رسید که داوری آن برعهده مسعود پزشکیان بود. رییس‌جمهور جدید نیز با مشورت‌هایی که با نهادهای بالادستی داشت و با توجه به اینکه سیدمحمد اتابک در استعلام‌های چندجانبه گرفتاری نداشت، ترجیح داد وی را به مجلس معرفی کند.

سید‌محمد اتابک چند ویژگی مورد نظر داشت و دارد تا شورای راهبری او را به پزشکیان معرفی کند. اتابک هرگز در نظام جمهوری اسلامی وزیر نبوده است‌‌. همین مساله به او انگیزه می‌دهد تا علاوه‌بر اینکه در تله منتقدان گرفتار نشود بهترین برنامه را برای وزارت تهیه کند. از سوی دیگر سید‌محمد اتابک با عضویت در بنگاه‌های بزرگ و نیز مدیریت تشکل بزرگ تولیدکنندگان سیمان با عمق گرفتاری‌های صنعت آشنایی دارد. وی که در دو دوره پیشین هیات نمایندگان در این نهاد خصوصی حضور جدی داشت با معضلات بخش صنعت از نزدیک آشنا است.

یکی دیگر از مزیت‌های او نداشتن پیشینه تشکیلاتی در حزب و گروه‌های جناحی است و این مساله دست او را برای انتخاب معاونان و همکاران باز می‌گذارد. مدیران بخش خصوصی اعتقاد دارند که حضورش در منصب دولتی این مزیت را پدیدار می‌کند که آشتی و سازگاری عینی میان نهاد دولت و هزاران مدیر خصوصی تهران ایجاد شود.

از جنس خصوصی

رییس هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: «سیدمحمد اتابک» گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت از جنس صنعتگران و معدنکاران است که در حوزه‌های مختلف به‌ویژه صنعت فولاد و سیمان خدمات ارزنده‌ای را ایفا کرده است.

احمد خوروش، درباره مورد «سیدمحمد اتابک» وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت‌ اظهار داشت: اتابک جزو بهترین گزینه برای وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت است. وی از جنس و بدنه خود معدن، سیمان و فولاد است. او شرکت فولاد کاوه کیش هرمزگان را مدیریت کرده که برای پیشرفت این صنعت مفید واقع شده است.

رییس هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران افزود: همه صنایع به‌خصوص این انجمن، حمایت کامل خود را از وزیر پیشنهادی اعلام می‌کند و امیدواریم مجلس شورای اسلامی نیز همراهی کرده تا رای بالایی دریافت کند.

وی با بیان اینکه صنعتگران از انتخاب اتابک به عنوان وزیر پیشنهادی صمت خوشحال هستند، گفت: نظر ما این است که با دریافت رای اعتماد، اتفاق خوبی در حوزه صنعت و معدن می‌افتد و شاهد پیشرفت و شکوفایی در این عرصه خواهیم شد.

این کارشناس صنعت عنوان کرد: اکنون کشور ما به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود و برای این حوزه نیازمند فردی مدیر با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در حوزه صنعت صادرات‌محور هستیم.

خوروش با اشاره به اینکه ایران در صنعت فولاد سرآمد است، گفت: باید روی موضوع صادرات بیشتر کار کنیم، چراکه در سیاستگذاری‌های قبل تحت شرایط سختی قرار گرفتیم و به بازارهای صادراتی بیشتر دست نیافتیم. انتظار ما از اتابک توجه به بازارهای صادراتی در حوزه‌های مختلف صنعت به‌ویژه فولاد است. خوروش خاطرنشان کرد: در کل زنجیره فولاد عادلانه رفتار نمی‌شود باید معضلات این بخش شناسایی و حل شود.

پایان مدیریت جزیره‌ای

محمودی‌اصل، فعال صنعتی در بخش خصوصی نیز با توجه به نرخ تسهیلات شرایط بسیار حساس و ویژه‌ای است بدین جهت سکان مدیریت چنین وزارتخانه‌ای با مسائل متعدد باید در دستان وزیری باشد که اشراف کامل به مسائل حوزه تولید داشته باشد. اتابک با توجه به فعالیت در بخش خصوصی و شرکت‌های متنوع در این حوزه و تجربه در اتاق بازرگانی، ارزیابی مناسبی از وضعیت تولید، سرمایه‌گذاری و راهکارهای مورد نیاز خواهد داشت. کارشناس اقتصادی با اشاره به توانمندی اتابک در حوزه مدیریتی گفت: موضوع مهمی که وی باید پیگیری کند مدیریت واحد بخش تولید است و باید اختیارات لازم را برای جلوگیری از مدیریت جزیره‌ای توسط وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف داشته باشد.

وی عنوان کرد: در برنامه‌های وی، موضوع افزایش بهره‌وری، گسترش صنعت دانش‌بنیان و تکمیل زنجیره ارزش می‌تواند سهم بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی داشته باشد، اما حلقه مفقوده بخش صنعت، بانک مرکزی است که با سیاست‌های پولی و افزایش نرخ سود و عرضه تسهیلات گران‌قیمت عرصه را بر جذب سرمایه‌گذاری تنگ می‌کند و سرمایه‌ها را به سمت بخش‌های مختلف از جمله نظام بانکی و بخش‌های دلالی هدایت می‌کند.

محمودی‌اصل ابراز داشت: بی‌تردید منابع جمع شده با نرخ‌های بالا با توجه به حاشیه سود بسیار پایین، توان استفاده مطلوب تولید را می‌گیرد و بخش‌های تولیدی به دنبال پرداخت حقوق از طریق تسهیلات ۳۶‌درصدی خواهند بود و بابت منابع جدید و تسهیلات، کالای جدیدی تولید نخواهند کرد؛ بنابراین چرخه معیوب چاپ پول جهت پول سپرده‌ها شکل خواهد گرفت، اتابک توان همگرایی بین صنعتگران و بانک مرکزی و سایر نهادها را دارد.

وی با اشاره به برنامه پیشنهادی وزیر صمت گفت: این خلاصه‌ای از برنامه‌هاست، ضمن اینکه برنامه اصلی پس از ارزیابی و استفاده از ظرفیت کل وزارتخانه باید آماده شود و پیشنهاد می‌کنیم که وی و سایر وزرا کارگروه منتقدان مستقل تشکیل بدهند و در شرایطی که کشور فرصت آزمایش و خطا ندارد، از همه ظرفیت‌های کشور از منتقدان دلسوز در بخش‌های مختلف قبل از اجرای برنامه‌ها و در تدوین سیاست‌ها و استراتژی بهره ببرند.

کاربلد

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی حضور «سید‌محمد اتابک» به عنوان وزیر پیشنهادی صمت در دولت چهاردهم را مثبت ارزیابی کرد و گفت: وی فردی متخصص، کاربلد و آشنا به مشکلات صنعت است.

محمدمهدی شهریاری، با اشاره به معرفی سید‌محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دولت چهاردهم، اظهار داشت: وی یک فرد متخصص، بسیار کاربلد، متخصص، توانمند و با سواد است، اما در سیاست چندان چهره شناخته‌شده‌ای نیست. وی افزود: اینکه در سیاست اتابک را نمی‌شناسند دلیل نمی‌شود توانایی‌های وی را در صنعت نادیده بگیریم، به همین جهت بنده به ایشان رای اعتماد می‌دهم و امیدوارم بتواند رای اعتماد دیگر همکاران را نیز جذب کند.

این نماینده مجلس گفت: وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به فردی مانند وی نیاز دارد، کسی که در این حوزه کارکرده، صنعت را می‌شناسد و می‌داند الان در کشور چه مشکلاتی در این حوزه وجود دارد. در واقع، الزاما وزارت صنعت، معدن و تجارت به یک فرد سیاسی نیاز ندارد. شهریاری ابراز امیدواری کرد که اتابک رای اعتماد لازم را کسب کند و بتواند به عنوان یک وزیر، مشکلات حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور را تا جایی که می‌تواند حل کند. الان در شرایطی نیستیم که بخواهیم به چیزهای حاشیه‌ای توجه کنیم و باید تخصص و توانایی افراد برای اداره آن وزارتخانه را در نظر بگیریم.

سیدمحمد اتابک روز یکشنبه (۲۱مردادماه) به عنوان گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. وی با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا دارای سابقه مدیریتی در هیات‌مدیره انجمن سیمان، هیات‌مدیره سیمان تهران، عضو شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس و سایر حوزه‌های صنعتی است.

صنعت و معدن

شناسه : 447123
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *