حقوق پایمال شده‌ زنان در جایگاه‌های مدیریتی

نرخ به‌کارگیری زنان در سطوح مدیریتی ایران به ۲۵ درصد کاهش یافته و اهداف برنامه ششم توسعه برای افزایش این نرخ به ۳۰ درصد محقق نشده است.

جهان صنعت نیوز – در حالی که تعداد زنان تحصیل‌کرده و در حال تحصیل در ایران بیشتر از مردان است، نرخ به‌کارگیری آن‌ها در سطوح مدیریتی به ۲۵ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که برنامه ششم توسعه هدف افزایش این نرخ به ۳۰ درصد را تعیین کرده بود، اما این هدف نه تنها محقق نشده بلکه با کاهش یک درصدی نسبت به سال‌های گذشته، وضعیت بدتر شده است.

کاهش نرخ به‌کارگیری زنان در سطوح مدیریتی

سرویس اجتماعی : نرخ به‌کارگیری زنان در سطوح مدیریتی ایران به ۲۵ درصد کاهش یافته است. این کاهش در حالی صورت می‌گیرد که تعداد زنان تحصیل‌کرده و در حال تحصیل بیشتر از مردان است و برنامه ششم توسعه کشور هدف افزایش این نرخ به ۳۰ درصد را تعیین کرده بود.

برنامه ششم توسعه در ایران برای ارتقاء حضور زنان در سطوح مدیریتی هدفی ۳۰ درصدی تعیین کرده بود. با این حال، براساس گزارش‌های رسمی، نرخ به‌کارگیری زنان در این سطوح به ۲۵ درصد کاهش یافته است که نشان‌دهنده عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه است. اسناد بالادستی مانند «سیاست‌های کلی نظام اداری»، «منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان»، و «قانون مدیریت خدمات کشوری» نیز بر اهمیت حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی تأکید کرده‌اند، اما این قوانین در عمل اجرایی نشده‌اند.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که نسبت مدیران زن به مردان در بهترین حالت، یک به چهار تا شش است. به علاوه، اکثر مدیران زن در سطوح میانی، پایه و کارشناسی مشغول به کار هستند و در سطوح مدیریتی ارشد و سیاسی، تعداد مدیران زن بسیار کم است. این شرایط به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و انتظار می‌رود که تا زمانی که اقدامات مؤثری در این زمینه از سوی حاکمیت انجام نشود، این مطالبه همچنان ادامه یابد.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهویدئو

شناسه : 447444
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *