مبلغ بیمه بیکاری افزایش یافت

مبلغ بیمه بیکاری ۱۴۰۳ به میزان حداقل ۵۵ درصد از حقوق روزانه شخص تعیین شده است؛ البته این میزان برای بیمه شدگان متاهل و افراد تحت تکفل آن‌ها، ۱۰ درصد به ازای هر نفر به حداقل دستمزد افزوده می‌شود.

به گزارش سرویس بانک و بیمه جهان صنعت نیوز، توانمندسازی و آموزش کارگران، دلیل کاهش تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری است.

یکی از برترین تسهیلات سازمان تامین اجتماعی برای بیمه شدگان، امکان دریافت بیمه بیکاری است. این بیمه برای حمایت از افرادی طراحی شده است. که به صورت موقت توانایی کار را از دست داده اند. البته این بیمه زمانی به آن‌ها تعلق می‌گیرد. که هیچ اراده قبلی برای از کار افتادگی آن‌ها وجود نداشته باشد.

در تیرماه ۱۴۰۰ و همزمان با آغاز فعالیت دولت سیزدهم، تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری جمعا ۲۷۰ هزار نفر بود. که شهریور ماه سال ۱۴۰۰ به ۲۴۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد.

در همین راستا به تازگی علی حسین رعیتی‌فرد ـ معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کاهش مجدد آمار مقرری بگیران خبر داده. و گفته است: تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در دو سال گذشته کاهش یافته. و از ۲۴۰ هزار نفر به ۱۴۰ هزار نفر رسیده است.

کاهش آمار مقرری بگیران

به اعتقاد کارشناسان، دلیل کاهش آمار مقرری بگیران توانمندسازی و آموزش آن‌ها بوده. و عمده مقرری‌بگیران پس از دیدن آموزش‌های لازم و گذراندن دوره‌های مهارتی به محیط کار برگشتند. این کاهش آمار نشان می‌دهد با تلاش‌های صورت گرفته در ۳ سال گذشته از تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری به دلایلی همچون کاهش اخراج و تعدیل نیرو‌ها و بهره‌مندی از دوره‌های مهارتی کاسته شده است.

در چارچوب تفاهم‌نامه سه جانبه میان وزارت کار، سازمان آموزش فنی حرفه‌ای و سازمان تامین اجتماعی، مقرری بگیران بیمه بیکاری ملزم به حضور در دوره‌های مهارت آموزی هستند. استان‌ها ملزم شده‌اند مقرری‌بگیران بیمه بیکاری را که حداقل ۶ ماه از مدت دریافت مقرری بیکاری آنان باقی مانده بر اساس جنس، سن، رشته تحصیلی، نوع مهارت و شغل قبلی طبقه‌بندی کنند و متناسب با نیاز بازار کار و تقاضای کارفرما آن‌ها را برای گذراندند دوره‌های آموزش مهارتی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی کنند.

مبلغ بیمه بیکاری ۱۴۰۳

بر اساس قانون تامین اجتماعی، مبلغ بیمه بیکاری ۱۴۰۳ به میزان حداقل ۵۵ درصد از حقوق روزانه شخص تعیین شده است. البته این میزان برای بیمه شدگان متاهل و افراد تحت تکفل آن‌ها، ۱۰ درصد به ازای هر نفر به حداقل دستمزد افزوده می‌شود. از سوی دیگر متقاضیان دریافت بیمه بیکاری ۱۴۰۳ حتما باید حداکثر ۳۰ روز بعد از اخراج به اداره کار و امور اجتماعی مراجعه کنند تا بتوانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

فرایند محاسبه بیمه بیکاری ۱۴۰۳ به این صورت است که مبلغ ۵۵ درصد از میانگین سه ماه آخری کاری فرد به او پرداخت می‌شود. این مبلغ نباید از ۸۰ درصد میانگین ۹۰ روز آخر کاری او بیشتر باشد.

حداکثر زمانی که بیمه شده می‌تواند از بیمه مقرری دریافت کند، برای بیمه شدگان مجرد حداکثر ۳۶ ماه و بیمه شدگان متاهل حداکثر ۵۰ ماه است.

منبع: فرارو

بانک و بیمه

شناسه : 447519
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *