دو دهه سابقه درخشان، پشتوانه اعتماد مردم به «هلدینگ احمدخانی»
دو دهه سابقه درخشان، پشتوانه اعتماد مردم به «هلدینگ احمدخانی»
مجموعه احمدخانی در سال ۱۳۸۳ با شعار فرهنگی خانه و خانواده و با هدف فروش تجهیزات خانه و آشپزخانه شروع به فعالیت کرده است. پس از مدتی بنا به علاقه مندی و تواناییها در حیطه طراحی، تولید و خدمات به فعالیت در حوزه دکوراسیون، سپس تاسیسات و سیستمهای تهویه مطبوع با خدمات پس از فروش اصولی و مطمئن پرداخته که منجر به گسترش بیشتر خدمات و فعالیت این مجموعه در زمینه ساختمان و ساخت و ساز شده است. امروز این مجموعه با عنوان «هلدینگ احمدخانی» قدم در راه بزرگی گذاشته و آماده سرمایه گذاری و مشارکت در پروژههای ارزش آفرین کشوری می باشد. برای آشنایی بیشتر با فعالیتهای «هلدینگ احمدخانی» گفت و گویی را با مهندس اسماعیل احمدخانی مدیر عامل هلدینگ انجام دادهایم که در ادامه میخوانید:
از چه سالی فعالیت مجموعه احمدخانی آغاز شده است؟
از سال ۸۳ در عرصه تولید تجهیزات آشپزخانه که بخش کوچکی از صنعت ساختمان میباشد، فعالیت خود را آغاز و به مرور زمان و نیازی که احساس کردیم، فروشگاهی را در شهر قم تاسیس نمودیم. ما در خانواده احمدخانی ۴ برادر هستیم که در کنار پدر خودمان هر کدام یک بخش از کارها را مدیریت میکنیم. در فاز اول فروشگاه احمدخانی تنها تجهیزات آشپزخانه را در سبد کالایی خود داشت که به مرور کالاهای بهداشتی ساختمانی، شیرآلات و تجهیزات سرمایش و گرمایش و دکوراسیون هم به آن نیز به مجموعه اضافه شد.
بسیاری از مجموعهها اول فروشگاه را تاسیس میکنند، بعد به سمت تولید میروند. آیا مجموعه احمدخانی هم چنین روندی را طی کرد؟
خیر. همانگونه که عرض کردم، مجموعه احمدخانی در سال ۸۳ ابتدا در عرصه تولید تجهیزات آشپزخانه کار خود را شروع کرد و بعد از آن با توجه به نیازی که احساس کردیم، به موضوع فروش و بازرگانی روی آوردیم.
چرا کار خود را با تولید شروع کردید؟
واقعیت این است که در سال ۸۳ که ما کار را شروع کردیم، سرمایهای نداشتیم و در همین راستا مناسبترین کار، تولید بود، لذا یک کارگاه کوچک تاسیس کردیم و به صورت حقالعمل و دستمزدی کار میکردیم، بعد از دو سه سالی که به این روش کار کردیم، ۴ برادر پشت به پشت هم توانستیم برای خودمان کار کنیم، تعدادی کارگاه تاسیس کردیم و تحت برند خودمان وارد مقوله صنعت ساختمان شدیم. قصه مجموعه احمدخانی بر خلاف بسیاری از برندهای دیگر که ابتدا از خرید و فروش شروع میکنند و بعد به تولید میرسند، قصه متفاوتی است، ما اول تولید کننده بودیم و بعد به سمت فروش و بازرگانی سوق داده شدیم.
مجموعه احمدخانی از تولید شروع کرده و بعد از آن به بازرگانی تجهیزات آشپزخانه رسیده و این روند تا امروز ادامه پیدا کرده است، آیا همچنان متمرکز در تولید و فروش تجهیزات آشپزخانه هستید؟
تولید را ادامهدار انجام میدهیم و در تجهیزات آشپزخانه، برند اول ایران هستیم. تلاش کردهایم که سبد کالایی کاملی در این حوزه داشته باشیم به نحوی که در حال حاضر حدود ۶ صنف را با مباحث طراحی، تامین، تجهیز و اجرا را مجموعه احمدخانی انجام میدهیم و حداقل ۴۰ درصد از صنعت ساختمان را میتوانیم به راحتی تامین نمائیم. وقتی به این مرحله رسیدیم، تصمیم گرفتیم که این زنجیره را تکمیل نموده و در همین راستا به ساخت و تولید ساختمان روی آوردیم و امروزه در غرب استان مازندران پروژههای بزرگی را در حال ساخت داریم.
در صنعت ساختمان رقابت سنگینی بین تولید کنندهها وجود دارد، این رقابت را سازنده میدانید یا مخرب؟
صد البته که هر گونه رقابتی اگر به درستی و عادلانه انجام شود، سازنده است. در هر صنفی این رقابت وجود دارد و تا بازار رقابتی نباشد، کیفیت بالا نخواهد رفت. رقابت برای مجموعه احمدخانی سازنده بوده و ما توانستهایم در این بازار رقابتی، خود را قوی و به روز کنیم و با سیستمسازی درست، پاسخگوی متقاضیان باشیم و بتوانیم رضایت و حس اعتماد آنان را جلب نمائیم.
با این سختی و پیچیدگی، هلدینگ احمدخانی چگونه توانسته در این صنعت موفق باشد؟
مجموعه هلدینگ احمدخانی زمانی توانست در صنعت ساختمان حرفی برای گفتن داشته باشد، که زنجیره ارزش را کامل کرد. همانطور که میدانید زنجیره ارزش عبارت از تولید، توزیع و فروش است. قسمت زیادی از زنجیره ارزش در هلدینگ احمدخانی وجود دارد و همانگونه که اشاره کردم حدود۴۰ درصد اقلام مورد نیاز در صنعت ساختمان در مجموعه ما تولید میشود، در این مجموعه تولید و اجرای تخصصی همواره مدنظر بوده و من فکر میکنم به صنعت ساختمان به عنوان یک عامل پیش برنده اقتصاد، باید نگاه به روز داشته باشیم.
کسب و کارهای خانگی هم میتوانند در صنعت ساختمان ورود پیدا کنند؟
چرا که نه. کسب وکارهای خانگی بسیاری وجود دارد که مرتبط با صنعت ساختمان هستند. اجازه بدهید یک مقداری راحتتر به موضوع بپردازم. وقتی درباره یک ساختمان صحبت میکنیم، سه قسمت اصلی دارد، سفتکاری، تاسیسات و نازککاری. خیلی از مشاغل خانگی میتوانند در این سه حوزه ورود کنند، به خصوص در بخش نازککاری مثل دکوراسیون، چینش و … یک مقداری اگر خلاقیت وجود داشته باشد، تقاضا بسیار است.
آقای احمدخانی! چرا استان قم را برای شروع کار خود انتخاب کردید؟
سوال خوبی است، استان قم و شهر قم در ۱۲ ماه سال گردشگر و زائر دارد. از سوی دیگر افراد زیادی به این استان مهاجرت میکنند، شهرکهای صنعتی بزرگی هم در این استان فعال است، همین مسائل باعث شده که نیروی انسانی نسبتا مناسبی در این شهر وجود داشته باشد، از سوی دیگر هزینهها هم نسبت به درآمد در این استان پاسخگو است، به همین دلیل استان قم منطقه مناسبی برای فعالین اقتصادی و تولیدکنندگان است.
چرا شمال کشور به خصوص غرب استان مازندران را برای تولید ساختمان انتخاب کردید؟
تغییرات آب و هوایی و اقلیمی که در دنیا در حال رخ دادن است و از سوی دیگر عدم مدیریت صحیح منابع آبی در کشور، خیلی از استانهای مرکزی را به سمت خشکشدن برده است. خب شما میدانید یک زمانی شمال فقط محلی برای تفریح بود، اما امروزه دیگر اینطور نیست و بسیاری از مردم برای فرار از خشکسالی این منطقه را برای زندگی انتخاب میکنند. البته این بحران کم آبی و خشکسالی که دامنگیر بسیاری از مناطق کشور شده، باید مورد توجه برنامهریزان کلان کشور قرار بگیرد و بحث در این رابطه در این مقال نمیگنجد، اما بدون شک یکی از دلایل اصلی تمایل مردم برای سرمایهگذاری و خرید ملک در شمال، قطعا همین مسئله است. از سوی دیگر در خیلی از استانها ساخت و ساز به دلیل گران شدن زمین، توجیه اقتصادی ندارد، اما در شمال هنوز این تناسب وجود دارد و همین مساله باعث افزایش ساخت و ساز در این منطقه شده که خوب در مواردی به خصوص در شرق مازندران، حجوم سازندهها و ساخت تعداد زیادی ساختمان باعث شده که عرضه از تقاضا پیشی بگیرد و همین مسئله رکود بازار را به همراه داشته است.
آقای احمدخانی! در حال حاضر چند نفر در مجموعه شما به صورت مستقیم در حال فعالیت هستند؟
در قسمت بازرگانی مجموعه ما حدود ۷۵ نفر مشغول به کار هستند، در بحث تولید ۱۱۰ نیرو داریم و در حوزه ساخت و ساز هم حدود ۸۰ نفر به صورت مستقیم با مجموعه ما همکاری دارند.
اگر قرار باشد برای مجموعه احمدخانی چند ویژگی خاص بشمارید، چه چیزهایی است؟
کامل بودن زنجیره از طرحی، ساخت، تجهیز و فروش، حضور نیروهای متخصص و مشاوران مجرب، انگیزه بالا پرسنل مجموعه و علاقمندی به رشد و توسعه، خوشنامی مجموعه و تلاش برای کسب رضایت همه مشتریان از جمله این موارد میباشد. همه مشتریان ما طی ۲۰ سال گذشته به این نکته اذعان دارند که اولویت اصلی ما، رضایت کامل مشتری است.
در حال حاضر هلندینگ احمدخانی چه دپارتمان هایی را دارد؟
-
دپارتمان فروش تهویه مطبوع و تاسیسات
-
دپارتمان نصب و ارائه سرویس تهویه مطبوع و تاسیسات
-
دپارتمان فروشگاهی
شیوههای فروش هلدینگ احمدخانی چگونه است؟
در صنعت ساختمان شیوههای متعددی برای فروش و تامین نقدینگی وجود دارد. به هر صورت باید قبول کنیم که امروزه قیمت تمام شده واحدهای ساختمانی بسیار بالاست، از سوی دیگر سوددهی این صنعت به رغم اینکه تضمین شده و کم ریسک است، ولی خوب زمان بر است. همین مسئله باعث میشود که در مواردی سرمایه به سمت بازارهایی سوق پیدا کند که زود نقد شونده است. آنچه باعث میشود که از این مسئله عبور کنیم، بحث تهاتر و تبدیل اموال و املاک به یکدیگر با یک سازماندهی و پلتفرم درست است. این موضوع میتواند گرههای تولید کننده ساختمان را باز کند. به طور مثال مصالح و خدمات فنی و مهندسی و حتی زمین میتواند در قالب تهاتر تامین شود. از سوی دیگر بخشی از نقدینگی که به سمت صنعت ساختمان ورود پیدا میکند، برای مصرف کننده نیست، برخی قصد سرمایهگذاری در این صنعت رادارند و میخواهند به نوعی از تورم جامعه عقب نمانند. پول عدهآی شاید به اندازه خرید کامل یک واحد ساختمان نباشد، لذا باید برای این گروه فروش سهمی، دانگی و متری را در نظر گرفت. اگر مباحث حقوقی خوب رعایت شود و از سوی دیگر از سازندگان معتبر خرید صورت بگیرد، هم تضمین اصل سرمایه فرد است هم خریدار میتواند از سود این پروژهها بهره کافی را ببرد و سرمایههای سرگردانی که از بازاری به بازار دیگر میروند، جمع آوری شده و به جایی مطمئن ورود پیدا میکنند، ضمن تضمین اصل سرمایه، سازنده هم میتوانپد به تولید مسکن ادامه دهد.
این مطلب توسط جهان صنعت نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست
خواندنیلینک کوتاه :