زائران اربعین ماسک بزنند؟

هلال احمر ایران با برپایی درمانگاه‌ها و همکاری با موکب‌ها در کربلا، به زائران اربعین خدمات پزشکی ارائه می‌دهد. سیدامین رضا طباطبایی بر اهمیت ثبت‌نام در سامانه سماح و رعایت نکات بهداشتی تأکید کرد.

به گزارش سرویس اجتماعی و فرهنگی جهان صنعت نیوز، در باب القبله و نزدیکی به حرم امام حسین (ع)، هلال احمر یک درمانگاه مرکزی دارد. سیدامین رضا طباطبایی، مسئول این درمانگاه و مدیر مرکز درمانی هلال احمر ایران در کشور عراق. توضیحاتی را درباره ارائه خدمات به زائران، اپیدمی‌های نگران‌کننده، ماجرای ماسک، سامانه سماح و برخی موارد دیگر ارائه داد.

مدیر مراکز درمانی هلال‌احمر ایران در کشور عراق گفت. جمعیت هلال‌احمر نزدیک به ۹ پایگاه درمانی در کربلای معلی دارد. و علاوه بر این تعداد، ده‌ها موکب درمانی توسط مردم. عزیزمان از اقصی نقاط ایران هماهنگی‌هایشان را با ما انجام داده و مجوز دریافت کرده‌اند. این موکب‌ها با دریافت دارو و تجهیزات پزشکی مشغول ارائه خدمت در این پهنه بین‌الحرمین و مناطق مختلف شهر کربلا هستند. به همین تعداد و نسبت. در شهرهای دیگر و پایگاه‌های مسیر نجف-کربلا و کاظمین-سامرا نیز خدمات‌مان را به زائران ارائه می‌دهیم.

او در واکنش به عدم ثبت‌نام در سامانه سماح و شایعات فضای مجازی درباره بیماری‌های اپیدمی، خاطرنشان کرد. سامانه سماح، سامانه‌ای است برای حج و زیارت که برای ایام اربعین پیش‌بینی شده. و کاربردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد. اما آن چیزی که به ما مربوط است. بحث بیمه داشتن یا نداشتن زائران است. ما در مرکز درمانی خودمان به مراجعه‌کنندگان بسیاری ارائه خدمت می‌دهیم. و هیچ تفکیکی بین این دو قشر نداریم.

گسترش تصادفات رانندگی

طباطبایی تأکید کرد: با گسترش تصادفات رانندگی و برخی موارد دیگر که نیاز به پیگیری درمانی بیمار در مراکز بیمارستانی کشور عراق است و هزینه‌های بالای درمان، زائر را گرفتار می‌کند، آنهایی که در سامانه ثبت‌نام کنند از بیمه سفر اربعین برخوردار می‌شوند و اقدامات جانبی و بیمه‌ای برای این زائر انجام می‌شود. لذا تأکید جدّی ما این است که اگر هنوز در داخل کشور هستند و سفرشان را شروع نکرده‌اند، در سامانه سماح ثبت‌نام کنند.

مدیر مراکز درمانی هلال‌احمر ایران در کشور عراق در ادامه درباره خبرهای نگران‌کننده بیماری‌های اپیدمی در کشور عراق گفت: هیچ اپیدمی که جمعیت زائر را تحت تأثیر قرار داده باشد، چه در بحث سرخک و چه آبله میمون و برخی موارد دیگر، مشکلی در بین زائران مشاهده نشده است و نداریم. اما بحث گرمازدگی جدّی است و چیزی که می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد، پیشگیری و توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی و پزشکی است. در ساعات گرمای شدید از محل اقامت‌شان خارج نشوند، آب کافی بدن‌شان را تأمین کنند و در پوشش و انتخاب لباس هم درست عمل کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای بیماران زمینه‌ای استفاده ماسک لازم است، افزود: اگر منظورتان ماسک‌های معمولی طبی است، صراحتاً می‌گویم این ماسک‌ها در برابر ابعاد ویروس‌های نگران‌کننده محافظ خوبی نیستند و نمی‌توانند نقش پیشگیرانه‌ای داشته باشند مگر ماسک‌های N95. کسانی که نقص ایمنی بدن دارند، بیماران دیابتی، فشار خون یا درگیر مشکلات سیستم کلیوی و ریوی‌اند، می‌توانند از ماسک‌هایی استفاده کنند که از بافت محافظ خوبی برخوردار باشد. اما به کسانی که علائم بیماری ویروسی سراغ‌شان می‌آید، توصیه می‌کنم همین ماسک‌های طبی را استفاده کنند تا همسفران و اجتماع را آلوده نکنند.

طباطبایی در خصوص غربالگری هنگام بازگشت به کشور و کربلای معلی گفت: غربالگری یک اتفاق اساسی و جدّی است. اگر کسی مشکوک به بیماری‌هایی باشد که ممکن است اپیدمی شود، باید غربالگری شود. این اتفاق با همکاری وزارت بهداشت در هنگام بازگشت زائران در حال انجام است. در این درمانگاه مرکزی نیز، علی‌رغم تریاژ، همکاران ما در مبارزه با بیماری‌ها، غربالگری انجام می‌دهند تا بیماری‌های خاص و اپیدمی‌دهنده در بدو ورود تشخیص داده شود.

منبع: تسنیم

اجتماعی و فرهنگی

شناسه : 447824
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *