درصدی از محصولات لبنی صادر می شود

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی گفت: اکنون ۱۰ درصد محصولات لبنی به بازارهای هدف صادر می‌شود که در صورت عدم اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و حمایت از صادرکنندگان، پتانسیل صادرات ۳۰ تا ۴۰ درصد محصولات لبنی وجود دارد.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، علی احسان ظفری گفت: قیمت کنونی شیرخام نسبت به نهاده های دامی و دیگر هزینه های تولید مناسب است. و مشکل اصلی صنعت لبنیات، کاهش قدرت خرید خانوار است.

او با بیان اینکه ۳۰۰ واحد لبنی مشغول فعالیت هستند. افزود: واحدهای لبنی به جزء چند برند مطرح با ۵۰ درصد ظرفیت و اکثر واحدها کمتر از این ظرفیت کار می کنند.

ظفری متوسط سرانه مصرف لبنیات را ۵۵ کیلو اعلام کرد. و گفت: بنابر آمار متوسط سرانه جهانی لبنیات ۱۸۰ کیلوست. اما در کشور ما از سال ۸۹ مصرف لبنیات روند کاهشی به خود گرفت. که با استمرار سیاست های فعلی دولت، سرانه مصرف افزایشی نخواهد داشت.

توزیع شیرمدارس

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های لبنی توزیع شیرمدارس را یکی از راهکارهای ارتقای سرانه مصرف لبنیات دانست و افزود: میزان اثرگذاری توزیع شیر مدارس در سرانه مصرف بسته به تعداد دانش آموزان و تعداد دفعات توزیع متفاوت است، اما با روند کنونی توزیع شیرمدارس ۳ تا ۴ درصد بر افزایش میزان مصرف اثر گذار است.

او با بیان اینکه ۱۰ درصد و حتی کمتر از این رقم محصولات لبنی به بازارهای هدف صادر می شود، گفت: بنابر آمار امکان و ظرفیت صادرات ۳۰ تا ۴۰ درصد محصولات لبنی به بازارهای هدف به شرط حمایت از صادرات وجود دارد به طوریکه امکان تامین ۶۰ تا ۷۰ درصد لبنیات کشور عراق، ۱۰ تا ۲۰ درصد افغانستان وجود دارد. گفتنی است که عراق، قطر، افغانستان و دبی از جمله بازارهای مناسب برای محصولات لبنی ما محسوب می شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کشاورزی

شناسه : 447918
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *