سه درس مهم از سیاست خارجی هند

 ناندرا مودی نخست‌وزیر هند برای اولین بار پس از آغاز جنگ اوکراین به کی‌یف سفر کرده و با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین دیدار کرد.

جهان صنعت نیوز –  ناندرا مودی، نخست‌وزیر هند، به تازگی برای اولین بار پس از شروع جنگ اوکراین به کی‌یف سفر کرده و با ولودیمیر زلنسکی دیدار کرد. این سفر در حالی انجام شد که مودی، با حفظ ارتباط نزدیک با روسیه و ایالات متحده، آمادگی خود را برای میانجی‌گری در برقراری صلح بین اوکراین و روسیه اعلام کرد. با وجود این، تحلیل‌ها نشان می‌دهد که هند با پیروی از سیاست خودمختاری استراتژیک، همچنان موضع بی‌طرفی خود را حفظ کرده و به دنبال تامین منافع ملی خویش است.

سفر تاریخی مودی به کی‌یف: آمادگی هند برای میانجی‌گری در جنگ اوکراین

ناندرا مودی، نخست‌وزیر هند، برای اولین بار پس از آغاز جنگ اوکراین به کی‌یف سفر کرد و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، دیدار و گفتگو کرد. این دیدار در شرایطی انجام شد که مودی با حفظ ارتباط نزدیک با هر دو طرف درگیری، یعنی روسیه و ایالات متحده، تلاش کرده است تا در جهت برقراری صلح میان دو کشور اقدام کند.

روابط استراتژیک هند با روسیه و ایالات متحده

مودی در این سفر اعلام آمادگی کرد که هرچه زودتر به عنوان میانجی در برقراری صلح میان اوکراین و روسیه نقش‌آفرینی کند. در همین راستا، وزارت خارجه هند نیز حمایت خود را از پایان دادن به مناقشات اعلام کرده و آمادگی این کشور را برای تعامل با هر دو طرف جنگ تاکید کرده است. روزنامه هندوستان تایمز نیز با اشاره به این سفر در شرایط حساس کنونی گزارش داده که اگرچه احتمال میانجی‌گری مستقیم دهلی‌نو میان روسیه و اوکراین وجود ندارد، اما مودی می‌تواند حامل پیام‌هایی مهم برای دو طرف درگیری باشد.

سیاست خارجی هند: خودمختاری استراتژیک و چندجانبه‌گرایی

هند تحت رهبری مودی، سیاست خارجی خود را بر پایه سه اصل خودمختاری استراتژیک، چندجانبه‌گرایی و قدرت نرم استوار کرده است. این سیاست به دهلی‌نو این امکان را داده تا در درگیری‌های بین‌المللی، از منافع ملی خود محافظت کرده و در عین حال روابط خود را با قدرت‌های بزرگ جهان، از جمله روسیه و ایالات متحده، حفظ کند. با وجود نزدیکی هند به غرب و تبدیل شدن به شریک استراتژیک واشنگتن، دهلی‌نو همچنان روابط عمیق خود با روسیه را حفظ کرده و در موارد حساس مانند جنگ اوکراین بی‌طرفی خود را حفظ کرده است.

هند و قدرت نرم: از یوگا تا رهبری کشورهای جنوب جهانی

مودی همچنین با تاکید بر ارزش‌های تمدنی و معنوی هند، توانسته است جایگاه این کشور را به عنوان رهبر کشورهای در حال توسعه و جنوب جهانی تقویت کند. تلاش‌های مودی در استفاده از قدرت نرم، از جمله تمرین یوگا در اماکن عمومی، به ایجاد همبستگی با اقتصادهای نوظهور و افزایش نفوذ هند در سطح جهانی کمک کرده است.

اخبار برگزیدهسیاسیویدئو

شناسه : 447946
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *