خون دماغ نشانه ای از بیماری قلبی

متخصصان فاش کردند خونریزی بینی چه زمانی می‌تواند نشان دهنده بیماری‌های پنهان قلبی و خطرناک باشد.

به گزارش سرویس عمومی جهان صنعت نیوز، حدود ۶۰ درصد از بریتانیایی‌ها در دوره‌ای از زندگی خود دچار خونریزی بینی شده‌اند و در بیشتر موارد، این مشکل بی‌ضرر است.

متخصصان در مورد علائمی که نشان می‌دهند خونریزی بینی می‌تواند خطرناک باشد، هشدار داده‌اند. برخی از انواع خونریزی بینی میتواند نشان دهنده بیماری قلبی، نارسایی کبد و حتی سرطان‌های خون باشد. دکتر دین اگیت، پزشک عمومی مستقر در دانکاسترِ انگلیس، می‌گوید: «خون‌ریزی بینی از آن دسته عارضه‌هایی است که بیماران فکر می‌کنند کاملاً بی‌خطر است، اما در حقیقت می‌توانند اطلاعاتی مهم درباره سلامتی و بیماری‌های زمینه‌ای فرد به پزشکان بدهد.»

برطبق دستورالعمل سازمان خدمات بهداشتی ملی انگلستان، مدت زمان خونریزی بینی بزرگترین نشانه یک مشکل اساسی است. اگر خونریزی بینی شما بیش از ۲۰ دقیقه طول می‌کشد حتما باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. با این حال، دکتر اگیت می‌گوید علائم و نشانه‌های مهم دیگری نیز وجود دارد که عموم مردم باید از آن آگاه باشند. به عنوان مثال، توجه کنید که خون از کدام قسمت بینی بیرون می‌ریزد.

دکتر اگیت می‌گوید: «اگر خونریزی از انتهای بینی بیرون می‌آید و از به سمت گلو می‌رود، یک هشدار فوری است». این نوع خونریزی بینی، خونریزی خلفی نام دارد و اگرچه نادر است، اما باید سریعاً توسط پزشکی متخصص بررسی شود. رگ‌های خونی انتهای بینی در مقایسه با جلوی بینی بزرگ‌تر هستند، به این معنی که احتمالاً میزان خون بسیار بیشتری از دست خواهید داد. خونریزی خلفی می‌تواند نشانه‌ای از سرطان‌های بینی و گلو و همچنین پاره شدن رگ‌های خونی اصلی در بینی باشد.

نیاز به احتیاط است

اگر خونریزی در جلوی بینی است، اما در هر دو سوراخ بینی اتفاق می‌افتد نیز نیاز به احتیاط است. این نوع خونریزی بینی می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل اساسی در توانایی لخته شدن خون بدن باشد. دکتر اگیت می‌گوید یکی از دلایل احتمالی این نوع خونریزی بینی می‌تواند نارسایی کبد باشد. اگر کبد دچار نارسایی باشد نمی‌تواند پروتئین‌های لازم برای کمک به لخته شدن خون را بسازد. از دیگر دلایل این نوع خونریزی بینی می‌توان به عفونت شدید، واکنش دارویی و در بدترین حالت، سرطان‌های خون مانند لوسمی اشاره کرد. سرطلان لوسمی می‌تواند منجر به کاهش تعداد پلاکت‌های خون شود؛ پلاکت‌های خون وظیفه مهم لخته کردن خون را بر عهده دارند و اگر تعداد آن‌ها بیش از حد کم باشد باعث خونریزی بیش از حد می‌شود.

اگر از هر دو سوراخ بینی خونریزی دارید به دنبال کبودی‌های بی‌دلیل بر روی بدنتان باشید. خونریزی در هر دو سوراخ بینی نیز می‌تواند نشانه‌ای از نوعی بیماری قلبی باشد. دکتر اگیت می‌گوید: «اگر فشار خون بالا دارید، شریان‌های شما سفت شده‌اند و شما را در معرض خطر پارگی رگ‌های خونی در بینی قرار داده‌اند.» این عارضه نشانگر این است که شما در معرض خطر بالای حملات قلبی و سکته هستید. این پزشک همچنین افزود مصرف برخی از دارو‌های رقیق کننده خون که برای پیشگیری از حملات قلبی و سکته تجویز می‌شوند مانند کلوپیدوگرل و وارفارین نیز می‌توانند باعث خونریزی بینی شوند.

شایع‌ترین و طبیعی‌ترین نوع خونریزی بینی

شایع‌ترین و طبیعی‌ترین نوع خونریزی بینی، نوعی است که خونریزی در یک سوراخ بینی و از قسمت جلویی بینی اتفاق می‌افتد. این ناحیه از بینی به ناحیه لیتل معروف است و دارای رگ‌های خونی کوچک و بسیار حساس است که در برابر پارگی بسیار حساس و آسیب پذیر هستند. دکتر اگیت می‌گوید: «کودکان معمولاً از کنجکاوی دست در بینی خود می‌کنند پس پارگی رگ‌های خونی در آن‌ها خطرناک و غیرمعمول نیست، اما حساسیت بیش از حد رگ‌های خونی بینی در بزرگسالان می‌تواند نگران کننده باشد.»

سازمان خدمات بهداشت ملی انگلستان برای توقف خونریزی بینی پیشنهاد می‌کند با سر خم شده و دهان باز به جلو خم شوید و بینی خود را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فشار دهید. در این زمان از طریق دهان نفس بکشید و خونی که در دهان شما جمع شده است را تخلیه کنید. اگر خونریزی بینی شما پس از ۲۰ دقیقه متوقف نشد حتماً به بیمارستان بروید.

منبع: فرارو

عمومی

شناسه : 448200
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *