آب پاکی عراقچی روی دست برجام

وزیر امور خارجه امشب با بیان اینکه احیای مذاکرات به آسانی گذشته نیست، گفت: برجام به شکل فعلی قابل احیا نیست و حتماً این سند باید دوباره باز شود و قسمت‌هایی از آن مورد تغییر قرار بگیرد و این کار آسانی نیست.

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز : سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه امشب (جمعه) دوم شهریور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره مذاکرات احیای برجام و مذاکرات انجام شده بعد از روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا ضمن تشریح تحولاتی که در این مدت رخ داد، گفت: الان احیای آن مذاکرات به آسانی گذشته نیست. شرایط بین‌المللی عوض شده و در این فاصله جنگ اوکراین و جنگ و بحران در غزه و حمله رژیم صهیونیستی و …رخ داده و شرایط منطقه را کاملا دگرگون کرده است.وی عنوان کرد: تصویر الان نسبت به گذشته متفاوت است و در خود برجام برخی تاریخ‌هایی که وجود داشته گذشته و برجام به شکل فعلی که وجود دارد، قابل احیا نیست. حتما باید این سند دوباره باز شود و قسمت‌هایی از آن مورد تغییر قرار بگیرد و این کار آسانی نیست.

وزیر امور خارجه بیان کرد: در مذاکرات ۱۴۰۰ مذاکره مربپط به نحوه بازگشت به برجام بود درباره خود برجام مذاکره نکردیم.با نگاه متفاوتی باید به صحنه برویم و شکل قبلی مذاکرات و برجام می‌تواند راهنمایی باشد برای استفاده، ولی دیگر آنها به آن شکل نمی‌تواند دوباره مورد اجرا واقع شود. وی افزود: مذاکرات جدیدی باید شکل بگیرد و شرایط در اروپا سخت است و در آمریکا گرفتار انتخابات هستند کار آسانی نخواهد بود، ولی آن را برای خود تکلیف می‌دانیم که برای کاهش هزینه‌های تحریم‌ها بر مردم و رفع تحریم‌ها تلاش کنیم و از همه استعداد علمی، سیاسی و حقوقی کشور استفاده خواهیم کرد.عراقچی ادامه داد: امیدواریم گام مثبتی در این جهت برداریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در بخش دیگری از این برنامه بیان کرد که اصول راهنمای سیاست خارجی دولت چهاردهم قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده، تدابیر و ارشادات مقام معظم رهبری به ویژه اصول عزت، حکمت و مصلحت، اسناد بالادستی و سند چشم انداز توسعه و برنامه هفتم پیشرفت و قوانین مجلس که در حوزه هسته‌ای قانون اقدام راهبردی یکی از آنهاست.وی عنوان کرد: اینها اصول بنیادین ماست و هیچ دوگانگی وجود ندارد و در چارچوب این اصول قاطعانه حرکت خواهیم کرد که منافع ملی کشور را تامین کنیم.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی همچنین گفت که سیاست خارجی دولت چهاردهم به یک منطقه و محدوده خاص منحصر نخواهد شد و نگاه جامعی خواهد داشت.وزیر خارجه همچنین اعلام کرد که سیاست خارجی این دولت فعال خواهد بود، به این معنی که منفعل نخواهد بود و در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش خواهیم کرد نقش موثری را ایفا کنیم، حضور داشته باشیم و مواضع خود را بیان و دنبال کنیم و سعی کنیم حضور ما فعال باشد.

عراقچی همچنین درباره تحریم‌های ضد ایرانی بیان کرد: ماموریت را مقام معظم رهبری تعریف فرمودند، ماموریت اول که اولویت بیشتری هم دارد بحث خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم‌هاست که این یک ماموریت است که به کل دولت مربوط می‌شود و کل دولت باید در این جهت حرکت کند و وزارت امور خارجه هم در همین جهت باید کمک کرده و حرکت کند.وی ادامه داد: هدف اول ما این است که تحریم‌ها را تا حد امکان خنثی کنیم، فشار آنها را بر مردم کم کنیم و ابن خود به خود تحریم کنندگان را از تحریم‌های خود ناامید خواهد کرد. غیر از اینکه تحریم‌های آنها بی اثر می‌شود، سیاست‌های آنها نیز بی اثر می‌شود.

وی همچنین با اشاره به تلاش برای رفع تحریم‌ها افزود: این ماموریت خاص وزارت خارجه است. حضرت آقا در دیدار اخیر نمایندگان مجلس فرمودند که می‌توانیم تحریم‌ها را با ابزارهای شرافتمندانه رفع کنیم. البته اولویت با خنثی سازی است. به اعتقاد بنده ایشان این تکلیف را بر عهده وزارت خارجه گذاشتند که همزمان دنبال رفع تحریم‌ها هستیم، ولی رفع شرافتمندانه.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی درباره غزه هم بیان کرد: در بحث مقاومت ما کاملا حضور و بروز خودمان را داریم. اما وقتی در عرصه سیاسی و دیپلماتیک وارد می‌شویم کشورهای دیگری هستند که مثلا مذاکرات آتش بس را میانجیگری می‌کنند یا سیاست‌ها را جلو می‌برند.عراقچی یادآور شد: به اعتقاد من این کافی نیست. سیاست خارجی ما بابد فعال باشد و نه فقط در میدان، در دیپلماسی هم ایفای نقش داشته باشد. برای این باید طراحی کنیم.وزیر امور خارجه ادامه داد: اینگونه نیست که کشورهای دیگری وارد شوند و مذاکرات مربوط به آتش بس و … را بدون توجه به خواست مردم فلسطین و بدون توجه به مواضع ایران طراحی کنند و به پیش ببرند.وی گفت: سیاست خارجی ما تلاش خواهد کرد که در این زمینه به صورت فعال وارد شود و من از همکارانم در وزارت خارجه خواسته‌ام که در این خصوص طراحی داشته باشند و ان‌شاءالله طرح مشخصی را داشته باشیم و براساس آن طرح حرکت کنیم. رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: همه دنیا به حضور و نقش میدانی ایران اذعان می‌کند و باید به حضور و نقش سیاسی ما نیز اعتراف کنند.

اخبار برگزیدهسیاسی

شناسه : 448207
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. اینکه توریست رونق کشور می‌شود راه خوبیست اما ما هنوز یاد نگرفته ایم با مردم خود بخوبی رفتار کنیم رفتارهایی مانند منع دوچرخه بانوان برخورد با بانوان و خیلی مسائل دیگر باعث فراری دادن جوانان از کشور میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *