مراحل نصب آسانسور از صفر تا صد + نگات مهم استانداردی

یکی از مراحل مهم در هنگام ساخت ساختمان های مرتفع، نصب آسانسور برای راحتی بهتر و راحت‌تر افراد در طبقات است؛ اجرای این تجهیزات رفاهی مخصوصا برای ساختمان هایی که محل تردد سالمندان و افراد دارای مشکلات جسمی هستند یک ضرورت محسوب می شود. مراحل نصب در آسانسورهای با سیستم های مختلف تفاوت دارد؛ بنابراین متخصصین فنی باید به صورت کامل و دقیق با فرآیند راه اندازی انواع آسانسور آشنا باشند. اگر شما هم در حیطه آسانسور فعالیت دارید پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

برای نصب آسانسور  چه مراحلی باید انجام شود؟

آسانسور از قطعات مختلفی تشکیل شده و کارکرد پیچیده ای دارد؛ بنابراین باید نصب آن توسط متخصصان و کارشناسان با تجربه و دارای دانش فنی لازم انجام شود. در ادامه مراحل نصب آسانسور را به صورت دقیق توضیح می دهیم.

۱. آماده سازی چاهک آسانسور

آماده کردن چاه آسانسور از مراحل مهم و نخست راه اندازی آسانسور است که خود به دو مرحله دیوارکشی اطراف چاه و مهیا کردن کف چاه تقسیم می شود.

  • دیوارکشی اطراف چاه

چاهک آسانسور بر روی پشت بام باید از سه طرف و از طبقه اول تا اتاقک موتورخانه دیوارکشی گردد؛ برای این کار از ورق فولادی، آجر یا رابیتس به کار می رود. در مرحله بعد باید برای اندود کردن دیواره داخلی چاهک بایستی از مخلوط  گچ و خاک یا سیمان استفاده شود و در مرحله بعد طبق دستورالعمل باید روشنایی داخل چاهک انجام شود.

  • آماده کردن کف چاه

قبل از اینکه در کف چاهک بتن ریخته شود باید فضایی را به منظور اجرای سکوی ضربه‌گیر لحاظ کرد؛ این فضا از محل اولین توقف آسانسور پیش از انجام بتن‌ریزی تعیین می شود. همچنین بر اساس نقشه نصب آسانسور بایستی آماتورهای انتظار با در نظر گرفتن چاه ارت در فونداسیون قرار داده شوند. در صورت وجود چاه اصلی ساختمان می توان برای ایجاد چاه ارت از آن استفاده کرد؛ تا جایی چاه ارت حفره می شود تا ره روبت مورد نیاز برای اتصال سیم ارت برسیم. چنانچه چاه اصلی ساختمان وجود ندارد باید اقدام به حفر چاه آسانسور در مکان نزدیک و مناسب به آسانسور چاه جدیدی ایجاد کرد.

۲. اجرای آهن کشی آسانسور

آهن کشی آسانسور از مراحل مهم در نصب آسانسور به شمار می رود و باید در انجام آن دقت زیادی به خرج داد؛ زیرا آهن کشی برای سازه نقش ستون اصلی را دارد. در انتهای اجرای آهن کشی آسانسور دال بتنی ساخته شده و بتن ریزی را انجام می ‌دهند.

۳. نصب درب و ریل آسانسور

درب و ریل آسانسور از ضروری‌ترین قطعات آسانسور هستند که باید نصب آن‌ها با دقت بالا و بدون خطا با خطای کمتر از یک میلی متر انجام شود. در صورتی که تمام تجهیزات و قطعات آسانسور به درستی نصب گردند؛ ولی در راه اندازی درب و ریل خطایی وجود داشته باشد آن آسانسور از استاندارد لازم برخوردار نخواهد بود. درب آسانسور در مدل های مختلفی وجود دارد که مالک آسانسور می تواند بعد از استعلامم قیمت انواع درب آسانسور بر اساس بودجه خود درب مناسب برای آسانسور را خریداری نماید.

۴. نصب اجزای مکانیکی آسانسور

در این مرحله باید اطمینان پیدا کنیم که دال بتنی آماده است و سپس اقدام به اتصال تابلو سه فاز به برق سه فاز نماییم. در گام بعد باید موتور آسانسور به سمت بالا کشیده شود تا بتوان آن را روی شاسی آسانسور نصب کرد؛ سپس کابین آسانسور و یوک و کادر وزنه در درون چاه آسانسور قرار داده و اقدام به نصب سیم بکسل ها کنید.

نصب قطعات الکتریکی آسانسور

۵. نصب قطعات الکتریکی آسانسور

در مرحله پنجم از نصب آسانسور باید قطعات الکتریکی آسانسور شامل نصب تابلو فرمان راه اندازی، انجام سیم کشی موتور، اجرای سیم کشی درختی چاه و نصب کابل انجام شود. بعد از نصب تمام قطعات الکتریکی باید تست های مربوطه انجام شود تا از درستی نصب آسانسور اطمینان حاصل شود.

یکی از مهم‌ترین اجزای الکتریکی آسانسور که از قطعات اصلی آسانسور نیز به شمار می رود، موتور آسانسور است که دقت در خرید و راه اندازی آن اهمیت زیادی دارد. موتور آسانسور با ظرفیت و توان های مختلف تولید می شوند که بر این اساس با قیمت های متفاوتی به فروش می رسند. همچنین فاکتورهای دیگری مثل نرخ ارز، نوع برند، مکانیزم و نوع موتور، تعداد توقف، میزان عرضه و تقاضا و ارتفاع بنا روی قیمت موتور آسانسور تأثیرگذار هستند.

۶. بازرسی نهایی آسانسور بعد از اتمام نصب

در این مرحله از نصب آسانسور باید بازرس مربوطه به محل مراجعه نماید و تمام قسمت های آسانسور را از لحاظ منطبق بودن با استانداردها بررسی کند. در صورتی که هیچ گونه مورد غیر استاندارد مشهود نباشد برای آسانسور مجوز استاندارد نصب صادر می کند.

نکات مهم در نصب استاندارد آسانسور

نکات مهم در نصب استاندارد آسانسور

قبل از اقدام به نصب آسانسور باید نکات ایمنی و مهمی را مدنظر قرار داد تا از هر گونه حادثه ناخوشایند جلوگیری شود.

  • محل نصب آسانسور را از هر نوع شی و افراد تخلیه کنید.
  • برای انجام عملیات نصب با اطمینان بالا باید تمام اقدامات ایمنی را رعایت کرد.
  • استفاده از متخصصان شرکت های معتبر برای خرید و نصب قطعات آسانسور و راه اندازی آن
  • نصب تمام اجزای آسانسور از جمله ریل ها، طناب های فولادی، سیستم تابلو فرمان، نصب براکت ها، شیلنگ در آسانسورهای هیدرولیک و سیستم های الکتریکی باید توسط تکنسین‌های ماهر و طبق برنامه و نقشه آسانسور انجام شود.
  • نصب آسانسورها با توجه به اندازه بنا، نوع و اندازه آسانسور و منبع تغذیه در انواع آسانسور تفاوت هایی وجود دارد؛ بنابراین برای راه اندازی هر نوع آسانسوری نیاز به متخصص مخصوص آن آسانسور است.
  • استفاده از موانع در اطراف مکان نصب آسانسور به منظور تامین ایمنی محل

جمع بندی

هر مرحله از نصب آسانسور نیاز به تخصص خاصی دارد؛ از این رو باید در راه اندازی آن از متخصصان با تجربه در مراکز معتبر استفاده کرد. در این مطلب به صورت خلاصه به توضیح مراحل نصب آسانسور پرداختیم و نکاتی را پیرامون نصب استاندارد و ایمن آسانسور بیان کردیم.

این مطلب توسط جهان صنعت نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی

شناسه : 448325
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *