بیش از نیمی از زعفران تولیدی، صادر می شود

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: بنابر آمار ۸۰ تا ۸۵ درصد زعفران تولیدی به ۷۰ کشور دنیا صادر می‌شود.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، غلامرضا میری از ثبات قیمت زعفران در بازار خبر داد. و گفت: نرخ کنونی هرکیلو زعفران دسته ۶۵ میلیون تومان، پوشال ۸۷ تا ۸۸ میلیون تومان. سرگل ۹۲ تا ۹۴ میلیون تومان و نگین ۱۰۲ میلیون تومان است.

به گفته او، با توجه به آنکه ۴۰ تا ۵۰ روز دیگر برداشت زعفران آغاز می شود. از این رو قیمت زعفران به شرایط عرضه و تقاضا بستگی دارد.

میری ادامه داد: گرچه آمار دقیقی از صادرات نداریم، اما برآوردها حاکی از آن است. که تا فصل برداشت با احتساب مصرف داخل و صادرات ۱۵ تا ۲۰ تن زعفران نیاز داریم. که اکنون ۱۰ تن زعفران در انبارهای تعاون روستایی، حدود ۳ تن بورس کالا و مابقی دست کشاورزان است.

خرید توافقی زعفران فاکتوری مثبت برای حمایت از کشاورز و صادرکننده

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به تاثیر خرید توافقی بر بازار زعفران افزود. خرید توافقی فاکتور مثبتی برای کشاورز و صادرکننده است که در پیک برداشت، دولت با ورود به امر خرید ضمن حمایت از کشاورز، ثبات بازار داخل و صادرات فراهم می شود.

میری ادامه داد: در پیک فصل برداشت کشاورزان نیاز به نقدینگی دارند که این احتمال هست با عرضه یکباره زعفران، قیمت کاهش یابد که این زحمات یک ساله کشاورزان را هدر می دهد که در این صورت دیگر انگیزه ای به کشت برای سال زراعی آینده نخواهند داشت، درحالیکه با خرید توافقی در ابتدای فصل از کشاورز و فروش با درصد مشخص در طول سال به صادرکننده می تواند در تعادل بازار اثر بسزایی داشته باشد.

۷۰ کشور مقصد صادرات زعفران ایرانی

او با بیان اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد زعفران تولیدی صادر می شود، گفت: بنابر آمار ۷۰ کشور مقصد صادرات زعفران ایرانی است و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد زعفران تولیدی به بازارهای هدف صادر می شود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به راهکارهای حفظ جایگاه تولید زعفران افزود: رفع موانع سدراه صادرات و حمایت از صادرکنندگان موجب شده تا زعفران تولیدی در بازارهای جهانی جذب شود.

میری با بیان اینکه پتانسیل صادرات ۶۰۰ تا هزارتن زعفران در بلندمدت وجود دارد، گفت: اگر سالانه تولید ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یابد، این امکان وجود دارد که به همان نسبت صادرات افزایش یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کشاورزی

شناسه : 448444
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *