بمب ساعتی زیر پای پایتخت

بحران فرونشست زمین به‌ویژه در اطراف پایتخت، نیازمند توجه فوری و همکاری میان ارگان‌ها برای جلوگیری از بحران‌های بیشتر است.

جهان صنعت نیوز – در پی وقوع حادثه فرونشست زمین در خیابان ولیعصر و افزایش نگرانی‌ها در مورد بحران‌های ناشی از این پدیده، مسئولان و کارشناسان به شدت نسبت به خطرات ناشی از فرونشست زمین هشدار داده‌اند. شینا انصاری، رئیس جدید سازمان محیط‌زیست، این پدیده را یک «ابرچالش» خوانده و بر لزوم همکاری میان ارگان‌های مختلف برای مدیریت بحران تأکید کرده است. فرونشست زمین، که از دهه ۵۰ در ایران آغاز شده و در دهه ۷۰ گسترش یافته، اکنون به مرحله‌ای بحرانی رسیده است، به‌طوری‌که میانگین سالانه نشست زمین در کشور به ۱۸ سانتیمتر می‌رسد و در برخی استان‌ها این مقدار بیشتر است. کارشناسان نگرانی‌هایی در مورد تأثیرات این بحران بر پایداری مسکن، زیرساخت‌ها، کشاورزی و احتمال مهاجرت گسترده به‌ویژه در دشت‌های مرکزی ایران ابراز کرده‌اند.

هشدار در مورد بحران فرونشست زمین در اطراف پایتخت

سرویس محیط زیست : در حالی‌که لایحه فرونشست زمین در نوبت رسیدگی در صحن مجلس قرار دارد، طی روزهای اخیر، مسئولان و کارشناسان نسبت به بحران فرونشست زمین و ایجاد فروچاله در استان‌های مختلف هشدار داده‌اند. حادثه فرونشست اخیر که در مسیر شمال به جنوب خیابان ولیعصر و در نزدیکی میدان ونک رخ داد، نمونه‌ای از ریزش زمین یا فرونشست‌های طولی است که توجه بیشتری را می‌طلبد.

پدیده فرونشست زمین: یک بحران جدی

شینا انصاری، رئیس جدید سازمان محیط‌زیست، در نخستین گفت‌وگوی خود، فرونشست زمین را به‌عنوان یک «ابرچالش» معرفی کرده و بر ضرورت همکاری میان ارگان‌های مختلف برای مقابله با این بحران تأکید کرده است. پدیده فرونشست در ایران از دهه ۵۰ آغاز شده و در دهه ۷۰ به‌طور گسترده‌ای گسترش یافته و اخیراً به مرحله‌ای بحرانی رسیده است. متوسط میزان نشست سالانه زمین در کشور به ۱۸ سانتیمتر می‌رسد و در برخی استان‌ها، این مقدار بیشتر است.

دلایل و پیامدهای فرونشست زمین

محمد درویش، کارشناس محیط‌زیست، به «جهان‌صنعت» توضیح داده است که ایران یکی از بالاترین ناترازی‌ها را در سفره‌های آب زیرزمینی دارد که به ۱۵۰ میلیارد مترمکعب رسیده است. به عبارتی، برداشت از منابع آب زیرزمینی در طول چند دهه اخیر بیش از مقدار ورودی به آبخوان‌ها بوده است. ادامه این شرایط می‌تواند به خطراتی برای پایداری مناطق مسکونی و تأسیسات زیرساختی منجر شود و احتمال وقوع سیل و آسیب به کشاورزی و تأمین معاش را افزایش دهد. این بحران همچنین می‌تواند به ایجاد ناامنی در سکونتگاه‌ها و مهاجرت گسترده به‌ویژه در دشت‌های مرکزی ایران منجر شود.

اخبار برگزیدهمحیط زیستویدئو

شناسه : 448614
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *