طی ۳ سال گذشته تولید دام سبک کاهش یافته است

در یک دهه اخیر تولید دام سبک کشور گوسفند، بز و غیره افت کرده است. این موضوع را داده‌های رسمی مرکز آمار به خوبی نشان می‌دهد. طبق این داده ها 14.7 درصد تعداد دام های سبک ایران افت کرده است. البته در سه سال اخیر این روند تشدید شده است. طبق آمارهای غیر رسمی ظرف سه سال اخیر 30 درصد تعداد دام سبک کاهش یافته است.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، چندی پیش تولیدکنندگان چرم اعلام کردند. به دلیل محدودیت دامی کشور تولیدات آنها هم کاهش یافته است. کاهش تولیدات دامی را فعالان صنعت دام کشور هم تایید می‌کنند. این موضوع را آمارهای رسمی هم به خوبی نشان می‌دهد. در ضمن این کاهش تقریبا یک دهه عمر دارد. در سال بهار ۱۳۹۳ میزان تولید دام سبک کشور بالغ بر ۶ میلیون و ۹۳۴ هزار راس دام بود. امسال این تعداد به ۶ میلیون و ۴۴ هزار راس دام رسیده است. یعنی ۱۴.۷ درصد کاهش یافته است. البته تفاوت فاحشی بین آمارهای رسمی و غیررسمی وجود داد.

طبق آمار غیر رسمی در سه سال اخیر افت تولید دام سبک ۳۰ درصد است؛ اما آمارهای مرکز آمار ایران بیش از این عدد است. این موضوع به خوبی سیاست های غلط وزارت جهادکشاورزی در مدیریت تولید دام سبک را به خوبی نشان میدهد. این موضوع را افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور تایید می‌کند.

او می‌گوید: به دلیل سیاست غلط واردات بی رویه دام و گوشت قرمز در دولت شاهد کاهش جمعیت دام سبک کشور شده است. دادرس می‌افزاید: ما شاهد هستیم که سال به سال تعداد دام زنده درحال کاهش و این کاهش، به تدریج منجر به کاهش گله مولد در بخش دام سبک و دام سنگین خواهد شد که برای کشور اصلا خوب نیست.

بحران بزرگی در تامین گوشت گوسفندی

به تعبیر بهتر بحران بزرگی در تامین گوشت گوسفندی در کشور ایجاد خواهد کرد. مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور می‌گوید: به دلیل سیاستهای غلط کشور امسال که آب و هوا مناسب بود ما کماکان شاهد کاهش تولید دام هستیم. به دنبال آن شاهد کاهش گوشت و پوست آن.

او می‌گوید: از زمانی که بازارگاه در سال ۱۳۹۸ شروع به کار کرد و سیاستگذار حوزه سهمیه اندکی به دام دامداران دام سبک اختصاص داد. روند کاهشی تولید دام سرعت گرفت . اما این روند از سالی که ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی برداشته شد؛ بیشتر شد. در این مقطع قیمت نهاده ۶ بابرابر رشد کرد. قیمت تمام شده دام زنده بالا رفت و دولت گوشت قرمز را از شمول قیمت گذاری برداشت و بر آن کنترلی نکرد. قیمت ها به شدت رشد کرد و دیگر توانی در مردم نبود که گوشت ۷۰۰ هزار – ۸۰۰ هزار تومانی بخرند. در نتیجه تقاضا کاهش یافت و به دنبال کاهش تقاضا رشد تولید دام سبک کم شد.

دادرس می افزاید: در این مقطع دولت دستور واردات را میدهد که همین موضوع بر کاهش تولید دام اثر میگذارد. او در ادامه خواهان کاهش فشار به تولید کنند گان از طریق واردات شد. دادرس می گوید: طبق بررسی که از عرصه انجام دادیم و گزارشهایی که از تولید کنندگان گرفتیم میزان ۳۰ درصد تولیدات دام سبک کاهش یافته است.

منبع: اکوایران

کشاورزی

شناسه : 448732
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *