پیش بینی بورس: صعود بازار پایدار است؟

شاخص‌های بورس و فرابورس در روز دوشنبه روند صعودی داشتند، اما خروج سرمایه حقیقی و کاهش تقاضا، سوالاتی را درباره دوام این رشد به وجود آورده است.

جهان صنعت نیوز – در روز دوشنبه، شاخص‌های بورس و فرابورس با افزایش مواجه شدند، به طوری که شاخص کل بورس ۰.۵۴ درصد و شاخص کل فرابورس ۴۰ واحد رشد کردند. اما با وجود این صعود، نشانه‌هایی از کاهش تقاضای حقیقی و افزایش خروج سرمایه از بازار مشاهده شد. به نظر می‌رسد که رشد فعلی بیشتر ناشی از اخبار مثبت و تزریق سرمایه باشد، و برخی ناظران احتمال می‌دهند که این رشد کوتاه مدت و مصنوعی باشد.

روند صعودی شاخص‌ها در بورس و فرابورس

سرویس بورس : در روز دوشنبه، بازار بورس و فرابورس شاهد رشد قابل توجهی در شاخص‌ها بود. شاخص کل بورس با صعود ۱۰ هزار و ۹۸۷ واحدی، به همراه رشد هزار و ۷۱۷ واحدی شاخص کل هم‌وزن، وضعیت مثبتی را برای بازار به ارمغان آورد. در بازار فرابورس نیز شاخص کل ۴۰ واحد افزایش یافت و شاخص هم‌وزن آن نیز با رشد ۲۳۹ واحدی همراه بود.

شرکت‌های با بیشترین افزایش قیمت در بورس و فرابورس

در معاملات بورس، سهام شرکت‌های هلدینگ گروه صنعتی ملی (وملی)، شرکت پارس دارو (دپارس) و بانک اقتصاد نوین (ونوین) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در سوی دیگر، در بازار فرابورس نیز، سهام شرکت پویا زرکان آق دره (فزر)، شرکت قاسم ایران (قاسم) و شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس (تپسی) بیشترین افزایش قیمت را به ثبت رساندند.

کاهش قیمت در برخی نمادها

با این حال، همه نمادها روند صعودی نداشتند. در بورس، نمادهای شاراک (شرکت پتروشیمی شازند اراک)، خمهر (شرکت مهرکام پارس) و واعتبار (شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران) بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. همچنین در بازار فرابورس، شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام)، شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان (زماهان) و شرکت قند شیروان (قشیر) از جمله نمادهایی بودند که بیشترین افت قیمت را ثبت کردند.

صف‌های خرید و فروش

روز دوشنبه، ۱۴۵ نماد صف خرید داشتند در حالی که ۲۰۲ نماد با صف فروش مواجه شدند. مجموع ارزش صف‌های خرید با کاهش ۴۶ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۴۱۹ میلیارد تومان رسید و در مقابل، مجموع ارزش صف‌های فروش با افزایش ۲ درصدی به ۴۳۵ میلیارد تومان افزایش یافت.

پیش بینی بورس

روز دوشنبه برای سومین روز متوالی، شاخص‌های بازار سهام به رشد خود ادامه دادند. این رشد در حالی رخ داد که دامنه نوسان قیمت سهام همچنان به ۲ درصد محدود بود. شاخص کل بورس ۰.۵۴ درصد رشد کرد، در حالی که شاخص هم‌وزن تنها ۰.۲۷ درصد افزایش داشت. به نظر می‌رسد که بازار تحت تأثیر نمادهای بزرگ و شاخص‌سازان پیش می‌رود، در حالی که تقاضای حقیقی پایین بوده و خروج سرمایه از بازار ادامه دارد. این عوامل باعث شده که برخی ناظران به دوام این رشد شک داشته باشند و احتمال دهند که رشد فعلی کوتاه‌مدت و ناشی از عوامل مصنوعی باشد.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 448855
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *