مبالغ دریافتی از اولیای دانش آموزان عودت داده می شود

رئیس منطقه سه و بازرس کل استان فارس به گروه امور فرهنگی - اجتماعی ماموریت داد که با نظارت بر عملکرد آموزش و پرورش تدابیری اتخاذ شود تا مبالغ دریافتی از اولیای دانش آموزان در مدارس دولتی عودت و همچنین تعهدات اخذ شده از آنها لغو شود.

به گزارش سرویس اجتماعی و فرهنگی جهان صنعت نیوز، با نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس و با هدف نظارت بر حسن اجرای قوانین در مدارس. با تأکید ریاست عالی سازمان بازرسی کل کشور، نحوه ثبت‌نام دانش آموزان. وضع سرویس آنها و لباس های فرم و… رصد شد. و عملکرد اداره کل آموزش‌وپرورش استان فارس در این خصوص زیر ذره‌بین این بازرسی کل قرار دارد.

در این راستا کاظم اکرمی، رئیس منطقه سه سازمان بازرسی کل کشور و بازرس کل استان فارس به همراه صادق زارع. سربازرس گروه فرهنگی و اجتماعی بازرسی فارس به منظور رصد آخرین وضع ثبت نام. دانش آموزان از چهار مدرسه در منطقه صدرا و شیراز بازدید کرد.

در جریان بازدید از یک مدرسه دخترانه در شهر صدرا، بازرس کل استان فارس با مادر یک دانش آموز در حالی که یک نوزاد هم در آغوشش بود. و برای ثبت نام مراجعه کرده بود روبه رو شد. و از او علت حضورش را پرسید که مشخص شد. ثبت نام این دانش آموز به روز دیگری موکول شده. که در این راستا بازرس کل دستور داد در کمتر از نیم ساعت باید ثبت نام دانش آموز انجام و شماره پیگیری به وی داده شود.

در این بازدید بازرس کل استان فارس تصادفی با برخی از اولیا تماس گرفت. و در خصوص‌اخذ وجه سئوالاتی پرسید.

با توجه به طرح مشکلاتی در مدارس صدرا مقرر شد. سرانه آموزشی مدارس و همچنین سرانه امکانات، کادر آموزشی و… این مدارس توسط بازرس مربوطه از آموزش و پرورش اخذ و بررسی شود.

در خصوص برخی از مشکلات از جمله آب و…. در برخی مدارس صدرا نیز موضوعاتی مطرح شد. که بازرس کل استان فارس با تماس تلفنی از آبفا خواست سریع مشکلات حوزه آب را رفع کند.

وجوه مالی در قالب مشارکت مردمی باید طبق ضوابط قانونی دریافت شود

بازرس کل استان فارس در جریان این بازدیدها در رابطه با گزارش یکی از اولیا به بازرسی استان پیرامون دریافت وجه حین ثبت نام فرزندش در این مدرسه از مدیر مدرسه سئوالاتی پرسید و با یادآوری این موضوع که بر اساس قانون دریافت وجه حین ثبت نام ممنوع است، گفت: بر اساس ماده ۱۱ قانون شوراهای آموزش و پروش، وجوه مالی در قالب مشارکت مردمی باید طبق ضوابط قانونی دریافت شود.

اکرمی در این زمینه بیان کرد: بازرسی کل استان فارس قبل از شروع ثبت‌نام مدارس (در خردادماه) مطابق بند ج ماده ۱۱ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور برای پیشگیری از اخذ وجه در زمان ثبت‌نام و قبل از آغاز سال تحصیلی، نامه‌ای هشداری به اداره کل آموزش‌وپرورش استان ارسال کرده که آن اداره کل نیز نامه را به کلیه مدارس استان ابلاغ کرده اما متأسفانه برخی مدارس توجهی نکرده و اقدام به اخذ وجه غیرقانونی و اجباری از اولیای دانش آموزان کرده‌اند.

وی با هشدار به اشخاص متخلف بر پیگیری قانونی برای برخورد با این تخلفات، تأکید و اضافه کرد: آن دسته از مدارسی که وجوه غیرقانونی از اولیای دانش آموزان دریافت کرده‌اند باید وجوه دریافتی را بازگردانند.

بازرس کل استان فارس با تاکید بر اینکه اداره کل آموزش‌وپرورش استان مکلف است بر اجرای قانون در مدارس، نظارت کامل داشته باشد، افزود: بازرسی کل استان فارس آماده دریافت گزارش‌های مردمی در این زمینه است و افراد می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۶ سازمان بازرسی شکایات و اعتراضات خود در این زمینه را اعلام کرده و مطمئن باشند در کمترین زمان به شکایات آن‌ها رسیدگی خواهد شد.

در این راستا بازرس کل استان فارس به گروه امور فرهنگی اجتماعی ماموریت داد در یک مهلت ۱۰ روزه مبالغ دریافتی از اولیای دانش آموزان در مدارس دولتی در زمان ثبت نام و همچنین تعهدات اخذ شده از آنها با نظارت بازرسی استان به اولیای دانش آموزان عودت داده شود.

به گفته وی مدیران متخلف به هیئت تخلفات و دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.

بازرس کل استان فارس در رابطه با مدارس هیئت امنایی نیز بیان کرد: دریافت وجه از دانش آموزان در این مدارس هم ممنوع است البته امکان تعیین شهریه وجود دارد که هیئت امنا میزان را پیشنهاد و پس از تائید آموزش و پرورش امکان دریافت وجود دارد البته در زمان ثبت نام دریافت وجه به صورت خود یاری در این مدارس هم ممنوع است.

وی همچنین در خصوص مدارس غیرانتفاعی هم قول مساعد داد که موضوع را پیگیری کند.

منبع: ایلنا

اجتماعی و فرهنگی

شناسه : 449325
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *