زمستان هم قطعی برق خواهیم داشت؟

هاشم اورعی، استاد برق دانشگاه شریف، درباره افزایش تقاضا و کاهش تولید برق گفت: امسال و سال گذشته بیشتر از ۵ درصد افزایش مصرف داشتیم. برای امسال تا ۸ درصد هم اعلام شد. میزان تقاضا هر سال ۷ درصد افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی جهان صنعت نیوز، کمبود برق این روز‌ها صدای همه را از صنایع تا بخش خانگی درآورده است. دولت مرحوم رئیسی مدعی بود که مشکل کمبود برق را حل کرده، اما خاموشی‌ها چیز دیگری می‌گوید. اوضاع به جایی رسیده است که بخش خانگی هر روز قطعی برق ۲ ساعته را تجربه می‌کند.

هاشم اورعی، استاد برق دانشگاه شریف، درباره افزایش تقاضا و کاهش تولید برق گفت: امسال و سال گذشته بیشتر از ۵ درصد افزایش مصرف داشتیم. برای امسال تا ۸ درصد هم اعلام شد. میزان تقاضا هر سال ۷ درصد افزایش پیدا می‌کند. در مقابل میزان تولید ما هم به دلیل کهنگی تجهیزات، ۵ درصد کاهش می‌یابد. وقتی هوا گرم می‌شود، تولید برق کم می‌شود. این دو عامل دست به دست هم داده‌اند و باعث شده از یک طرف تولید را ثابت نگه نداریم و تقاضا هم در حال افزایش است. البته این آمار‌ها بستگی دارد که چقدر نیروگاه جدید در مسیر بیاوریم.

وی در ادامه در رابطه با کمبود برق صنایع و شهر‌ها در سال ۱۴۰۳ بیان کرد: مشکل اصلی کمبود برق، صنایع است. چرا تا سال گذشته عموم مردم کمبود برق را حس نمی‌کردند؟ چون وزارت نیرو تقریباً تمام کسری برق را در تابستان بر دوش صنایع می‌انداخت. امسال با بدتر شدن شرایط، نه تنها صنایع خاموش شدند بلکه بخش خانگی هم با خاموشی مواجه شد. وقتی تمام خاموشی را بر دوش صنعت می‌گذارند، اقتصاد کشور هم با مشکل مواجه می‌شود. در چند روز اخیر پیام‌های متعددی از خراسان رضوی، تهران و اصفهان آمده که صنایع هر روز و بدون برنامه درگیر قطع برق هستند.

زیان ناشی از کمبود برق

وی در رابطه با زیان ناشی از کمبود برق اظهار داشت: من همیشه می‌گفتم اسم این کار مدیریت مصرف نیست، بلکه مدیریت خاموشی است. من با اطمینان می‌گویم که توانیر حتی توان مدیریت خاموشی را هم ندارد. صنایع و شهر‌ها چگونه با این وضعیت فاجعه بار زندگی کنند؟ ما مبالغ قابل توجهی در کمبود برق پرداخت می‌کنیم. سال گذشته ۸ میلیارد دلار زیان ناشی از کمبود برق و تولید داریم و امسال احتمالاً ۱۲ میلیارد دلار زیان خواهیم داشت.

استاد برق دانشگاه صنعتی شریف، درباره فقدان سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق بیان کرد: ما سرمایه‌گذاری لازم برای برق نکردیم، بخش خصوصی هم وارد نمی‌شود، چون پول تولیدکنندگان را نداده‌اند. سرمایه‌گذاری در بخش برق از نظر بخش خصوصی، یک سرمایه‌گذاری پرریسک است. ما گاز لازم برای تولید برق را هم نداریم. عمده نیروگاه‌های ما غیر از تجدیدپذیر‌ها و بوشهر که ۳ درصد برق کشور را تأمین می‌کنند، عموماً با گاز کار می‌کنند. در نتیجه تنها راه ما استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است و متأسفانه عملاً در این زمینه کاری نشده است.

اورعی درباره تداوم قطعی برق در تمامی فصول گفت: در زمستان هم این روند ادامه دارد. مصرف برق دو مصرف دارد، اول بار پایه است که همیشه نیاز داریم. تاکنون مشکل ما بار پایه نبوده بلکه بار متغیری است که در زمان گرما افزایش می‌یابد. با این فرمان که ما حرکت می‌کنیم، به ناترازی در بار پایه هم می‌رسیم. ناترازی در بارپایه یعنی در تمامی فصل‌ها با مشکل برق مواجه می‌شویم. با توجه به کمبود گاز و اینکه سرمایه‌گذاری لازم را انجام ندادیم، کم کم وارد مرحله‌ای می‌شویم که امکان تأمین بار پایه را هم از دست می‌دهیم.

منبع: انتخاب

نفت و پتروشیمی

شناسه : 449344
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *