وام ازدواج غیرنقدی؛ واقعیت یا شایعه؟

عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، با اشاره به ضرورت تسهیل پرداخت وام ازدواج، پیشنهاد داد که بخشی از این وام به صورت غیرنقدی و در قالب خرید اقساطی لوازم خانگی به زوج‌های جوان ارائه شود.

جهان صنعت نیوز – وزیر امور اقتصادی و دارایی، عبدالناصر همتی، در دیدار با مدیران بانک‌های دولتی، ضمن تاکید بر ضرورت تسهیل پرداخت وام ازدواج، پیشنهاد کرد که به دلیل محدودیت منابع بانکی، بخشی از این وام به صورت غیرنقدی و در قالب خرید اقساطی لوازم خانگی به زوج‌های جوان ارائه شود. او همچنین بر اولویت‌دهی به وام ازدواج تا زمان نهایی شدن این طرح تاکید کرد.

تاکید وزیر اقتصاد بر تسهیل پرداخت وام ازدواج

سرویس اقتصاد کلان: عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در روز ۷ شهریور در دیدار با اعضای شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی، بر ضرورت تسهیل پرداخت وام ازدواج تاکید کرد. وی در این دیدار با اشاره به مشکلاتی که بانک‌ها در تامین منابع نقدی برای پرداخت وام ازدواج دارند، خواستار ارائه طرحی از سوی معاونت بیمه و بانک وزارت امور اقتصادی و دارایی و شورای هماهنگی بانک‌ها شد. این طرح که باید با هماهنگی بانک مرکزی تدوین شود، پیشنهاد می‌دهد که بخشی از وام ازدواج به صورت غیرنقدی و در قالب خرید اقساطی لوازم خانگی به زوج‌های جوان پرداخت شود.

لزوم مولدسازی اموال مازاد بانک‌ها

همتی در ادامه سخنان خود به موضوع مولدسازی اموال مازاد بانک‌ها پرداخت و بر اهمیت واگذاری این اموال تاکید کرد. او در جلسه‌ای که در مجلس برگزار شده بود نیز این موضوع را مطرح کرده و اکنون مجددا از بانک‌ها خواست که با واگذاری اموال مازاد خود، به جهش تولید کمک کنند. وزیر اقتصاد به مدیران بانک‌های دولتی و نیمه دولتی توصیه کرد که با توجه به محدودیت بودجه عمرانی دولت، از منابع حاصل از واگذاری اموال مازاد برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های با ارزش افزوده بالا استفاده کنند.

پرهیز از سرمایه‌گذاری در املاک تجاری

وزیر اقتصاد در ادامه اظهار داشت که بانک‌ها نباید منابع خود را صرف سرمایه‌گذاری در املاک تجاری و مسکن کنند، چرا که این اقدام به افزایش تورم در این بخش‌ها دامن می‌زند. او تاکید کرد که بانک‌ها باید به سمت تاسیس بنگاه‌های تولیدی و مولد حرکت کنند و هدف نهایی از این اقدام باید واگذاری این بنگاه‌ها به بخش خصوصی باشد.

تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی

همتی همچنین به هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد اشاره کرد و واگذاری اموال مازاد بانک‌ها و تاسیس بنگاه‌های مولد و زودبازده را یکی از راهکارهای مهم برای دستیابی به این هدف عنوان کرد. او تاکید کرد که بانک‌ها باید به دنبال پروژه‌هایی باشند که بتوانند در کوتاه‌مدت به بهره‌برداری رسیده و به رشد اقتصادی کشور کمک کنند.

چالش‌های وام ازدواج و راهکارهای پیشنهادی

همتی در بخش دیگری از این نشست، به چالش‌های مرتبط با پرداخت وام ازدواج پرداخت. او با اشاره به اینکه مجلس تاکید ویژه‌ای بر تسهیل پرداخت این وام دارد، از بانک‌ها خواست که تا زمان نهایی شدن طرح غیرنقدی شدن بخشی از وام ازدواج، اولویت را به این وام بدهند. او افزود که این وام یکی از مطالبات اصلی مردم است و باید به شکلی موثر و کارآمد به متقاضیان پرداخت شود.

پاسخ به شایعات در فضای مجازی

پس از این جلسه، خبرهای منتشر شده در برخی کانال‌ها و صفحات خبری در فضای مجازی با عنوان «دستور وزیر اقتصاد مبنی بر غیرنقدی شدن بخشی از وام ازدواج» باعث ایجاد شایعاتی شد. در حالی که در جلسه همتی با مدیران بانک‌های دولتی، تاکید اصلی بر امکان‌سنجی و بررسی روند اجرایی شدن این طرح بود و هیچ دستوری مبنی بر الزام اجرایی شدن آن صادر نشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 449537
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *