دعوا در کابینه اسرائیل بر سر آتش بس غزه بالا گرفت

مقامات اسرائیلی گفتند که گالانت در جلسه کابینه خواستار حرکت به سمت توافق در سریع‌ترین زمان ممکن شد.

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز، مقامات اسرائیلی گفتند جلسه پنجشنبه شب کابینه امنیتی اسرائیل درباره آزادی اسرا و توافق آتش بس غزه، به جدال لفظی و فریادهای بی سابقه بین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و وزیر دفاع او یوآو گالانت منجر شد.

این رویارویی شکاف سیاسی و خصومت شخصی بین نتانیاهو و گالانت را آشکار کرد. اما همچنین نشان دهنده اختلاف عمیق بین نتانیاهو و اکثریت قریب به اتفاق تشکیلات دفاعی و جامعه اطلاعاتی اسرائیل درباره استراتژی اسرائیل در غزه تقریبا یک سال پس از حملات ۷ اکتبر بود.

به نوشته اکسیوس، جلسه کابینه در بحبوحه مذاکرات جاری بین اسرائیل و حماس – با میانجیگری ایالات متحده، قطر و مصر – درباره توافق برای آزادی اسرای حماس و برقراری آتش‌بس در غزه برگزار شد.

مقامات اسرائیلی گفتند که گالانت در جلسه کابینه خواستار حرکت به سمت توافق در سریع‌ترین زمان ممکن شد.

این مقامات گفتند که وزیر دفاع گفت که این توافق صرفاً در مورد آزادی اسرا نیست، بلکه یک «مسئله راهبردی» برای اسرائیل است.

راه کاهش تنش در اسرائیل

گالانت گفت اگر اسرائیل راهی را انتخاب کند که منجر به توافق می‌شود، می‌تواند تنش‌های منطقه‌ای با ایران و حزب الله را کاهش دهد و به ارتش اسرائیل اجازه دهد تا دوباره سازماندهی شوند، دوباره مسلح شوند، در استراتژی خود تجدید نظر کنند و تمرکز خود را از غزه به سایر تهدیدات منطقه‌ای تغییر دهند.

اما اگر اسرائیل تصمیم بگیرد به سمت توافق نرود، ارتش اسرائیل را در غزه گرفتار می‌کند و در عین حال تنش‌ها را در سراسر خاورمیانه تشدید می‌کند که می‌تواند به جنگ منطقه‌ای منجر شود، در حالی که تمرکز ارتش اسرائیل در جای دیگری است.

نتانیاهو در جریان گفتگو، به وزرای کابینه درباره وضعیت مذاکرات توضیح داد.

یکی از موضوعاتی که وی در مورد آن صحبت کرد، درخواست وی برای استقرار کامل نیروهای ارتش اسرائیل در امتداد کریدور فیلادلفی در مرز مصر و غزه بود. حماس و مصر با این خواسته مخالف هستند.

مقامات گفتند که نتانیاهو به وزرای کابینه نقشه‌های استقرار ارتش اسرائیل در امتداد مرز مصر و غزه را نشان داد و گفت که توسط ارتش اسرائیل تنظیم شده و توسط دولت بایدن تأیید شده است.

تحمیل نقشه به ارتش

مقامات گفتند که گالانت سپس مداخله کرد و نتانیاهو را متهم کرد که نقشه‌ها را به ارتش اسرائیل تحمیل کرده است، در حالی که موضع ارتش این است که می‌تواند برای دستیابی به معامله اسرا، خطرات خروج نیروها از این منطقه را جبران کند.

به گفته دستیاران نخست وزیر، نتانیاهو عصبانی شد، دستش را روی میز کوبید، گالانت را به دروغگویی متهم کرد و اعلام کرد که این نقشه‌ها را در کابینه به رای خواهد گذاشت.

گالانت با حمله تند خودش پاسخ داد. به گفته یکی از دستیاران گالانت، وزیر دفاع به نتانیاهو گفت: «به عنوان نخست وزیر، شما مجاز هستید هر تصمیمی را که می‌خواهید به رای بگذارید – از جمله اعدام گروگان‌ها.»

اهرم مذاکرات

گالانت به وزرا گفت که تصویب این قطعنامه به یحیی سنوار، رهبر حماس اهرم بیشتری در مذاکرات می‌دهد.

گالانت گفت: «ما باید بین فیلادلفی و گروگان‌ها یکی را انتخاب کنیم. ما نمی‌توانیم هر دو را داشته باشیم. اگر رای دهیم، ممکن است متوجه شویم که یا گروگان‌ها می‌میرند یا باید برای آزادی آن‌ها عقب نشینی کنیم.»

در رای گیری پس از آن، گالانت منزوی بود. نتانیاهو و هفت وزیر دیگر به حفظ کنترل کامل نظامی بر کریدور فیلادلفی رأی مثبت دادند. مقامات گفتند که گالانت تنها کسی بود که به این قطعنامه رای منفی داد.

دستیاران گالانت می‌گویند که او در حال حاضر قصد استعفا ندارد. اما این واقعه می‌تواند نتانیاهو را ترغیب کند تا مانند سال ۲۰۲۳ دوباره احتمال اخراج او را در نظر بگیرد.

درگیری بین نتانیاهو و گالانت همچنین احتمالاً تلاش‌های دولت بایدن برای دستیابی به توافق را بسیار پیچیده‌تر خواهد کرد.

اکوایران

سیاسی

شناسه : 449729
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *