کمبود دارو رفع می شود؟

وزیر بهداشت اعلام کرد که در هفته جاری 5 همت از یارانه دارو به داروخانه‌ها پرداخت می‌شود.

به گزارش سرویس اجتماعی و فرهنگی جهان صنعت نیوز، محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، خبر از کمبود بیش از ۳۰۰ قلم دارو در کشور خبر داد. در این میان داروخانه‌ها نیز اعلام می‌کنند که دارو ندارند، چون توان خرید آن‌ها را ندارند.

چندی پیش، مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، شخصا به مساله ورود کرد و دستور داد که یارانه دارو به داروخانه‌ها پرداخت شود. شب گذشته وزیر بهداشت اعلام کرد که از ۲۳ هزار میلیارد یارانه دارو، تاکنون ۱۳ هزار میلیارد آن به داروخانه‌ها پرداخت شده است.

همچینین ظفرقندی اعلام کرد که پنج هزار میلیارد دیگر هم در این هفته به داروخانه‌ها پرداخت می‌شود که با احتساب پرداخت ۱۳ هزار میلیارد روز گذشته، تنها پنج هزار میلیارد دیگر برای پرداخت یارانه دارو باقی می‌ماند.

مشکل جدی در حوزه تامین دارو

به گفته مالکان داروخانه‌ها کشور با مشکل جدی در حوزه تامین دارو مواجه شده است و همه این‌ها منشا مالی دارند. در واقع داروخانه‌ها به دلیل عدم پرداخت یارانه دارو نمی‌توانند کالای موردنظر خود را خریداری کنند و منجر به برگشت چک مالکان داروخانه‌ها به مجموع سه هزار میلیارد شده است.

البته همچنان این مساله مطرح می‌شود که با پرداخت یارانه دارو، مشکلات کمبود دارو در کشور برطرف می‌شود؟

گمرک ایران در سال گذشته اعلام کرد که میزان واردات و صادرات دارو در سال ۱۴۰۲ به ترتیب ۲.۳ میلیارد دلار و ۱۷۰ میلیون دلار بود که بیانگر کاهش ۱۳.۶ درصدی واردات دارو است و همین کاهش نیز منجر به نایاب شدن دارو در کشور شد.

کدام داروها در کشور کمیاب شدند؟

در این میان، این سوال مطرح می‌شود که کدام داروها در کشور کمیاب شده‌اند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمپول‌های وین کریستین، متوتروکسات، داروهای بیماران دیابتی، بیماران هموفیلی یا سایر بیماران خاص به شدت کمیاب هستند، به رغم آنکه بخش زیادی از داروهای بیماران خاص با نرخ آزاد به فروش می‌رسند.

البته در برخی موارد مشاهده می‌شود که داروهای کمیاب در بازار آزاد و به صورت غیرقانونی خرید و فروش می‌شوند. برای مثال، مرداد ماه بود که پلیس فتای تهران اعلام کرد که چهار فروشنده آنلاین دارو را دستگیر کرد. در واقع این افراد ده‌ها هزار داروی کمیاب و خاص را مانند دارو دیابت، ریتالین، و… را در فضای مجازی به فروش می‌رساندند.

منبع: اکوایران

اجتماعی و فرهنگی

شناسه : 449942
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *