کاهش تولید خودروهای مونتاژی در راه است؟

وزارت صمت اعلام کرده است که خودروسازان و قطعه‌سازان در صورت عدم ثبت تولید در سامانه جامع تجارت، با چالش‌های جدی در تامین ارز، مواد اولیه و سوخت مواجه خواهند شد.

جهان صنعت نیوز – وزارت صمت به خودروسازان و قطعه‌سازان کشور هشدار داده است که در صورت عدم ثبت تولید خود در سامانه جامع تجارت، با مشکلات جدی در تامین ارز، مواد اولیه و سوخت مواجه خواهند شد. این هشدار پس از آن اعلام شده که تخصیص ارز برای خودروسازان از ابتدای سال جاری با کندی همراه بوده و بر تولید خودرو، به ویژه محصولات مونتاژی، تاثیر منفی گذاشته است. وزارت صمت تاکید کرده که تمامی تبعات ناشی از عدم درج اطلاعات تولید، بر عهده واحدهای تولیدی خواهد بود و احتمال افزایش قیمت خودروهای مونتاژی نیز وجود دارد.

هشدار وزارت صمت به خودروسازان درباره ثبت تولید

سرویس خودرو : وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با ارسال نامه‌ای به مدیران خودروسازی‌های بزرگ و انجمن‌های مرتبط، تاکید کرده است که عدم ثبت تولید در سامانه جامع تجارت، می‌تواند مشکلات جدی برای تامین ارز، مواد اولیه و سوخت این شرکت‌ها ایجاد کند. این نامه که توسط مهرداد خسروی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، ارسال شده است، به طور مشخص به رئیس انجمن خودروسازان، مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان، و مدیران کل ۳۱ استان کشور و جنوب کرمان ارسال شده است.

تاثیرات کندی تخصیص ارز بر تولید خودرو

از ابتدای سال جاری، تخصیص ارز برای خودروسازان با کندی مواجه بوده که این مسئله تاثیرات منفی بر تولید خودرو، به ویژه محصولات مونتاژی دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین تولید شرکت‌های خودروساز خصوصی داشته است. به همین دلیل، وزارت صمت اصرار دارد که ثبت تولید در سامانه جامع تجارت به موقع انجام شود تا مواد اولیه و ارز به موقع به دست قطعه‌سازان برسد. این موضوع می‌تواند مانع از کاهش تیراژ تولید خودروسازان شود.

پیامدهای عدم ثبت تولید در سامانه

وزارت صمت هشدار داده است که عدم ثبت به موقع تولید در سامانه جامع تجارت، می‌تواند روند تولید و عرضه خودروها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و تیراژ تولید خودروسازان را کاهش دهد. این مسئله به ویژه برای خودروسازان خصوصی که نیاز بیشتری به ارز دارند، چالش‌برانگیزتر خواهد بود. خسروی در نامه خود تاکید کرده است که تمامی تبعات ناشی از عدم درج اطلاعات تولید، مستقیماً بر عهده واحدهای تولیدی خواهد بود و این اداره کل هیچ مسئولیتی در قبال این موضوع نخواهد داشت.

احتمال افزایش قیمت خودروهای مونتاژی

با توجه به مشکلات مطرح‌شده در تامین مواد اولیه و ارز، انتظار می‌رود که قیمت خودروهای مونتاژی در بازار افزایش یابد. این موضوع می‌تواند به دلیل محدودیت در عرضه و کاهش تیراژ تولید باشد. باید دید واکنش خودروسازان به این نامه وزارت صمت چه خواهد بود و آیا می‌توانند با اقدامات مناسب، از مشکلات پیش‌رو جلوگیری کنند یا خیر.

اخبار برگزیدهخودرو

شناسه : 449957
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *