عدم واریز سود سهام عدالت مرحله سوم به خاطر ۳۰ هزار تومان!

در حالی که عدم پرداخت سود مرحله سوم سهام عدالت همچنان ادامه دارد که برآوردها نشان می‌دهد این موضوع تنها به خاطر ۳۰ هزار تومان است!

جهان صنعت نیوز – حدود ۶ میلیون نفر دارای سهام عدالت یک‌میلیون تومانی و ۴۳ میلیون نفر دارای سهام ۵۳۲ هزار تومانی هستند که برآورد می‌شود سود مرحله سوم برای این افراد به ترتیب ۹۰۰ هزار و ۴۵۰ هزار تومان باشد. با توجه به عدم واریز ۳ هزار میلیارد تومان از سوی برخی شرکت‌ها، تاخیر پرداخت سود مرحله سوم تنها به خاطر عدم تامین حدود ۳۰ تا ۷۰ هزار تومان از این مبلغ است!

مرحله سوم سود سهام عدالت به بن بست رسید!

سرویس بورس: پرداخت سود سهام عدالت امسال داستان عجیب‌وغریبی داشت که ناراحتی بسیاری از سهامداران عدالت را به همراه داشت. در حالی که در سال‌های گذشته، سود سهام عدالت حداکثر در دو مرحله واریز می‌شد، امسال پرداخت سود به سه مرحله تقسیم شده است و پرداخت مرحله سوم همچنان با اما و اگر همراه است.

پس از واریز سود مرحله نخست و دوم به ترتیب در ابتدای زمستان و انتهای سال گذشته، حالا سهامداران بیش از شش ماه است که منتظر دریافت سود مرحله سوم سهام عدالت خود هستند.

نکته قابل‌تأمل این است که در حالی سهامداران عدالت سود سهام مجامع سال ۱۴۰۱ خود را دریافت نکرده‌اند که بخش قابل‌توجهی از مجامع سال ۱۴۰۲ شرکت‌ها نیز برگزار شده است و رفته‌رفته باید سود این مجامع را دریافت کنند.

مشکل سود سهام عدالت کجاست؟

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، مجموع سود سهام عدالت مرحله سوم که باید به سهامداران پرداخت شود، حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

به‌تازگی ولی‌اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، اعلام کرده است که بر اساس آخرین آمار، هلدینگ خلیج‌فارس و شرکت مپنا تاکنون نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان از سود سهام‌عدالت را واریز نکرده‌اند.

هلدینگ خلیج‌فارس به دلیل طلبی که از شرکت‌های فجر انرژی خلیج‌فارس و فجر مبین دارد، و این شرکت‌ها نیز به علت مشکلاتی موفق به پرداخت سود نشده‌اند، هنوز قادر به واریز این مبلغ نبوده است.

همچنین مپنا نیز به دلیل مطالباتی که از وزارت نیرو دارد، نتوانسته است سود سهام‌عدالت را تسویه کند. در مجموع، تاکنون بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان برای واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت پرداخت شده که با احتساب مبلغ باقی‌مانده، این رقم به حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

از سود سهام‌عدالت مرحله سوم چقدر باقی مانده است؟

بنابراین از ۲۵ هزار میلیارد تومان سود سهام‌عدالت مرحله سوم، فقط ۳ هزار میلیارد تومان آن باقی مانده است.

بر اساس آخرین آمارها، حدود ۶ میلیون نفر سهام‌عدالت یک‌میلیون تومانی و ۴۳ میلیون نفر هم سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی دارند. یک برآورد سرانگشتی نشان می‌دهد که سود مرحله سوم سهام عدالت برای دارندگان سهام یک‌میلیون تومانی حدود ۹۰۰ هزار تومان و برای دارندگان سهام ۵۳۲ هزار تومانی حدود ۴۵۰ هزار تومان است.

حالا فرض کنیم باقی‌مانده ۳ هزار میلیارد تومانی سود سهام‌عدالت واریز نشود و ۲۲ هزار میلیارد تومان سودی که تاکنون جمع‌آوری شده به سهامداران عدالت پرداخت شود. در این صورت، سود سهامداران عدالت یک‌میلیون تومانی از مرحله سوم حدود ۸۳۰ هزار تومان می‌شود. یعنی عدم پرداخت سود مرحله سوم سهام‌عدالت به دلیل ۷۰ هزار تومان از ۹۰۰ هزار تومان است.

این رقم برای سهامداران عدالت ۵۳۲ هزار تومانی تنها حدود ۳۰ هزار تومان است. یعنی در حالی که سود مرحله سوم سهام‌عدالت آن‌ها حدود ۴۵۰ هزار تومان است، از این مبلغ حدود ۴۲۰ هزار تومان جمع‌آوری شده است و عدم پرداخت سود سهام عدالت مرحله سوم تنها به خاطر ۳۰ هزار تومان است!

آنچه مسلم است، بی‌برنامگی و عدم اقتدار سازمان بورس در دریافت سود سهام‌عدالت، سهامداران را از ۲۵ هزار میلیارد تومان سود سهام خود بی‌بهره کرده است؛ مبلغی که بخشی از آن در حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و بخشی از آن در حساب شرکت‌هاست و کسی هم پاسخگوی آن نیست.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 450022
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *