ارسال پیامک هشدار زلزله برای تهرانی‌ها؛ فقط ۱۲ ثانیه فرصت دارید

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: پس از ۱۲ سال فعالیت بر روی هشدار سریع زلزله، زمستان امسال سامانه هشدار سریع سیل و زلزله پایتخت افتتاح می‌شود.

به گزارش سرویس اجتماعی و فرهنگی جهان صنعت نیوز، اسماعیل سلیمی روز یکشنبه در گفت وگویی اظهار کرد: سامانه مدیریت زلزله و هشدار سریع امسال یعنی اوایل زمستان افتتاح می‌شود بطوریکه حدود ۱۲ ثانیه قبل از زلزله پیامک هشدار ارسال شده تا اقداماتی انجام شود.

وی ادامه داد: پس از ۱۲ سال فعالیت بر روی هشدار سریع زلزله این کار انجام می‌شود و اولویت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هشدار به نیروهای عملیاتی است.

ارسال پیامک هشدار زلزله برای تهرانی‌ها

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: با توجه به برآوردها زمان هشدار زلزله در دنیا حدوداً ۱۲ ثانیه است که پنج ثانیه کافیست که دیزل ژنراتور بیمارستان روشن شود تا بدون برق نماند و یا اگر احتمال آن وجود داشت مترو متوقف شود که از ریل خارج نشود؛ علاوه بر این، در حال طراحی برنامه‌ای نیز در زمینه آموزش وقوع زلزله هستیم.

سلیمی این را هم اضافه کرد: در قانون مدیریت بحران مصوبه سال ۱۳۹۸ به موضوع مقاوم‌سازی تاکید شده که سرانجام این قانون بر زمین مانده در سال ۱۴۰۱ با انعقاد تفاهم‌نامه مابین هشت دستگاه انجام می‌شود؛ بنا گذاشتیم که ساختمان‌های مهم از این جهت کاهش تلفات و یا بقای ساختمان‌ها تقسیم‌بندی شوند.

وی ادامه داد: پس از مصوبه شورای شهر در سال ۹۶ ارزیابی حریق در تهران آغاز شده بود اما مشکلی در این زمینه وجود داشت که آن هم ایمن‌سازی ساختمان‌هایی که از نظر سازه‌ای ارزش مقاوم سازی نداشتند بنابراین نیازمند ارزیابی یکپارچه‌ای در این زمینه بودیم.

۱۶ هزار ساختمان بلند مرتبه در تهران وجود دارد 

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: طبق آخرین آمار و غربالگری بر روی ساختمان‌های شهر تهران، ۱۶هزار ساختمان مهم و بلند مرتبه در پایتخت وجود دارد بنابر این تیم‌های ارزیابی طی برنامه‌ریزی مشخص به تناسب محلی که می‌روند، شروع به ارزیابی سریع می‌کنند.

وی با بیان اینکه خوشبتانه درصد کمی از ساختمان‌های تهران در گروه D یا پرخطر هستند، گفت: ۴۵ نفر از کارشناسان ارشد سازه و مقاوم‌سازی کشور و همچنین دکترای سازه به عنوان تیم کنترل مضاعف هر روز ساختمان‌ها را بازدید و مورد پایش قرار می‌دهند که تاکنون حدود پنج هزار و ۱۰۰ ساختمان بازدید شده که از این میزان، سه هزار و ۱۰۰ ساختمان نتیجه داشته‌اند که وضعیت این ساختمان‌ها را از طریق کمیته‌های ایمنی و رفع خطر مناطق به مالکان ابلاغ کردیم.

ایرنا

اجتماعی و فرهنگی

شناسه : 450028
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *