مقاوم سازی ساختمان های تهران برنامه ۱۰ ساله است

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: مقاوم سازی ساختمان های تهران، در طول یک برنامه ۱۰ ساله نیازمند ۲.۱ میلیارد دلار بودجه است.

به گزارش سرویس اجتماعی و فرهنگی جهان صنعت نیوز، علی نصیری در این‌باره گفت: مدتی پیش حاصل پژوهش ها و تحقیقات گروهی از اساتید دانشگاه تربیت مدرس این بود. که مقاوم سازی پایتخت، طی یک برنامه ۱۰ ساله، ۲.۱ میلیارد دلار بودجه لازم دارد. البته تامین تمام این بودجه، مختص دولت نیست. و این برنامه، سه بخش دارد. بخش اول آن مربوط به ساختمان‌های عمومی است. که ۷۲۴ میلیون دلار اعتبار لازم دارد. بخش دوم ۷۹۴ میلیون دلار اعتبار لازم دارد. که مربوط به ساختمان‌های شخصی است. و بخش سوم هم درباره زیرساخت‌های تاسیسات آب، برق، گاز، حمل و نقل، راه ها و … است که ۵۶۰ میلیون دلار اعتبار می‌خواهد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: مقاوم سازی مراکز مختلف، برای اولین بار نیست که مطرح می‌شود و کشورهای بسیاری در دنیا این راه را رفته و نتیجه گرفته‌اند. با انجام این پروژه‌های مقاوم سازی، تمام مراکز و ساختمان‌ها در برابر سیل و زلزله ایمن می‌شوند. درباره زلزله نیز بدترین سناریوی ما زلزله‌ای با بزرگی حدود ۷ ریشتر است که همین اقدامات برای مقابله با آن کافی است.

در بیشتر مواقع بانک‌ها وام می‌دهند

وی با بیان اینکه دلیل اعلام این مبلغ به دلار، ثابت ماندن نسبی آن است، افزود: باید به این نکته توجه کرد که این رقم در طول ۱۰ سال برای دولت رقم بزرگی نیست. همچنین در بیشتر مواقع بانک‌ها وام می‌دهند و حتی تجربه نشان داده که برخی سازمان‌های جهانی نیز، در این باره به دولت‌ها کمک می‌کنند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار کرد: خرج کردن این پول برای مقاوم سازی، در واقع یک نوع سرمایه گذاری است زیرا در هر یک از این سوانح طبیعی، خسارت های زیادی به ساختمان‌ها و شهرها وارد که چندین برابر این رقم است. درحالی که می‌شود با اقدامات مقاوم سازی جلوی این هدر رفتن پول را گرفت.

نصیری گفت: ما در شهرها با حوادث دیگری مانند فرونشست نیز مواجه هستیم که انجام این اقدامات می‌تواند مانع از خطرآفرینی این حوادث شد.

جای مدیریت بحران در برنامه هفتم توسعه خالی است

وی با اشاره به اینکه جای مدیریت بحران، در بسیاری از برنامه‌های توسعه‌ای کشور، مانند برنامه هفتم توسعه، خالی است؛ افزود: متاسفانه در گذشته سازمان برنامه و بودجه دفتری مربوط به امور مدیریت بحران داشت که کارشناسان این دفتر درباره بودجه‌های بحران نظرکارشناسی می‌دادند؛ اما این دفتر تعطیل شده و در واقع دیگر قسمت کارشناسی برای بودجه‌های ما وجود ندارد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر ما در کشورمان منتظر حادثه می‌مانیم، سپس برای رفع مشکلاتی که حادثه ایجاد کرده هزینه می‌کنیم. در حالی‌که اگر از قبل برنامه‌های پیشگیری انجام دهیم، بودجه بسیار کمتری مورد نیاز خواهد بود.

نصیری گفت: سازمان آتش‌نشانی شهر تهران از سال‌ها پیش ساختمان‌های ناایمن شهر را شناسایی کرده و در واقع ساختمان‌های مشابه پلاسکو را معرفی کرده اما ما با مشکلات سازه‌ای نیز مواجه هستیم. به عنوان مثال ساختمان متروپل به خاطر مشکلات سازه ای فروریخت و جان زیادی از هموطنان ما را گرفت. به همین دلیل نیز طرح ارزیابی ایمنی ساختمان‌های شهر تهران را آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی در کشور نباشیم اما مسئولان و دولت مردان نیز باید بودجه های لازم برای امور پیشگیری از سوانح را در اختیار سازمان های مربوطه قرار دهند.

منبع: ایسنا

اجتماعی و فرهنگی

شناسه : 450159
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *