قیمت خرید تضمینی گندم فقط ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور اعلام کرد که سازمان برنامه بودجه برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم به نرخ‌های وارداتی و نرخ تورم تولید ۱۰.۵ درصدی تکیه کرده است.

جهان صنعت نیوز – عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور، از اختلاف نظرهای موجود بین اعضای شورای قیمت‌گذاری و سازمان برنامه بودجه درباره قیمت خرید تضمینی گندم خبر داد. سازمان برنامه بودجه معتقد است که قیمت خرید تضمینی گندم باید بر اساس نرخ‌های وارداتی و تورم ۱۰.۵ درصدی تعیین شود، در حالی که تشکل‌های بخش خصوصی نرخ پیشنهادی ۲۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم را با توجه به هزینه‌های تولید و سود متعارف مطرح کرده‌اند.

چالش‌ها در تعیین قیمت خرید تضمینی گندم برای سال جاری

سرویس کشاورزی : رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور، عطاالله هاشمی، در تازه‌ترین اظهار نظر خود به اختلاف نظرهایی که در جلسه شورای قیمت‌گذاری کالاهای اساسی بین اعضای بخش خصوصی و سازمان برنامه بودجه و وزارت اقتصاد وجود دارد، اشاره کرد. این اختلاف نظرها درباره قیمت خرید تضمینی گندم موجب شد که تصمیم‌گیری نهایی به هفته بعد موکول شود.

نقش نرخ‌های وارداتی در تعیین قیمت خرید تضمینی گندم

به گفته هاشمی، سازمان برنامه بودجه تأکید دارد که نرخ خرید تضمینی گندم باید بر اساس نرخ‌های وارداتی و تورم تولید که ۱۰.۵ درصد اعلام شده، تعیین شود. این در حالی است که قیمت کود، که یکی از عوامل اساسی در تولید گندم است، توسط خود دولت ۱۳۲ درصد افزایش یافته است. این تضاد در محاسبات باعث شده است که تشکل‌های بخش خصوصی نسبت به این رویکرد اعتراض کنند و به اهمیت خودکفایی در تولید گندم تأکید ورزند.

پیشنهاد تشکل‌ها برای قیمت خرید تضمینی گندم

تشکل‌های بخش خصوصی با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید و سود متعارف، قیمت ۲۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم را پیشنهاد کرده‌اند. این نرخ پیشنهادی، که به نظر می‌رسد به نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی نزدیک است، با توجه به شرایط فعلی و افزایش هزینه‌های تولید منطقی‌تر به نظر می‌رسد. هاشمی همچنین تأکید کرد که در تعیین قیمت خرید تضمینی گندم، شاخص تورم باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

مروری بر قیمت خرید تضمینی گندم در سال گذشته

در سال زراعی گذشته، قیمت خرید تضمینی گندم به ازای هر کیلوگرم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده بود. با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و تغییرات در بازار، انتظار می‌رود که قیمت جدید با افزایش قابل توجهی مواجه شود. با این حال، هنوز تصمیم نهایی در این خصوص گرفته نشده است و باید منتظر جلسه آتی شورای قیمت‌گذاری باشیم.

اخبار برگزیدهکشاورزی

شناسه : 450288
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *