روند صعودی نرخ بهره بین بانکی

نرخ بهره بین‌بانکی در هفته منتهی به 7 شهریور به روند صعودی خود ادامه داده و وارد کانال جدید 23.7 درصدی شده است.

به گزارش سرویس بانک و بیمه جهان صنعت نیوز، نرخ بهره بین بانکی که در هفته آخر مرداد رکورد ۱۰ ماهه خود را شکسته بود. به روند صعودی خود ادامه داد و در هفته منتهی به ۷ شهریور ماه رکورد تازه‌ای به ثبت رساند.

همانطور که اشخاص حقیقی می‌توانند از بانک‌ها استقراض کنند. و در مقابل اصل تسهیلات را به همراه نرخ سود آن به بانک مورد نظر بازگردانند. اشخاص حقوقی خصوصا بانک‌ها نیز می‌توانند از یکدیگر استقراض کنند.

بستر جابه‌جایی منابع مالی بین بانک‌ها در بازاری به نام بازار شبانه یا بازار بین بانکی ایجاد شده است. در این سازوکار بانک‌ها می‌توانند برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت منابع مالی مازاد خود را به بانک‌های دچار کسری منابع قرض دهند. و در مقابل نرخ بهره آن را دریافت کنند که به‌صورت خودکار از برخورد فشار عرضه و تقاضای منابع مالی تعیین می‌شود.

بر اساس سازوکار ایجاد شده توسط بانک مرکزی، درحال حاضر نرخ بهره بین بانکی در حدود ۲۳ تا ۲۴ درصد درحال نوسان است. زمانی که سیاستگذار پولی بخش بیشتری از تقاضای بانک‌ها به منابع مالی را تامین کند. فشار تقاضا نیز در بازار بین بانکی کاهش یافته و نرخ بهره تعادلی کاهش می‌یابد.

رکورد تازه سود بین بانکی

نرخ بهره بازار بین بانکی در هفته منتهی به ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ معادل ۲۳.۶۹ درصد رقم خورده در حالی که در هفته قبل از آن که منتهی به ۲۴ مرداد بود روی سطح ۲۳.۶۱ درصد ایستاده بوده است. این روند به شکلی ادامه یافته که نرخ بهره بین بانکی طبق تازه‌ترین آمار بانک مرکزی در هفتم شهریور ماه به سطح جدید ۲۳.۷ درصدی رسیده است. آخرین باری که بهره بین بانکی به این به این رقم نزدیک شده بود به سوم آبان ماه سال گذشته باز می‌گردد.

بانک و بیمه

شناسه : 450432
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *