در پی کاهش قیمت نهاده های دامی؛

لبنیات گران نمی شود

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران گفت: قیمت انواع نهاده دامی ۱۰ تا ۲۰درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، احسان ظفری، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران در واکنش به افزایش احتمالی قیمت شیر خام گفت: آخرین قیمت مصوب شیر خام مربوط به اردیبهشت سال ۱۴۰۲ و ۱۵۰۰۰ تومان در هر کیلو است. این قیمت نباید افزایش داشته باشد زیرا بهای نهاده دام در سال جاری نسبت به سال گذشته نه تنها گران‌تر نشده بلکه کاهش هم داشته است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت انواع نهاده دامی ۱۰ تا ۲۰درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته و این اتفاق به رشد تولید دام و رونق صنعت دامپروری انجامیده است. اما تنها حلقه‌ای که در زنجیره تولید تا مصرف محصولات لبنی از ارزانی نهاده بهره‌مند شده دامدار بوده است. دامداران با کاهش قیمت نهاده قیمت شیر خام را کاهش ندادند تا قیمت دیگر محصولات لبنی نیز پایین بیاید تا تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی و مصرف‌کنندگان هم از این کاهش قیمت منتفع شوند. در چنین شرایطی درست نیست که وزیر محترم جهاد کشاورزی در ابتدای فعالیت دولت چهاردهم با گران کردن قیمت شیر خام زمینه گرانی محصولات لبنی را فراهم آورند و ایشان باید برای گران کردن قیمت شیر خام دلیل کارشناسی داشته باشند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی تصریح کرد: افزایش قیمت شیر خام گرانی انواع فرآورده‌های لبنی را در پی دارد. این قدرت خرید مردم برای لبنیات را بیش از پیش کاهش می‌دهد. ضمن اینکه افزایش قیمت لبنیات کاهش تقاضای آن را به دنبال دارد. این امر به هیچ وجه مطلوب صنایع تولیدکننده محصولات لبنی نیست و به زیان‌دهی آنها می‌انجامد. هم اکنون نیز تقاضای مردم برای محصولات لبنی تقاضای مطلوبی نیست و افزایش قیمت اوضاع را بدتر می‌کند.

قیمت لبنیات

ظفری گفت: قیمت محصولات لبنی در سال جاری نسبت به سال گذشته تغییر نکرده و این برآمده از ثبات قیمت شیر خام است.

وی یادآور شد: از سال ۱۳۸۹ تاکنون مصرف لبنیات کشور سیر کاهشی داشته و سرانه مصرف از ۱۲۰ کیلو در آن سال به ۵۰ کیلو در سال جاری افت کرده است. افزایش قیمت شیر خام این رقم را بیش از پیش نزولی می‌کند. ضمن اینکه کاهش مصرف لبنیات در کشور به افزایش مصرف دارو به دلیل کمبود کلسیم خواهد انجامید.

ظفری همچنین از تاثیر گرانی شیر خام بر بازارهای صادراتی لبنیات ایران گفت. وی توضیح داد: افزایش قیمت لبنیات علاوه بر افت تقاضای داخلی به کاهش قدرت رقابت صادرکنندگان ایرانی در بازارهای خارجی می‌انجامد. هم اکنون نیز ترکیه لبنیات خود را با قیمتی ارزان‌تر و کیفیتی بالاتر از محصولات ایرانی در بازار مهمی همچون عراق عرضه می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان

کشاورزی

شناسه : 450641
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *