نامزد مورد حمایت ترامپ فاتح آخرین کرسی

سیندی ‌هایداسمیت، سناتور جمهوریخواه با پیروزی در دور دوم انتخابات میان‌دوره‌ای ایالت می‌سی‌سی‌پی، موفق به حفظ کرسی خود در مجلس سنای آمریکا شد. این تنها کرسی باقی مانده از انتخابات اخیر کنگره آمریکا بود که سرنوشت آن به علت نرسیدن آرای هیچ‌یک از نامزدها به حد نصاب، به دور دوم کشیده شد.
اکنون با احتساب نتیجه انتخابات این ایالت، جمهوریخواهان از ابتدای سال آینده میلادی در مجموع ۵۳ کرسی و دموکرات‌ها ۴۷ کرسی سنای آمریکا را در اختیار خواهند داشت.
دموکرات‌ها در ترکیب کنونی این مجلس صاحب ۴۹ کرسی هستند. در می‌سی‌سی‌پی، ‌هایداسمیت با مایک اِسپی، وزیر کشاورزی دولت دموکرات کلینتون رقابت می‌کرد. مایک اپسی که سیاهپوست است، پیشتر عضو مجلس نمایندگان آمریکا بوده است.
هایداسمیت پیشتر سابقه ۱۲ سال عضویت در سنای ایالتی می‌سی‌سی‌پی را داشت و در این انتخابات نیز مورد حمایت دونالد ترامپ قرار داشت. مبارزات این دو نامزد به خاطر اظهارات جنجالی‌ هایداسمیت باعث جلب توجه در سطح ملی شده بود.
در یک نوار ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، او گفته بود برای رضایت حامیان خود حتی حاضر است در مراسم اعدام هم حاضر شود. او همچنین افزوده بود که اگر قرار است مردم به او رای ندهند، چه بهتر که تعداد کمتری به مرکز اخذ رای مراجعه کنند.
با توجه به سابقه اعدام خودسرانه در تاریخ ایالت می‌سی‌سی‌پی و حساسیت گسترده به آن، این سخنان با انتقاد شدید مخالفان سیاسی سیندی‌ هاید‌اسمیت مواجه شد.
به گزارشBBC، در گذشته‌ گاه سفیدپوستان نژادپرست به خاطر جرائم کوچک یا حتی اتهامات واهی، سیاهپوستان را بدون محاکمه رسمی در ملا‌عام به دار می‌آویختند در حالی که کسانی هم برای مشاهده‌ دار زدن در محل جمع شده بودند. مخالفان خانم‌ هاید اسمیت گفتند اظهارات او یادآور این وضعیت شرم‌آور بوده است.
اگرچه حزب دموکرات توانست در انتخابات اخیر اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را به دست آورد، اما اکثریت قوی جمهوریخواهان در سنا از ایجاد موانع جدی در برابر اقدامات رییس‌جمهوری جلوگیری می‌کند.
مصوبات مجلس نمایندگان باید برای تبدیل شدن به قانون به تصویب سنا برسد و مجلس سنا نیز به عنوان یکی از دو مجلس کنگره، حق تصویب طرح‌های مورد نظر خود را دارد. در حالی که اعضای مجلس نمایندگان بیشتر به مسائل داخلی و محلی می‌پردازند، مجلس سنا معمولا نقش مهم‌تری در مسائلی مانند سیاست خارجی و امور دفاعی ایفا می‌کند. همچنین‌ مقامات ارشد دولتی نیز باید به تایید سنای آمریکا برسند.
گفته می‌شود مجلس سنای آمریکا یکی از نیرومندترین مجالس قانونگذاری در جهان است. به گفته ناظران آمریکایی، انتخاب سیندی‌ های‌د‌اسمیت همچنین باعث آسودگی خاطر رییس‌جمهوری خواهد شد. ترامپ برای حمایت از این نامزد جمهوریخواه شخصا وارد مبارزات انتخاباتی شد و شکست در این مبارزات عملا به معنی نوعی شکست برای رییس‌جمهوری هم محسوب می‌شد.
با اعلام نتایج اولیه رای‌گیری برای یکی از کرسی‌های می‌سی‌سی‌پی، دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشت: تبریک به سناتور سیندی‌ هاید‌اسمیت برای پیروزی بزرگ او در ایالت بزرگ می‌سی‌سی‌پی ما همه به تو افتخار می‌کنیم.‌ هایداسمیت نیز در سخنانی در جمع هواداران خود از کمک رییس‌جمهوری تشکر کرد و گفت که نتیجه انتخابات تاکیدی بر عزم مردم بر حفظ ارزش‌های محافظه‌کارانه در این ایالت است.

عمومی

شناسه : 4507
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا