تراز تجاری گمرک قشم اعلام شد

مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم از رسیدن تراز تجاری این گمرک به رقم مثبت ۳۵۰ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۸۶۰ دلار خبر داد.

به گزارش سرویس صنعت و معدن جهان صنعت نیوز، امیر علی داود روز شنبه اظهار کرد: تراز تجاری یاد شده به بازه زمانی ۱۷ ماهه (اول فروردین ۱۴۰۲ تا پایان مرداد ۱۴۰۳) از محل عملکرد صادرات نسبت به واردات از مبدا گمرک سازمان منطقه آزاد قشم مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: تراز تجاری سال گذشته گمرک قشم به ۳۱۳ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۴۳۷ دلار رسیده بود و ۳۷ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۴۲۳ دلار هم به تراز تجاری پنج ماهه اول امسال این گمرک مربوط می‌شود.

مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: در این بازه زمانی ارزش دلاری صادرات مجدد کالا از قشم به ۱۱۳ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۷۶۰ دلار رسید که بیش از ۱۰۵ میلیون دلار آن به سال گذشته و افزون بر هفت میلیون و ۵۴۹ هزار دلار دیگر آن هم مربوط به پنج ماهه اول امسال است.

داود اضافه کرد: درآمد حاصل از عوارض کالاهای صادرات مجدد از قشم در طول ۱۷ ماه یاد شده به بیش از ۵۸ میلیارد و ۷۵۸ میلیون و ۴۵۴ هزار ریال رسیده است.

جزیره قشم یکی از استراتژیک‌ ترین جزایر ایران و خلیج فارس 

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌ های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌ رسانی به کشتی‌ های عبوری از آبراهه بین‌ المللی و پارک‌ های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌ های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌ شود. این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌ المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌ بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌ های انرژی است.

منبع: ایرنا

صنعت و معدن

شناسه : 451310
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *