نرخ تورم سالانه غیرخوراکی ها: قزوین صدرنشین شد

نقشه تورمی ایران نشان می‌دهد که قزوینی‌ها شاهد بالاترین تورم سالانه اقلام «غیرخوراکی و خدمات» در مرداد 1403 بوده‌اند. این تورم به ساکنان سیستان و بلوچستان کمتر از سایرین برخورد کرده است.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، به نظر می‌رسد که پدیده قیمتی تورم که سال‌هاست به درد مزمن اقتصاد ایران تبدیل شده، رفته رفته آرام گرفته و به محدوده کم‌خطر نزدیک می‌شود. تورم ماهانه از ۲.۲ درصد در تیر به ۲ درصد اُفت کرده و تورم نقطه به نقطه از کانال ۳۲ درصدی عقب نشسته و به ۳۱.۶ درصد رسیده است. نرخ سالانه این شاخص نیز از بالای ۳۵ درصد به ۳۴.۸ درصد کاهش یافته است.

بنابراین در یک نگاه کلی به نظر می‌رسد که تورم از نرخ‌های نجومی در حال عقب‌نشینی است. البته این نرخ‌ها همچنان در محدوده خطر قرار دارند و تا آرامش کامل، فاصله زیادی دارند.

این ارقام مربوط به میانگینی از کل سبد مصرف خانوار در کل کشور است. وضعیت سبد «خوراکی» با سبد «خدمات» در هر استان کشور متفاوت است. داده‌های مرکز آمار حاکی از آن است که تورم سالانه اقلام غیرخوراکی در کل کشور به ۳۷.۳ درصد رسیده و نسبت به تیر در سطح پایین‌تری قرار گرفته است. این نرخ در استان قزوین بالاترین و در استان سیستان و بلوچستان پایین‌ترین سطح را تجربه کرده است.

تورم «خدمات» بالای ۴۲ درصد

از میان ۳۱ استان کشور، بالاترین تورم سالانه کالاهای غیرخوراکی و خدمات مربوط به استان قزوین با نرخ ۴۲.۹ درصد بوده است. خراسان جنوبی نیز با تورم سالانه غیرخوراکی ۴۲.۵ درصدی در رتبه دوم قرار گرفته است. این نرخ نشان می‌دهد که ساکنان این استان در مرداد امسال نسبت به سال گذشته ۴۲.۵ درصد بیش‌تر برای خرید اقلام غیرخوراکی و خدمات هزینه کرده‌اند.

کالاهای غیرخوراکی شامل مواردی از قبیل اجاره مسکن، کفش و پوشاک، خرید وسایل نقلیه و خدماتی مثل هتل و رستوران می‌شود.

در میانه این طیف، استان‌هایی مثل کرمانشاه و اردبیل قرار گرفته‌اند که این نرخ در آن‌ها بین ۴۰ درصد و ۳۹ درصد متغیر است. در سوی دیگر این طیف نیز استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته که تورم سالانه اقلام غیرخوراکی و خدمات در آن کمتر از سایر استان‌ها و برابر با ۲۷.۷ درصد بوده است. این استان، تنها استانی است که تورم سالانه غیرخوراکی‌ها در آن به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است. به طور کلی نیز این نرخ در ۱۲ استان بالای ۴۰ درصد و برای سایر‌ استان‌ها بین ۳۹ تا ۲۷ درصد بوده است.

اکوایران

اقتصاد کلان

شناسه : 451445
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *