قیمت خانه ۲۵ متری چند اعلام شد؟

ساخت مسکن 25 متری که ابتدا قرار بود کلنگ آن برای اولین بار در منطقه 19 تهران زمین بخورد، متری 30 میلیون تومان اعلام شد.

به گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز، اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران یک تشکل صنفی است و ایده ساخت مسکن ۲۵ متری را مال خودش می‌داند. پارسال این اتحادیه اعلام کرد که تقریبا ۲.۵ سال است روی طرح مسکن اقتصادی، مطالعه کرده‌ و به پشتوانه همین تحقیق و پژوهش می‌خواهد کلنگ ساخت اولین پروژه ساخت مسکن ۲۵ متری را در منطقه ۱۹ تهران زمین بزند؛ چون با طرح‌شان مخالفت شد، ظاهرا رفته‌اند سمت کرج.

در این زمینه، حسن محتشم- عضو هات مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن اعلام کرد که «ظاهرا یکی از تعاونی‌های مسکن، مدعی شده که پروانه ساخت واحدهای ۱۶ تا ۲۵ متری را دریافت کرده است. واحدهای پیشنهادی ما متراژ حداقل ۳۵ متری تا ۶۰ متر را دارد. ولی وقتی واحد ۱۶ متر می‌شود این دیگر سوئیت هم نیست. سوئیت هم تعریفی دارد.»

قیمت مسکن ۲۵ متری اعلام شد

مسکن ۲۵ متری، ایده‌ای تجاری است و گروهی از سازندگان آن را دنبال می‌کنند که کسب‌وکارشان در خطر انقراض قرار دارد. مسکن ۲۵ متری به گفته اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران، تقریبا متری ۳۰ میلیون و در کل ۷۵۰ میلیون تومان است.

در این زمینه ایرج رهبر- نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان گفته بود: «جامعه ما نیازی به خانه‌های ۲۵ متری و سوئیت تک نفره ندارد. جامعه امروز متشکل از زوج‌های جوانی است که نیاز به مسکن دارند. اگر ملزومات یک خانه از قبیل آشپزخانه و سرویس بهداشتی را از ۲۵ متر کم کنیم، تنها یک اتاق ۳ در ۳ می‌ماند. ابعاد اتاقی که به واقع کسی در آن نمی‌تواند زندگی کند. به محض آنکه یک زوج در این خانه ساکن شود، پشیمان می‌شوند و به یک خانه بزرگ‌تر و احتیاج دارند.»

وی البته این موضوع را که قیمت خانه‌های ۲۵ متری کمتر است،‌ رد کرده و گفته: «به هیچ وجه هزینه و قیمت این خانه‌ها کم‌تر نیست. به عنوان مثال هزینه راه پله برای واحد ۱۰۰ متری یا ۲۵ متری تفاوتی ندارد. همچنین، دستشویی و حمام را هم نمی‌توان نیم‌متری ساخت. باید استاندارد ساخت رعایت شود. دَر ورودی واحد ۱۰۰ متر یا ۲۵ متر تفاوتی ندارد. هر دو باید به یک اندازه و یک جنس باشد. پارکینگ را هم نمی‌توان برای این واحدها حذف کرد و باید طبق اندازه استاندارد، برای همه واحدها ساخت. همه این هزینه‌ها عامل افزایش هزینه مشاعات می‌شود و در نتیجه هزینه را بالا می‌برد.»

شکست پروژه‌های ۲۵ متری حتمی است

رهبر درباره موفقیت یا شکست ساخت پروژه‌های «میکرو آپارتمان» توضیح داد: «به طور حتم این نوع پروژه‌ها شکست خواهند خورد. تا امروز هم بارها و بارها درباره ساخت واحدهای کوچک مقیاس نظراتی بیان شده است که هیچ‌کدام توجیه ساخت ندارند. برخی از افراد نیز در قالب تعاونی‌های مختلف برای ساخت میکرو آپارتمان‌ها اقدام می‌کنند و الکی سر و صدا به پا می‌کنند. بعد از آنکه آن‌ها با مخالفت‌های ساخت این واحدها روبه‌رو می‌شوند، ساکت می‌شوند. خیلی از این نوع اقداماتی که در حوزه مسکن انجام می‌شود، محتوی ندارد. حتی خبر ساخت ۳ هزار و ۳۰۰ واحد در ماهدشت کرج واقعی نیست و دروغ است.»

ایده مسکن ۲۵ متری توسط فعالان حوزه ساخت‌وساز پیگیری می‌شود و ظاهرا چند سال یک‌بار برای جلب موافقت وزیر راه و شهرسازی دولت جدید یا شهردار تازه و اگر پا داد، همراه کردن تعدادی نماینده مجلس دوباره سراغش می‌روند. دقیقا مثل هفته گذشته که ناگهان اعلام کردند کلنگ ساخت مسکن ۲۵ متری در ماهدشت کرج را زمین زده‌اند و قرار است واحدها در قالب تعاونی با هزینه متقاضیان ظرف ۴۸ ماه تحویل داده شود. منبع: تسنیم

مسکن

شناسه : 451562
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *